Destiny

Destiny behøver næppe en introduktion: Årets absolut mest hypede spil, samt det spil med det højeste budget på intet mindre end 500 millioner dollars (tæt på 3 milliarder danske kroner). Og med "Bungie" logoet på spillet, der indirekte indikere "Seal of Quality", så kan intet gå galt. Eller kan det?

I en fjern fremtid opdager menneskeheden en sfære nær Mars. Denne sfære blev døbt "The Traveler" af jordboerne. Opdagelsen sendte menneskeheden ind i en guldalder af teknologisk fremskridt. Menneskene fik kræfter vi i dag kalder overnaturlige, såsom at kunne opleve tre gange vores nuværende levealder, samt lærte at udvide vores civilisation mellem andre planeter.

Den gyldne levealder varede i århundreder, indtil menneskene blev ramt af en stor og grufuld fjende. Den nye allierede, "The Travelers", har en fjende der hidtil har været ukendt, indtil den kom frem - Fjendens navn er "The Darkness". Menneskeheden blev næsten totalt udslettet, indtil den nye allieret ofrede sig for menneskeheden. Den store sfære, er sidenhen blevet en stille, død planet, som var den gået i hi. De mennesker, der overlevede angrebet, må nu stå sammen om at udslette den fælles fjende - det grufulde mørke.

Historien er ikke dårlig i Destiny - problemet er, at du skal forlade spillet for at få information om historien. Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke altid hører efter i historien i spil, men da jeg slog op på Destiny wikipedia'en, mindes jeg ikke at have hørt om dette før. Når du får låst op for ny historie, for eksempel via Grimoire, så skal du enten gå ind på Bungie's side, eller via din smartphone app, og læse om historien - du kan altså ikke finde den ingame. Grimoire er, når du har dræbt fjender et hvis antal gange, eller opdaget ny historie, og derefter for et Grimoire kort (som er et kort vist med det du lige har opdaget som ikon) - så kan du fjerne dit fokus fra spillet, og læse om det via din computer eller smartphone - altså alle andre steder end foran din konsol.

Mellem spil er du enten placeret i dit rumskib, eller nede på jorden. På jorden kan du købe og sælge udstyr, samt hente missioner. Missionerne minder utroligt meget om de klassiske, kedelige MMO missioner - saml 15 insignias fra en bestemt type monstre, eller dræb 50 monstre af en bestemt race. I MMORPG spil er disse missioner blevet kedelige for længst, og at du får dem sneget ind i en First Person Shooter gør dem ikke sjovere. I starten kan det endda virke forvirrende, hvilke monstre der er tale om, og jeg måtte google flere gange, for at finde ud af hvad det rent faktisk var, at jeg ledte efter.

For at gøre ondt værre, så er det daglige missioner (daily quests). Når du har klaret dem går du altså op det samme sted, og henter missioner, der minder om det samme. Hver dag. Inden du kan starte på en mission, skal du altså op i rumskibet, før du kan sende dig selv videre. Vi går altså fra en quest/vendor hub, og så over til en anden lobby, hvor vi skal vælge mission. Rumskibet føles overflødigt, og som ekstra fyld. Det gør ingen stor forskel, om du kunne vælge mission fra byen, eller om du skal op i rumskibet.

Kampagnen efterlader heller ikke lysten til at fortsætte. I starten virker det overvældende, at lande på en planet, og efter at blive lovet, at vi kan udforske planeterne meget, indtræder skuffelsen ret hurtigt - det er nemlig meget begrænset, hvor meget vi må udforske disse planeter. Overalt er der usynlige barriere, der dræber dig, hvis du tager det forkerte sving. Jeg har et utal af gange kørt blandt andet på månen, hvor jeg er røget ud over en kant, hvor jeg får en advarsel på skærmen om at vende tilbage til missionen indenfor fem sekunder hvorefter jeg vil blive slået ihjel. Problemet er, at når du er hoppet ud over en kløft eller høj bakke, kan det være svært at nå at komme tilbage, hvorefter du ufrivilligt får lavet selvmord, og du genstarter fra sidste checkpoint.

Det begrænser utroligt meget følelsen af at være på en planet, og så passer det ganske simpelt ikke, at vi kan tillade os at udforske planeten som vi vil. Jeg, og mange andre, er blevet slået ihjel utallige gange på dette. Nogle gange er det nemt at se, hvor grænsen er, mens andre gange kan det være svært. Alle missioner uden undtagelse handler om at skulle beskytte sin lille hjælper (voice over fra Peter Dinklage), imens han undersøger forskellige ting i kampagnen. Både kampagnen og de daglige sidemissioner man kan anskaffe sig er utroligt repetitive, og hvor man i starten blev overvældet, sad jeg til sidst og opgav at gennemføre den trivielle kampagne.

Våbene er heller ikke super interessante. Der er en håndfuld forskellige designs, og når du får den nye riffel, er den identisk med din forrige, bortset fra skin og stats, og eventuelt tilbehør som kikkertsigte. Selve våbnet er identisk om det er et level 1 eller 20 våben. Skuffende for loot elskere. Endnu mere skuffende er den mangel på drops. Der kan gå lang tid imellem den, og chancen for det er ubrugeligt er alt for højt på grund af tilfældige drops.

Når man er nået til level 20, starter det voldsomme grind. Enten skal man tage ned i Strikes (raids i klassisk forstand), eller gå i kamp i Crucible (Spiller mod Spiller(PvP). battlegrounds) Jeg er selv en PvP spiller, så jeg kastede mig hurtigt ud i Crucible, der er en uretfærdig kamp fra start til slut. Stats på våben, såsom skade, tæller ikke med i Crucible (udover Iron Banner, der er en midlertidig spiller mode der kommer frem i perioder). Derimod tæller ekstra tilføjelser fra våben med (skyder hurtigere og lader hurtigere fx), samt talent point. Så selvom stats på udstyr er deaktiveret, gør tilladelse af ekstra tilføjelser og flere talent point stadig kampene uretfærdige, da det giver en kæmpe fordel. Der er desuden ingen level radius i Crucible - en level 6 møder for eksempel ofte maks level spillere, så PvP føles typisk ikke morsomt før man selv er maks level.

Når man se på Bungie's historie indenfor skydespil, er jeg overrasket og utroligt skuffet over følelsen af styringen i Destiny. Styringen føles langt fra flydende, derimod ret kluntet modsat andre skydespil. Dette skyldes højst sandsynligt den lave frame rate, da både PvZ: Garden Warfare og Titanfall føles langt mere flydende og responsivt. Nu kører de sidstnævnte spil også i 60 frames per second modsat Destiny. Om det skal have noget at sige, tør jeg ikke gisne om. Men det er benævnelsesværdigt.

Destiny er ikke et dårligt spil, men ej heller et spil der kan betegnes som anbefalelsesværdigt. Det virker mest af alt som om, at Bungie har haft for mange bolde i luften, og har lovet for meget. Det er et simpelt skydespil med et simpelt talent træ, der ikke gør den store forskel på hvordan din klasse spilles. De 3 klasser, Titan, Hunter, og Warlock, er relativt ens udover deres ene primære spell - Titan kan hamre sig ned i jorden og dræbe alt rundt om sig, Hunter kan lave et svævende våben, mens Warlock kan kaste en form for super granat. Hvis man er interesseret i historie skal man ofte ind på Bungie's side eller bruge smartphone app'en, og MMO delen er tung, og det er de forkerte ting de har implementeret fra MMO verdenen.

Der er næsten ingen interaktion mellem spillerne, og spillet er baseret på massivt grind(gør det samme fem hundrede gange før du bliver belønnet). Destiny er middelmådigt, der for den gennemsnitlige spiller har kort levetid. Savner du en sci-fi shooter, vil jeg anbefale Titanfall eller Halo: Master Chief Collection, hvor sidstnævnte indeholder Halo 1 til 4 spillene samt al DLC. Har du ikke adgang til disse eksklusive titler, er det nye Call of Duty: Advanced Warfare også et glimrende bud, omend hastigheden på action fronten er væsentligt højere end i Destiny.

Destiny er kort sagt en ekstremt skrabet version af Halo, sammenkogt med MMO elementer. Destiny er et middelmådigt spil, men grundet min hurtigt faldne interesse, er jeg desværre nødsaget til at give Destiny et 5 tal ud af 10. Jeg føler mig en smule uretfærdig overfor Destiny, for spillet er ikke direkte dårligt. Men når et spil ej heller er godt, og interessen falder så hurtigt, ihvertfald for mit vedkommende, så kommer Destiny bare ikke højere op. Jeg regnede med, at Destiny kunne holde mig indtil Halo udkom, men jeg har for længst glemt det. Destiny plagede det påviste spil vennerne på vennelisten spillede de første 3 uger, der nu også er draget videre til næste spil.

+Peter Dinklage voice over som Ghost (man er jo Games of Thrones fan)
+Universet minder tildels meget om Halo

-Spillet er et stort grind i slutningen