Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
BRUGERANMELDELSE

Middle-earth: Shadow of Mordor

- Første anmeldelse her på stedet. Med fare for at blive stemplet som troll vil jeg her tale om et populært spil, forklare hvorfor jeg selv finder det overvurderet og satse på at de uenige evt. vil argumentere for deres anderledes synspunkter :>

Middle-Earth: Shadow of Mordor er en aktion-eventyr titel der handler om at dræbe orker. Historien går ud på at du er Talion, en soldat som er blevet drabt sammen med sin familie og genopstår fra de døde, forbandet med magiske kræfter og udødelighed. Øv da. Du begiver dig på en quest for at få hævn overfor the Black Hand of Sauron og dermed har vi spillets præmis.

For en analyse af historiens kvaliteter bedes du finde en anden tekst, jeg interesserer mig kun for det faktiske spil her. (in the) Shadow of Arkham minder meget om andre populære spil på markedet og man skal vist være en kende ny til gaming hvis ikke man kan hvor Creed of the Rings-spillet her har fået sin inspiration (eller carbon-kopieret koden fra idk) for kampsystemet fungerer nøjagtigt som det gør i Arkham spillene. Det er et godt system som bygger på veltimede slag for at opbygge en hit-chain så hurtigt som muligt for at udføre særlige instant-kill angreb.

Et andet element centralt for kampsystemet er counters hvor man ved et tryk på en knap på det rette tidspunkt undviger fjendens angreb.

Det er stadig et godt system men problemet er at spillet ikke rigtig byder på nogle former for gameplay som Arkham-spillene ikke har serveret før og betydeligt bedre. Arkham-spillene ville med bare kampe i sig selv være ensformige så derfor har de mikset det lidt op med små puzzles og stealth gameplay hvor du ved hjælp af dine gadgets skal uset nedlægge alle fjenderne i lokalet.

Shadow of Mordor har ikke noget af det her. Kun kampe. Mod uanede horder af evigt respawnende orker som ikke formår at byde på et minimum af udfordring, like nogensinde. Det er altid det samme. Spillets bosser kommer i form af kaptajner som essentielt er almindelige fjender med en større HP-bar og visse unikke svagheder og styrker...

Problemet er bare lidt at de svagheder og styrker ikke på noget tidspunkt er nødvendige for dig at udnytte såfremt de ikke er immune overfor Combat Finishers. Halvvejs gennem spillet får jeg så låst op for evnen til at lamme fjender ved at hoppe over dem... og der sluttede gameplayet så. Det var en evne som fint supplementerede mit sværds runer der gjorde 100% chance for at få fuldt liv... ved en hitchain på 30... Kunne ligeså godt have givet mig evnen til at trykke på X og dræbe alle fjender lige der og nu.
Spillet byder på en mekanik som hedder Nemesis-systemet. Det går ud på at hvis en fjende får slået dig ihjel (til trods for en last-stand mekanik som vitterligt får mig til at tage mig til hovedet og mumle "why...") vil denne fjende blive forfremmet, blive stærkere og få nogle styrker tilfældigt genereret.

For at gøre kritikken lidt mere konstruktiv vil jeg da gerne give spillet nogle pointers i den rigtige retning. Mere varieret gameplay er nødvendigt. Arkham-spillene havde ikke holdt i sig selv hvis kun den stod på kampe fordi de spil har så larmende lette kampe at spillet ville blive kedeligt hvis det er det eneste man lavede. Derudover kunne muligheden for en højere sværhedsgrad være velkommen. Især hvis de kunne klare den uden bare at ty til mere liv på fjenderne/at få fjenderne til at slå hårdere. Et mindre anonymt soundtrack kunne også være en hjælp :> - Eller muligheden for at springe de små minifilm over som introducerer kaptajnerne. Det er SÅ belastende at blive afbrudt midt i et slagsmål fordi en ork skal levere sin one-liner.

Bottom line: Sværhedsgraden er lidt som samlebåndsarbejde på lavt tempo. Hvis du laver fejl så er det fordi at du ikke rigtigt er opmærksom og har gentaget den samme procedure de sidste par timer. MEN, til dem som godt nogle gange kunne trænge til en power-fantasy der kaster dig som en sindsygt OP orkslagter som både i historie-kontekst som gameplay kontekst ikke kan dø, så er dette spillet for dig.
Det er okay underholdning men det har ikke rigtigt nye ideer med til bordet pånær Nemesis-systemet som du stort set aldrig behøver at forholde dig til.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10