(Spillet er anmeldt den 11. oktober, lidt over en måned efter udgivelse, og efter 55 timers spil. Dette er en lang anmeldelse, der fylder omtrent 11 sider i word, derfor er der kapitler. Håber det hjælper!).
Så er vi her igen. Hype toget. Vi har allerede mødt den en gang i 2014, med Watch Dogs, hvor vi fik vi vist de dårlige sider ved hype toget. Watch Dogs var ikke et dårligt spil, men det var stadig med god grund at det fik 7/10 fra mig. Men Watch Dogs' hype er intet i forhold til hypen for Destiny. På en måde forståligt, eftersom at det kommer fra Bungie, der skabte Halo serien. Dette er udviklerne der revolutionerede FPS genren.
Personligt har jeg altid syntes at Halo var overvurderet, men jeg har stor respekt for hvad serien tilføjede til FPS genren, og der er da elementer af Halo jeg kan lide, såsom multiplayeren og Master Cheif. Så jeg kan godt forstå hypen.
Men hypen har alligevel været ret voldsom med Destiny. Sony har nærmest ikke talt om andet end Destiny, Activision har MULIGVIS lagt 500 millioner dollars på spillet, og Bungie har fablet løs om at det skulle være fantastisk og deres største spil til dato. Man får let indtrykket af, at dette nærmest bliver et lige så revolutionerne spil som Halo, og muligvis det bedste spil nogensinde.
Lad os så undersøge, om spillet så lever op til hypen, eller i hvert fald dele af den.
HISTORIEN:
Spillet foregår i fremtiden. Mennesker har lige gennemgået en gylden alder, hvor de udforskede rummet og bosatte sig på forskellige planeter, takket være en mystisk planet agtig ting, kaldt The Traveler. Men siden da er der dukket noget op, kendt som mørket, der langsomt har udryddet menneskerne. Nu er der ikke så mange tilbage, og de bor alle sammen i The Tower, den sidste by på jorden.
Her kommer du ind i billedet. Du er egentlig død, men bliver pludselig bragt til live af en lille flyvende robot, kaldt Ghost. Han indlemmer dig direkte ind i Guardian ordren, der kæmper for menneskernes overlevelse.
-
Og stort set herfra dør historien grusomt. Når man først er kommet hen til tårnet for første gang, forsvinder historien nærmest fuldstændig.
Der findes mellem sekvenser, men der er så få af dem at de lige så godt kunne havde ladet være. De fleste af dem er også så korte, at de nærmest intet tilføjer. Halvvejs inde i spillet begynder det pludselig at ligne noget, hvor mellemsekvenserne faktisk prøver at fortælle en historie, men det bliver desværre også hurtigt droppet.
Det ville ikke gøre nær så meget, hvis spillet så i stedet fortalte sin historie igennem gameplayet, og det gør det da også, men desværre noget så forfærdeligt.
Vi må tage til takke med Ghost, spillet af Peter Dinklage, der fabler løs om de forskellige ting i verdenen og hvad det egentlig er du laver. Men hans forklaringer kommer ud af ingenting, og uden kontekst. Men har ingen idé om hvad pokker han snakker om, fordi spillet prøver aldrig at forklare det for dig.
Det værste er, at spillet har faktisk en ret interessant baggrundshistorie / lore bag sig. Man låser op for dem ved at samle på Grimorie Cards, der opnås ved at klare udfordringer, såsom at dræbe x antal fjender med et bestemt våben.
Problemet er bare, at man skal hele vejen ind på spillets hjemmeside, på bungie.net, for at kunne læse det. Hvorfor i Master Cheif's navn vælger i at gemme jeres historie væk Bungie!? Må vi ikke følge med i den? Vil i have at vi er fuldstændig forvirret, og ikke have den fjerneste anelse om hvad der forgår?
Man fletter lore ind i sit spil, så folk ved hvad der sker. Man stikker ikke folk en bog på størrelse med en mursten, og fortæller at de skal læse den, før de går ind i biografen, hvis de vil forstå hvad der bliver snakket om. Ved godt at spillet har været under udvikling siden 2009, men har i ikke spillet Final Fantasy XIII? Det havde det præcis samme problem.
Det er ikke for sjov, at folk og anmeldere siger at de ikke har nogen anelse om, hvad der foregår. Det er utrolig tyndt, og det er nærmest umuligt at føle noget for noget som helst. Hvorfor er alt den gode lore ikke smidt ind i spillet? Det kunne have gjort historien meget bedre, og kunne sagtens have tilføjet nogle mindeværdige øjeblikke. Men næh nej, vi skal tvinges ud på spillets internet, hvor det nærmest forventes at vi konstant skifter mellem PC og konsol, men det kan vi heller ikke, da spillet ikke kan sættes på pause.
Godt nok kunne jeg ikke lide historierne i Bungies Halo spil, men når man alligevel tænker på hvad de spil handlede om, og hvor meget de faktisk gik op i at introducere karakterne, verdenen og dilemmaet, så er det utroligt hvor lidt Bungie har gidet gøre det her.
F.eks., slutningen kom bare ud af det blå, vidste ikke engang at jeg var i gang med den sidste mission. Og så slutter det mere på en flad og uklar måde. Gjorde jeg egentlig nogen forskel? Var det virkelig det?
Og hvorfor går jeg så meget op i det? Godt spørgsmål. Måske fordi at vi hele tiden har fået at vide, at det bliver en episk og dyb historie. Selv spil æsken siger "...with rich cinematic storytelling...". Hvis der er noget jeg ikke kan klare, så er det at blive løjet for. Hvad er der rigt og cinematisk over en historie, der skjuler sin lore på sin hjemmeside, forklarer ting uden kontekst, og som ikke engang gider fortælle noget.
Destiny lider af det samme problem som Halo: Reach gjorde, hvilket er at alt afhænger af loren. Vi skal altså føle noget, baseret på loren, og ikke på hvad der sker i selve spillet. Det er netop derfor at det ikke giver mening, at man både skal låse op for loren, og gemmer den så langt væk som muligt, i spillets app og hjemmeside.
Rig og cinematisk historie min bare, det her er svindel! Skam jer Bungie, skam jer!
GAMEPLAY:
Hvordan er gameplayet så? Tja, det er både godt, irriterende og velkendt. Der er meget at dække her, så lad os komme i gang.
Spillet er stort set Halo med numre og elementer taget fra Borderlands / Diablo og World of Warcraft. Du besøger planeter, skyder fjender, stiger i level, klarer bosser og kæmper om at få det bedste udstyr tilgængeligt. Der er intet nyt her, men det gør ikke så meget hvis bare spillet er sjovt vel?
Og det er rent faktisk sjovt at spille. Det spilles fuldstændig som Halo, lige fra hvordan man skyder fjender, har åbne omgivelser at bekæmpe fjender i, til våben og nærkamp. Dog med tilføjet iron sight.
Men Bungie har virkelig formået at gøre det sjovt. Det føles dejligt som man slagter dusinvis af fjender. Våbnene er gode at lege med, og et nærkamps angreb føles tilpas kraftfuldt og belønnende. Det er svært at beskrive, men det føles bare utrolig sjovt, og det er noget som Bungie i sidste ende kan være meget stolte over.
Der er ingen innovation her, men de gør hvad de er bedst til (faktisk bedre end i Halo, hvis man spørger mig), og det fortjener klapsalver. Især i en tid, hvor alle skydespil minder for meget om Call of Duty.
-
Dertil kommer spillets tre klasser: Titan, Warlock og Hunter. Titans fokuser på tunge våben og nærkamp, og hvis super angreb er et kraftigt nedslag. Warlocks kan ses som troldmænd/kvinder, der kombiner våben med kræfter fra The Traveler, og hvis super angreb er en slags nova laser. Hunter er den klassiske sniper, hvis super angreb er en gylden pistol der kan klare alt.
Hver klasse har sine færdigheder, men for det meste føles de skuffende ens, på trods af forskellige super angreb og granater. I hvert fald i starten, indtil man når level 15, hvor man herefter får adgang til et nyt skill tree. Der er dog ingen variation som sådan i hvilke våben de hver især bruger. Men de har alle sammen det tilfældes, at deres super angreb er lidt for stærke, men det vender vi tilbage til.
RPG ELEMENTER:
Spillet har RPG elementer. Du tjener EXP ved at dræbe fjender og klare missioner og bounties. Når du stiger i level, låser du op for en ny opgradering. Dog har man ikke særlig meget at vælge imellem for det meste, men som spillet skrider frem, skal man beslutte sig for hvilke skills man vil have, både på karakteren og våben.
Spillet handler også om udstyr, i stil med Diablo og Borderlands. Fjender og missioner giver nyt udstyr, der forbedringer ens karakter, og det er tilfældigt hvad du får og hvornår.
Der er dog ikke så meget at forbedre. Våbnene har attack power, og rustning har defense. Der er strength, intelligence og disicpline, men de afgør hvor ofte du kan bruge super angreb.
Og her kommer der et problem: Det føles overflødigt. Jeg føler ikke at jeg giver mere skade, som jeg skrider frem i spillet. Selv fjender der er håbløst bagud kræver næsten lige så mange skud, som de gjorde den første gang, og defense lader ikke til at gøre nogen forskel. Selvom jeg har forbedret min defense med i hvert fald 200, så tager jeg stadig den samme skade fra de lave levels, og sindssygt meget damage fra de senere kampe (selvom jeg også har fået bedre udstyr siden da).
Og alligevel betyder levels alt. Man får tæsk hvis man bare er et level under kravende, men lige så snart du opfylder level kravet, er det til at have med at gøre. Også selvom du ikke har fået nyt udstyr. Det føles mere som et falsk tal, fremfor noget substantielt.
Måske er det derfor, at man har nået level 20 i løbet af ti timer, hvis ikke mindre. På den ene side betyder det, at man hurtigt kan komme på niveau med sine venner, og begynde på den langsommelige vej til level 30. På den anden side er det også utroligt lavt for et rollespil. På den tredje side er det fuldstændig ligegyldigt.
Man kan stort set sige at spillets RPG elementer er fup. Der er ikke meget RPG over det, kun tal der er sat ind for at motivere, og give spillerne en falsk sans for fremskridt, uden rent faktisk at have den helt store betydning.
EN DELT VERDEN?
Under spillet møder man ofte andre spillere, der også løber rundt og laver deres egne ting. Det giver lidt af en MMO følelse at se på andre spillere, men dette element falder desværre hurtigt sammen.
Det er nærmest fuldstændig umuligt at kommunikere med andre spillere, medmindre du kan se dig tilfreds med at pege, vinke eller danse med dem. Du kan inspicere deres udstyr og invitere dem til at spille med dig, men det er så også det.
Hvad er pointen i at se andre spillere løbe rundt, når man alligevel dårligt kan noget som helst med dem? Det føles lidt som om, at Destiny ikke kan beslutte sig for om det vil være et MMO, eller et FPS med enkelte MMO elementer. Lad mig dog chatte med mine medspillere, lad være med at afskære dem så meget som muligt fra mig. Manglen på chat var allerede et problem i både Alpha og Beta udgaven, så hvorfor Bungie ikke har lyttet til klagerne, er et godt spørgsmål.
Kort sagt: Andre spillere er ikke et element. Det er baggrunds pynt.
Dette er grunden til, at man konstant skal være på internettet, når man spiller Destiny. Der er ingen offline mulighed overhovedet, men hvis tingene alligevel er så begrænset, hvorfor så overhovedet smide et konstant online krav i hovedet på os?
TÅRNET:
I sammenhæng med ovenstående, har vi tårnet, der er spillets centrale "sociale" hub. Og den er så stor, at der kan være hele 16 spillere til stede af gangen! Wow! Det føles så tomt, småt og ligegyldigt.
Der er shopping muligheder, men de er næsten alle sammen fuldstændig ubrugelige. Der er en gunsmith der sælger våben, men han stopper hurtigt med at sælge ting som man kan bruge. Engram manden som kun sælger ubrugelige engramer, to post mestre der nærmest kun er til pynt og en skibsmester som man kun har sin nytte en gang.
Dog, for at være fair, er der faktioner der sælger fint udstyr og våben (hvis du har grindet længe nok til det) og en "agent of the nine", der dukker op hver weekend og som sælger yderst fremragende ting (for strange coins og morte of light der er svære og langsommelige at skaffe).
Tårnet fejler i sit formål om at være en social hub. Man tager derhen for at få bounties, sjældent kigge på faktionslageret, besøge engram manden hvis han skal identificere noget, og så ud igen. Det er mere et hurtigt stoppe sted, fremfor et socialt område.
BUNGIES "STØRSTE SPIL TIL DATO":
Ja, Bungie har været klare i mæglet: Dette er deres største spil til dato. Activision har også gjort meget ud af, hvor episk spillet skulle være, hvor de endda udgav et google earth agtigt program, hvor man kunne udforske spillets planeter.
Spillet består af fire spilbare planeter: Jorden, Månen, Venus og Mars. Lyder fint, men når man træder ind i dem, opdager man at de ikke er så store som hidtil antaget. Faktisk føles de ret små og begrænset, og det er bl.a. takket være spillets såkaldte historie missioner.
Missionerne smider dig igennem de samme omgivelser igen og igen, og følger endda den samme struktur fra planet til planet. I den ene mission besøger du f.eks. en grotte. I den næste besøger du den præcis samme grotte, dog denne gang kommer du lidt længere ind i den, end du gjorde i den forrige mission.
Hvis spillet er åh så stort, hvorfor bliver jeg så altid smidt igennem det samme sted om og om igen? Hvorfor skal jeg altid gå/køre den samme vej gang på gang? Det er virkelig skuffende, og det virker nærmest som om at Bungie og Activision har løjet endnu engang. Det er som om at Bungie valgte at skifte over til en åben verden senere i udviklingen, men uden at justere missionerne til at tilpasse sig til dette.
Desuden bliver man også rimelig ofte smidt ud af verdenen. Man kan ikke bare gå fra den ene historie mission til den anden, man bliver altid smidt ud til hoved menuen, hvorefter du skal vælge den næste. Hvad er pointen så med at bygge disse verdner?
Der findes en mulighed der lader dig frit udforske, kaldt Patrol mode. Her kan du finde forskellige mini missioner, der enten går ud på at dræbe fjender eller stå og kigge på en del af omgivelserne længe nok. Engang imellem kommer der offentlige begivenheder, der enten går ud på at dræbe en fjende eller beskytte en genstand. Her lever moden op, da succes kræver andre spilleres tilstedeværelse.
Det skal også siges at spillet har døde Ghosts og gyldne kister at finde, men Ghosts er kun for dem der vil have alle trophies, og gyldne kister er ofte ikke besværet værd.
MULTIPLAYER:
Spillet tilbyder forskellige multiplayer modes. Strikes og Crucible. Strikes er dungeon runs, som du tager del af med op til to andre spillere. Crucible er spillets PVP område, der tilbyder fem modes: Team Deathmatch, Free-For-All, Skirmish, Control. Der findes også Salvage, men det er underligt nok ikke en fast del af spillet.
Strikes er ikke så interessante. Det er i bund og grund en horde mode, som du kun kan klare med to andre venner. De føles alle sammen meget ens, og ender alle sammen med en boss der er ret hardcore. De kan sagtens tage 15 - 30 min alene, ikke fordi de er strategisk udfordrende, men fordi de har så meget liv og har så mange fjender omkring sig, at det hurtigt trækker ud i lang drag.
PVP området har et meget tyndt udvalg, og mangler overraskende nok ting som playlists og leaderboards, men ellers er dette let den sjoveste del af Destiny.
PVP er sjovt, lige indtil man indser hvor lidt Bungie faktisk har gået op i det. Alle faste modes er simple deathmatch variationer. Du kan vælge imellem en hvor det er free-for-all, tre mod tre, og to seks mod seks varianter.
Den sidste variant er gemt under Control. Man skal ikke lade sig narre af, at man kan overtage punkter af kortet, det hele bliver afgjort på point fra dræbte spillere. Jeg har f.eks. prøvet et par gange at vinde Control kampe, med helt at droppe at gå efter de markerede områder, og dræbe spillere i stedet. Selvom det andet hold altid havde flere baser end mig gennem hele spillet, vandt jeg alligevel.
PVPen er også utrolig dårlig til at vælge sine multiplayer baner. Jeg er sikker på at der er baner jeg endnu ikke har afprøvet, fordi spillet synes det er sjovere at holde mig på den samme bane 3 - 5 gange i træk.
Spillet siger også, at alle spillere bliver gjort neutrale, og det da også rigtigt... bortset fra de forskellige våben. De kan let afgøre kampe i sig selv, hvor det pludselig kan blive personen med det bedste våben der vinder, fremfor det bedste hold.
VARIATION ELLER MANGEL PÅ SAMME:
Variation er også et gigantisk problem. I historie missionerne skal du fra point A til B, og i de fleste tilfælde så forsvar din Ghost imod en hær af fjender. Først er det komisk at det sker så ofte, men efter fem timer af det bliver man nærmest vanvittig af det.
Bungie har kun haft disse tre tricks i ærmet. Man kan fristes til at spørge hvad der er sket. Har de kreative hjerner på studiet valgt at springe fra, eller har de bare leget at de havde travlt de sidste fem år?
Ikke fordi at Bungie skulle have udelukkende holdt sig til scripted events, som f.eks. Call of Duty gør det, men det kunne have gjort tingene lidt mere spændende! F.eks. er der en enkelt mission på Månen, hvor man kortvarigt slår fjender ihjel med et Sværd. Det virker lovende, men der sker intet der bare minder om bagefter. Det sker ofte, at spillet ligger op til noget nyt og interessant, for blot at vende tilbage til det samme.
Hvad der heller ikke hjælper, er spillets bosser. Boss kampene er hårde og lange, men ikke fordi at deres strategi er udfordrende. Næh, de har i stedet en sindssyg masse liv. De kan nærmest klare alt, og reager ikke engang på de stærkeste angreb. Desuden har de også en uendelig hær af fjender med sig, da de er den eneste måde du kan få ammunition på. Når bossen endelig er besejret, efter de tyve år det nu tager, forsvinder alle resterende fjender ud i den blå luft.
LOOT:
Men et af de største problemer med spillet, er loot. Altså, det udstyr man samler. Ligesom i spil som Diablo er målet at blive stærkere, og man finder ofte nyt udstyr som man er nødt til at kigge på.
Imod sætning til Diablo, så er Destiny langt mere tilbageholden med at give ting ud. Det fjerner en smule af glæden, da noget af det der holdt en interesseret i tingene, var den konstant store mængde af udstyr. Dette ville dog ikke gøre nær så meget, hvis spillet så i det mindste var balanceret og retfærdig med sit loot, men det kan Destiny desværre ikke prale af.
Problemet er nemlig at lootet udvalget ikke nødvendigtvis bliver bedre, når du stiger i level.
Selvfølgelig kan du få bedre ting hele vejen igennem spillet, men selv når du har nået level 20, kan du stadig rimelig ofte ende med at få udstyr som er fuldstændig ubrugeligt for dig. Det sker rimelig ofte, og spillet elsker at belønne dig med disse ubrugelige ting. De rigtige gode ting skal du enten grinde retten til at købe, eller håbe at du er heldig, hvilket sker sådan cirka en gang hvert århundrede.
(Tidligere var der et problem engram personen, der aldrig gav dig det rigtige udstyr, svarende til hvad du havde fundet. Det er dog rettet nu. Derfor er det ikke nævnt her)
Men det er primært PVP der har problemer med loot. Når en mission eller PVP runde er slut, får du til sidst eventuelle belønninger, sammen med dine eventuelle hold kammerater, men her kommer tilfældighederne tilbage.
F.eks. jeg har før prøvet at jeg var den bedste spiller i min gruppe, men det fik jeg ingen belønning for. Det gjorde de andre derimod. Jeg har endda flere eksempler på, at den dårligste spiller har enten været den eneste der har fået belønninger, eller fået ting der er langt bedre end hvad første pladsen fik (https://www.youtube.com/watch?v=s-obSb0vMXo Denne video viser perfekt hvordan problemet er i praksis). Jeg har nærmest et helt galleri med eksempler på min PS4.
Det er fuldstændig urimeligt, og giver ingen mening. Hvorfor skal jeg straffes for at være den bedste spiller i den pågældende match?
Hvad man dog får en masse af, er ting som er langt under ens level. De dukker op rimelig ofte, uanset hvilket mode du spiller. Det er lidt ironisk når man spiller en Raid, og så får
-
Man kan kort sagt spille i adskillige timer, uden at man får noget som man kan bruge. Jeg sad f.eks. fast med et gammelt våben i omkring ti timer, fordi jeg aldrig fik noget bedre. Spillet gør nærmest alt hvad det kan, for at dræbe din motivation til at fortsætte.
ENDGAME:
Og hvad venter der så, når man har ramt level 20? Ja, så er det i gang med at nå level 30. Det kan opnås ved at finde udstyr/loot, som indeholder Light. Man tjener stadig EXP, men det bliver brugt på våben og udstyr.
For at få disse ting skal man grinde. Virkelig meget.
Du kan få ting fra Vanguard, hvor du tjener respekt og Vanguard Marks (faktionens penge) gennem "tilfældige" strikes (som ikke er så tilfældige igen, ligeosm med PVP banerne). Men du kan maks tjene omkring seks marks på en strike, hvis du vel og mærke er mindst level 24, og 25 i respekt. Og du skal altså bruge ca. 3500 for at komme i rank to, hvor du kan købe våben og udstyr.
Der er også Crucible faktionen, hvor du tjener respekt og Crucible Marks gennem PVP. Du får 2 marks hvis du taber, tre hvis du vinder. 10 respekt hvis du taber, 25 hvis du vinder. Her skal du også nå rank to før du får noget ud af det, og det kræver også ca. 3500 point.
Så kan i nok godt forestille jer hvor lang tid det tager ikke? Og for at gøre ondt værre, de bounties, der kan give mellem 50 og 100 respekt til de to forskellige faktioner, kan du kun tage fem af om dagen. Og marks kan du kun tjene 100 af om ugen. Så hvis du vil have en ting der koster 120 marks, så får du den først ugen efter, når begrænsningerne bliver genstartet hver tirsdag.
Og så er der materielle shards til at opgradere dine våben og dit udstyr, hvor spillet igen lyver. Den siger at man kan få shrads og energi bl.a. gennem PVP (det står markeret i højre hjørne, under details), men efter at have spillet PVP i mindst ti timer, har jeg aldrig fået smidt sådan noget.
-
Vejen til level 30 er lang. Ikke fordi der er så meget at se og gøre, men fordi Bungie begrænser dig så meget som muligt. Selvfølgelig skal man ikke kunne opnå level 30 og de bedste ting lyn hurtigt, men det burde heller ikke tage nærmest en måned, fordi spillet pludselig vælger at sige "du må ikke komme videre, vent venligst til næste uge". Er dette et konsol spil, eller er det et Facebook spil?
RAID:
Siden spillets udgivelse er der blevet udgivet en ny mode, der går under navnet Raid. Dette er spillets absolutte hardcore mode. Den kræver i alt seks spillere, og de seks spillere SKAL kunne tale sammen og koordinere perfekt med hinanden. I mange øjeblikke kan den mindste fejl godt sende dit holde hele vejen tilbage til nærmest checkpoint.
Man skal forvente at dø en del, da moden ikke er meget for at fortælle dig hvad du skal gøre. Det er med til at trække, hvad der design mæssigt kan klares på omkring en time, langt længere ud. F.eks. tog mit første forsøg seks timer, spredt udover tre dage.
Det er bestemt ikke for sarte sjæle, men skal have tålmodighed og være social. Og det er herligt.
Man kan let undre sig over, hvorfor alle de elementer der er i Raid, ikke er med i resten af spillet. I Raid er rigtigt samarbejde nødvendigt, såsom at man skal forsvare spillere, stille sig på rigtige positioner sammentidig osv. Hvorfor har resten af spillet ikke noget ligene?
Raid kontraster resten af spillet i en høj grad, hvad angår kvalitet. Var det kun i Raid, at Bungie gad gøre noget ud af spillet?
Og alligevel, for alt den dejlige ros, så er Raid stadig offer for det tilfældige loot. Mine venner fik en blanding af både materielle shards og udstyr/våben undervejs, men jeg fik udelukkende kun materielle shards undervejs.
Og hvad var den endelige belønning så, da vi endelig havde gennemført Raid? Ja, de andre fik våben, udstyr og materielle shards. Jeg fik tre shards og en ny farve til mit udstyr...
Ord kan ikke beskrive hvor vred jeg blev. Det ødelagde fuldstændig den belønnende følelse af, at jeg havde klaret Raiden, og fortalte mig at jeg havde spildt min tid. Det er ikke fair, og hvordan kan man forlange at spillere skal gå igennem så meget besvær, for blot at sige "Værsgo, her har du endnu en ubrugelig ting. Prøv igen!". Flot Bungie, i har lige saboteret noget af det bedste ved spillet.
MANGEL PÅ MATCHMAKING:
Hvad der også er underligt, er spillets mangel på matchmaking, senere hen.
Efter level 20 låser man op for nye Strike spillelister, og den førnævnte Raid. De tilbyder dog ikke matchmaking, så medmindre du lige har 3 - 6 venner på den konsols venneliste, der er friske og har tiden til disse lange missioner, så må du enten lede på diverse gaming forums, eller helt opgive.
Sådan kan man også låse noget af det bedste ved spillet af for massen. Hver en dedikeret gamer, eller glem det.
NYE BEGIVENHEDER:
Bungie har om og om igen lovet, at Destiny altid vil udvikle sig. At de ville blive ved med at opdatere spillet, så det hele tiden blev bedre. Efter de eksempler der har været indtil videre, så virker det som en stor løgn.
Problemet er først og fremmest, at disse nye ting, kaldt begivenheder, er tidsbegrænset. De forsvinder altså igen. Hvad er pointen lige i det? Hvorfor love at tilføje nye ting gratis, bare for at fjerne det igen?
Først kom PVP moden Salvage, der var en slags opdateret udgave af Control, hvor kampene rent faktisk blev afgjort af områder man overtog. Den var meget underholdende, men var der desværre kun i en weekend.
Så kom Queens Wrath, der forbandt sig selv med spillets "hoved historie". Dette resulterede dog i et nyt bounty system, hvor opgaverne var endnu mere gentagende end dem der er i spillet i forvejen, et nyt langsommeligt grind for respekt point, og belønninger der var intet værd for folk over level 22.
Queens Wrath lovede også en ny mission, hvilket resulterede i at Bungie direkte genbrugte spillets sidste historie mission, uden at tilføje noget som helst nyt.
Queens Wrath holdt i omkring to uger.
Til sidst (indtil videre) er der Iron Banner. En ny PVP mode, hvor spillets smider handskerne. Her er det den enkelte spillers udstyr der afgør alt, så den med det bedste udstyr og de bedste våben vinder.
Eller det siger Bungies reklame i hvert fald om det. I virkeligheden var det ikke mere end en almindelig Control match, der bare havde fået tilføjet et nyt sæt ensformige bounties og respekt grind (igen, med ubrugelige ting som belønning). Dette holdt kun i en uge.
BUNGIE:
Ikke kun har Bungie en mærkelig fortolkning af opdateringer, men de har altså direkte løjet. Løjet, for at dække over at de har været for dovne til at lave noget nyt, og bare genbrugt. Bortset fra Salvage, kan resten beskrives som gement genbrug, der bare har fået et nyt navn.
Det virker som om, at Bungie ikke rigtig gider, og det kan man da også tydeligt mærke på deres hjemmeside. Bungie er meget dygtige til at ignorere den voksende kritik fra spillere, især på disse begivenheder.
Angående Iron Banner spurgte de på et forum, hvad folk synes og om de kunne mærke forskellen fra normal PVP til dette. Efter at folk skrev nej, og at folk gik tidligt i kampene fordi de ikke ville tabe, skrev Bungies designer blot "har hørt at folk forlader spillet i utide. Men jeg er mere interesseret i at høre om forskellene mellem de forskellige spilleres udstyr". Hvor ignorant kan man lige være?
På spillets forums bliver de store spørgsmål og kritik punkter fuldstændig ignoreret. Bare læs deres ugelige opdateringer på deres hjemmeside. De spørgsmål de besvarer, repræsenterer på ingen måde det, som spillere rent faktisk spørger om. Bungie tror de lever i en verden, hvor alle elsker spillet og hylder det, men virkeligheden er en helt anden.
Det er sørgeligt at se udviklerne lyve så meget og være så arrogante og ignorant. Og det er endnu mere sørgeligt, at det er sket for Bungie, som ellers pleje at være et rigtig godt firma.
GAMEPLAY KONKLUSION:
Når jeg reflekterer over min tid med Destiny, er jeg stadig forbløffet over hvor galt det er gået. Har dette virkelig kostet omkring 500 millioner? Kampagnen er otte timer lang, og level 20 kan nås på ti timer. At nå level 30 kræver at grinde de samme få aktiviteter om og om igen, hvilket jeg alligevel kun må x antal gange om ugen. Omgivelserne er flotte, men langt fra store og tilbyder næsten intet, og spillet har nærmest ingen variation overhovedet. Og så er det underligt anti socialt.
Men det værste er, at det føles som om at der mangler så utroligt meget. Der er så mange ting fra de forskellige trailere, der ikke er nået med, som f.eks. områder, våben, grafik effekter og sådan. Spillet havde endda en rigtig og fuld historie for et år siden! Men for en eller anden grund valgte man pludselig, at Destiny ikke havde brug for en historie (http://www.ign.com/articles/2014/09/29/was-this-the-original-stor
yline-for-destiny).
Om det var fordi at forfatteren forlod Bungie, for at efterlade det til DLC så der kan malkes flere penge, eller om det bare er ufærdigt eller ikke set som nødvendigt er op til fortolkning.
Bungie har gerne ville lave Destiny til et MMO, men det virker som om at de aldrig har spillet et MMO spil før. Alle de ting som genren har lært over årene er blevet fuldstændig ignoreret, og med levetiden blev Bungie ufatteligt dovne.
I stedet får vi udtalelser fra Bungie, der siger at spillet bliver anderledes efter tyve timer, og at de synes det er et fantastisk spil de har lavet. Endnu et bevis på, at Bungie er arrogante og ignorente.
GRAFIK:
Der er ingen tvivl om, at Destiny er et pænt spil at se på. Man kan se at der er blevet brugt tid på at lave omgivelserne, og sikre sig at det hele kørte perfekt. Hver planet har nok ting der adskiller dem fra hinanden, hvor f.eks. Venus har nogle flotte jungle områder. Det er rigtig pænt at se på.
Men igen har Bungies dovenskab ødelagt det hele. Omgivelserne gentager sig selv alt for ofte (som nævnt tidligere), og det samme gælder fjende galleriet. Udover at man ofte støder ind i de samme fjender igen og igen (især The Fallen), så er de så uinspirerede at kigge på.
Der har i den grad ikke været meget fokus her.
Men det føles også livløst. Omgivelserne føles ikke som rigtige steder, men mere som tapet for forskellige skyde gallerier. Man er aldrig interaktiv med omgivelserne, der bortset fra de samme få fjender, er fuldstændig blottet for liv og særværdigheder. De bliver hurtigt kedeligt, og det er ikke nogen man har lyst til at udforske.
Ens karakter ser for det mest fornuftig ud, men deres ansigter ser altid helt forkerte ud, og frisurerne passer ikke rigtig på dem. Måske er det derfor, at karakter skabelses menuen er så utrolig tynd.
Men det gør ikke så meget, fordi det forskellige udstyr og de forskellige våben mangler i sig selv også variation. Det kan være svært visuelt at se forskel på et level 26 våben, og et våben beregnet til level 1. Jeg ville i hvert fald ikke kunne vide det, hvis ikke spillet fortalte mig at det var et level 26 våben. Når man tænker på hvordan spil som Borderlands, Diablo og de fleste MMO spil formår at holde sit arsenal og udstyr varieret, så er det mystisk hvorfor Destiny ikke gider.
LYD:
Okay, lad os takle det med det samme, DET ER IKKE PETER DINKLAGE DER ER DÅRLIG! Prøv dog at høre hans linjer! "They are so evil that the despise evil". Og det er ikke den eneste gang han siger noget så råddent.
Hvis det ikke er dårlig dialog han udtaler, så er det endeløse fakta om ting vi aldrig har fået forklaret. Hvad skal manden dog gøre, når han har fået et så dårligt manuskript, der forklarer intet og har elendig dialog? Jeg ville også kede mig og rulle øjne, som man tydeligt kan høre ham gøre. Han gider ikke, og det er svært ikke at forstå ham.
Hvad der dog er godt ved lyden er musikken, der er alt for god til at være i spillet. Soundtracket kan anbefales! Og hvad angår Paul McCartneys sang "Hope for the Future", så lad os bare sige at det er en smagssag.
DESTINY SAMLET KONKLUSION:
Når jeg tænker tilbage på Destiny, er det for mig nærmest svært at forstå, hvor galt det er gået. En ting er, at man ikke kan leve op til hypen, men noget helt andet er at lyve over for sine kunder. At man gennem talrige udtalelser, interviews og selv på spillets æske lover ting, der rent faktisk ikke er i spillet.
Den såkaldte "rige og cinematiske historie" er ikke eksisterende i selve spillet, kun hvis du slukker for spillet, hopper ind på Bungies hjemmeside og læser deres Grimorie kort. Rollespils elementerne er løgnagtige og spil for galleriet, de forskellige modes er alt for ensformige og kedelige, spillets loot er nærigt, ubalanceret og uretfærdigt, og spillets endgame er den samme ti minutters aktivitet trukket ud til at vare langt over tyve timer.
Det er virkelig en skam, fordi gameplayet er der ellers. Det rigtig sjovt at spille, og er med til at vise hvor dygtige Bungie er, når de rent faktisk tager sig sammen. Men det bliver ødelagt og gjort nærmest ligegyldigt, takket være de ovenstående problemer.
Spillet viser Bungie som et firma, der ikke ved hvad de laver. hvor hver enkelt medarbejder Hvor hver sin ide om hvad der skal gøres ved spillet. Et firma, som ser sig tilfredse med at udrette så lidt som muligt, som ville give dig en fjer og kalde det en flok høns.
Og så er der noget de fornyelige opdagelser med, at der oprindeligt var flere ting i spillet, som højst sandsynligt er blevet skåret væk, så det kan sælges som DLC senere hen (som i de to kommende udvidelser). DLC, som der angiveligt allerede ligger på disken, men som er låst væk (indtil videre har spillere fundet 3 - 4 baner i spillet, som de ikke burde have haft adgang til, plus data der blev afsløret af Bungie ved et uheld).
Destiny er ikke en skuffelse, fordi det ikke er et fuldt spil. Dette er en beta, der koster i omegn af 399 - 550 kr. Det fulde spil kommer senere, og kommer formentlig til at koste yderligere 300 kr. Sikkert efter ordre fra Activision.
Jeg kan på ingen måde anbefale dette sindssyge svindel nummer. Hvis du ikke er en af de mange millioner (spillet tjente omkring 500$ hjem i løbet af ret kort tid) der allerede er faldet for dette svindel nummer, så lad for guds skyld være.
(Spillet skulle oprindeligt have haft karakteren 5, men da det står for godkendt, røg karakteren. Destiny er absolut ikke godkendt).