Watch Dogs

Watch dogs. Næppe et spil der vil gå over i historien. Der ligner det simpelhen GTA for meget. I virkeligheden gør Watch dogs mange af de samme ting som GTA, bare dårligere. Men det man husker er ikke disse elementer (fx. den lidt dårlige kontrol af bilerne). Nej, man husker der hvor Watch dogs adskiller sig fra GTA: hackingen. Og dette foregår fuldstændigt fantastisk. Om det handler om at slippe væk fra politiet, indbrud, stoppe kriminalitet eller udslette bandetilholdssteder så kan du hacke - det er her spillet stråler. Man føler simpelthen en indflydelse på sine omgivelser jeg ikke har set mage til før.
Grafikken som man ellers havde så store forventninger til er ikke prangende og nogle gange decideret grim. Historien er en smule kedelig og man kommer aldrig rigtig til at føle med hovedpersonen Aiden Pearce. Hans hævnmotiv bliver simpelthen aldrig rigtig personligt for spilleren og som drivkraft gennem hele spillet bliver det en tynd kop te. Til gengæld er de personer vi finder omkring Pearce meget spændende og troværdige idet de alle dækker over en eller anden hemmelighed, der afsløres som spillet udvikler sig. At vi alle har hemneligheder er et stort tema i spillet og i disse tider med en Edward Snowden i Rusland, der ind i mellem lækker et bevis på hvor overvåget det samfund vi lever i er, er det i høj grad et tema der er værd at behandle. Og spillet får blot for dette point i min bog. Desværre mister dette samfundsproblem i nogen grad fokus til fordel for Pearce's personlige vendetta, der jo ikke rigtig føles nærværende.
Når det er sagt vil spillets sjove elementer (hackingen og de andre karakterer) være nok til at man har lyst til at spille spillet igennem, udforske de mange sidemissioner og prøve kræfter med spillets online del, der fungerer efter svingende kvalitet.
Det første spil i AC-serien var jo mildest talt ringe, så det skulle undre mig meget hvis vi ikke så flere spil i Watch dogs sammenhæng.

Samlet karakter: 6.3/10
1