Dansk
BRUGERANMELDELSE

Destiny

Destiny review

Den 9. september udgav firmaet Bungie, Destiny, som er et sci-fi, til dels open-world, MMO-spil til Xbox 360, Xbox One, Playstation 3 og 4. Et spil som mange har set frem til siden 2009, hvor skaberne afslørede det da de viste det nye Halo. Da de fremviste demoen af spillet til den sidste E3-konference, var der ikke meget spekulation før folk begyndte at kalde det et spil der har meget potentiale til at blive "Game of the Year".

Firmaet der har skabt Destiny, står blandt andet bag Myth, Oni, Marathon og den succesfulde serie Halo. Det var et spil der originalt blev udgivet på Microsofts første Xbox, kaldet Halo: Combat Evolved, der senere gik hen og blev en meget populær serie med kopier der blev solgt millioner af verden rundt. De fortsatte Halo serien der voksede sig større for hvert spil de udgav, og havde derfor en lignende ide da de arbejdede på Destiny. Målet var simpelt, at skabe en ny oplevelse, sat i et andet univers, men fans af serien skulle kunne være i stand til at relatere til det.

Historien starter meget enkelt ud. Der bliver fortalt hvad der er sket med jorden og de andre planeter, siden en stor kugle menneskerne har valgt at kalde The Traveler dukkede op og slog sig ned på vores planet. Det låste op for nye muligheder, da menneskerne fik adgang til den mystiske kraft der gav The Traveler liv. Det tredoblede menneskets levetid, og gjorde det en realitet at rejse imellem planeter i solsystemet. Nye mennesker blev skabt, kaldet Guardians som var i stand til at bruge nogle af fantastiske evner som The Traveler besidder.

Tiden var fuld af mirakler, indtil et urgammelt mørke kom til jorden for at finde The Traveler. Mørket havde jagtet kuglen, igennem de fjerneste hjørnet af rummet og var nu nået frem. Det ledte til et dødeligt slag mellem de to fjender og destruerede næsten alt liv på jorden, men mennesket fik en ny helt, som i dag svæver over jordens overflade med dens sidste kræfter.
Årene gik, og efter lidt tid fandt man frem til en døende The Traveler igen. Menneskerne byggede en by rundt om The Traveler, og tog sig af den. Men mørket var vendt tilbage og havde samlet en hær af forskellige racer, spredt ud på forskellige steder og planeter i rummet. I et døende forsøg skabte kuglen Ghosts, som var små robotter skabt i lyset af kuglens tanker. Du styrer en Guardian, som har været død i lang tid, lige indtil den dag et Ghost finder dig og genopliver dig. Dit mål er nu at hjælpe de sidste tilbage på jorden, udrydde de fire forskellige racer af fjender på din vej og udslette mørket en gang for alle.

Udover at det føles som om der mangler noget i Destinys historie, slutter den også meget brat.
Et lille stykke inde i historien får man at vide hvad målet er og hvad man skal gøre for at få tilladelse til at opnå det, men når man i sidste ende står der virker det ikke umiddelbart som om man er kommet til vejs ende. Det er som at man håber på at der kommer en ekstra cutscene til sidst, der fortæller dig hvor du nu skal tage hen, men i stedet for vælger spillet at slutte af med et par løse ender, der simpelthen spiller en for stor rolle til at blive glemt.
Historien i spillet er utydelig, usammenhængende, den føles meningsløs og opgaverne begynder at gentage sig selv når man spiller. Personerne du møder gennem spillet er ikke tilfredsstillende, på den måde at de hver især har en meget kort tilstedeværelse.

Det er en FPS (first-person shooter), der benytter Bungies nye motor der sammensmelter dynamisk såkaldt "real-time" belysning og realistisk-lignende omgivelser. Den nye motor er i besiddelse af en grafik, man bare ikke kan stå for, og er i sandhed det man kan kalde "Next-gen".
Lyden passer til det der foregår på skærmen, og bliver kun bedre når man hører det gennem et headset.
Det har en glidende overgang mellem første- og tredjepersonsperspektiv når du bruger dit speciale angreb, hvis du skal lave en ud af fire forskellige signaler man kan sende til andre spillere.

Gameplayet er solidt med et nemt og forståeligt system, men det føles dog ikke specielt belønnende som det gerne skulle gøre når man går op i de sværere niveauer. Hvis man laver et raid i fjendens skjulested, bliver man ofte tildelt det samme "loot" som man måske havde på i forvejen bare lidt stærkere eller svagere. Variationen er bare ikke så stor som mange havde håbet på.

Det gear der er tilgængeligt i Destiny, har en meget original "loot-rate" som også forbindes med ens eget niveau, meget i stil med udviklerne bag Gearbox Softwares ældre spil Borderlands.
Den går fra normal, uncommon, rare, legendary (først låst op når man når niveau 20), og excotic som den sidste og mest sjældne klasse gear man kan få.

Fjender dominerer de fleste områder på de forskellige planeter. Altså dyreliv eksisterer ikke og mennesker kan kun findes i "The City", medmindre man spiller sammen med andre Guardians
hvor man ikke engang har en realistisk mulighed for at interagere med dem.
Enemy/AI typerne virker kloge i de fleste situationer og tager gerne de givne omgivelser i brug.
De forskellige slags fjender tænker taktisk, og man kan godt komme ud for at en fjende bærer på et skjold i den ene arm og er bevæbnet med et våben i den anden. Det vil han tage frem når han er sikker på at han kan ramme dig.

Bungie har også inkluderet online Player vs Player, med arenaer kaldet The Crucible.
I Destiny har der været 7 forskellige game modes indtil videre, der alle har deres eget regelsæt.
De hedder således:

Control
Clash
Rumble
Skirmish
Salvage
Combined Arms (begrænset event)
The Iron Banner (begrænset event)

Kampene udspiller sig blandt andet på Jorden, Månen, Venus, Mars og Merkur.
Nogle af de game modes, som for eksempel Clash drejer sig dog i sidste ende, bare om at dræbe modstanderen og det andet hold (klassisk PvP). Nogle gange opdaterer de spillet, og smider en ny game mode ind som har en deadline i forhold til hvor længe man kan spille den.
Om man vinder eller taber gør ingen forskel når det kommer til priser man kan vinde, hvis man deltager i Crucible.


Det der gør Destinys Multiplayer unik, er at alt det gear, loot, våben og alle dine character stats bliver direkte overført til PvP. Så alle har en følelse af at Crucible ikke smider dem ind i en ny verden, som mange andre spil typisk gør. Så korrekt brug af alle dine færdigheder du har lært i historien, kan hjælpe dig meget på vej.

Det er konstant online, hvilket vil sige at en internetforbindelse er påkrævet. Det kan være positivt og negativt:
Det er aldrig et problem, at møde andre i spillet. Ligesom det kendte MMO spil WoW har de andre spillere deres egen mission, og kan nemt danne et hold med dig og ændre deres opgave til at hjælpe dig i stedet. Dette giver spillet en smule mere liv og fungerer flydende.
På den anden side er Destinys missioner til tider nogle som man selv vil gå igennem, og det kan virke frustrerende hvis en anden spiller hopper direkte ind og dræber de fjender du havde sat dig for at eliminere. Når sådan nogle øjeblik opstår ville man egentlig bare ønske at Destiny havde en offline-funktion.


Spillet har nogle gode værdier som gameplay, grafik, lydeffekter, mekanik og de er alle en fornøjelse kombineret med hinanden.
Dog har spillet en svag historie, ligegyldige personer, gentagende missioner og opgaver, og generelt en for kort handling.

Derfor har jeg valgt at give Destiny en 6,5/10

Samlet karakter: 5.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.