Assassin's Creed: Unity

Avs for den da... Unity har været igennem meget og har været kastet på høtyven mangen en gang for dens launch som sent vil blive glemt. Spillet virkede simpelthen ikke ved udgivelsen hvilket tog sit udtryk i en framerate der var filmisk i den forstand at det føltes som en DVD der måske ikke altid er blevet lagt tilbage i kassen efter man har set den og med omtrent ligeså mange glitches som 2006's Sonic-spil. Nu har Ubisoft efterhånden fået ordnet det meste med patches og nu er spørgsmålet så "hvordan er Unity som spil så?"

Min baggrund som spiller er at jeg først tog hul på spillet efter det meste patching var overstået så jeg gik ind til det med en forventelse om god titel som mindst kunne måle sig med Black Flag når det kom til kvalitet. Så... lad os begynde.

Spillet finder sted under den Franske Revolution med den unge mand Arno I hovedrollen som grundet være uheldige omstændigheder bliver beskyldt for at have myrdet han's kærestes far De La Serre. I fængslet stifter han bekendskab med en Assassin som inviterer ham til at slutte sig til ordnen hvilket Arno tager imod med henblik på at finde frem til De La Serre's mordere.

Historien er godkendt. Det er ikke banebrydende materiale og jeg må indrømme at jeg nogle gange lige måtte læse op på hvad der egentlig foregår fordi jeg for vild i alle de franske navne og fordi jeg gik over til at spille Rogue efter kun 6 sekvenser af Unity fordi...

Gameplayet i Unity er top belastende. På overfladen ligner spillet et hvilket som helst andet Assassin's Creed spil, det er noget med counter-baserede kampe, en uhyggelig mængde copy-paste sideindhold og masser af parkour.

Lad os tage fat i parkour først. Serien har aldrig rigtigt fået styr på det her men det føles særligt væmmeligt i Unity fordi Ubisoft klynger sig til en styringsmodel som bare ikke rigtig holder. Man bruger skulderknappen til at løbe og klatre. Dette er en fejl for ofte er man i situationer hvor man bare forsøger at løbe, det kan være at tiden er knap eller at man er på flugt og så beslutter Arno som den pat han er at kravle op på en reol eller en lygtepæl eller en mur eller whatever der nu befinder sig man kan klatre på. Det bliver ydermere træls når man skal klatre da spillet som oftest må forsøge at gætte sig til hvad spilleren er ude på og det ender næsten altid med at Arno springer rundt til alle mulige forskellige punkter som man som spiller ikke havde i tankerne og det bliver hurtigt en irriterende affære.

Parkour udgør en meget væsentlig del af spillet, du kommer ikke uden om det og det er en irriterende aktivitet. Nice. Det er ikke lige det som der skal til for at gøre udforskningen af byen til en gnidningsfri affære. Ikke at det nogensinde kan forestilles at have været intentionen for nogen hos Ubisoft har foragt for menneskeheden som udtrykkes i gennem rødt klædte bøller som chikanerer spilleren. De får øje på spilleren, tænker "der går en mand med hætte!" og det er da klart, det skal man da heller ikke. Sikke dog man provokerer. De beslutter sig hurtigt for at give bank hvilket ikke blot er maxi irriterende når man forsøger at komme fra A-B eller at samle collectibles men for at gøre ondt værre, så er kampsystemet lavet om fra det vi er vant til.

Det første man lægger mærke til er at counter-kills er væk, istedet blokerer man angreb hvilket efterlader fjenden åbne for modangreb. Man vil ydermere bemærke at den gode gamle chaining mechanic, hvor man så længe man kan holde sin chain kørende og undgå skade kunne nedlægge alle fjender øjeblikkeligt, er borte. Nogle vil argumentere for at dette betyder at man ikke bare kan gå i kamp mod 20 fjender og komme uskadt ud på den anden side. Andre folk som undertegnende vil argumentere at det bare gør kampene langvarige uden at tilføje réel udfordring.

En anden nævneværdig ændrig ved kampsystemet er at fjender med pistoler nu ikke længere tilbyder en gratis måde at skaffe sig af med træls fjendetyper på i form af human shields men i stedet skal de undgås ved at du ruller væk når deres pistol-ikoner lyser rødt. (Hvilket du I øvrigt kun kan når du er i kamp, hvis ikke du er i kamp må du blot acceptere og tage imod skudet... godt design...)

Man fristes lidt til at tro at de har taget fat I den gamle Metal Gear Solid/Splinter Cell filosofi om at vis blot man gør kampsystemet dårligt nok så vil spilleren nok hellere bruge stealth. Okay, jamen så lad os snakke om stealth. Spillet inkluderer en knap til at dukke sig med. Utroligt at der skulle... hvad, 10 spil med Assassin i navnet til før man kunne det? Det er en god feature der gør snigeri mere tilgængeligt i dette spil end det nogensinde har været før men det er stadig ikke specielt godt. Arno vil nogle gange nægte at tage dække bag en mur selvom spillet siger at man kan og snigeriet er sjældent specielt vanskeligt at lave ruter for så typisk vil spilleren nok hellere bare vælge den hurtigste option der er tilstede da spillet ikke belønner snedig brug af stealth på nogen måde.

Hvis du efter historiens ende ikke har fået nok har Ubisoft som sædvanligt været sikker på at fylde hele verdenskortet op med sideaktiviteter men hold da op hvor er det dårligt i denne omgang! Det meste af det består af at samle kister ind og så er der nogle missioner hvor man skal opklare mord for en doven politimand med henblik på at få skodvåben som belønning. Derudover er der nogen gåder som tager udgangspunkt i fransk historie og hvis du kan løse alle dem uden brug af en guide må du være kedeligere end savsmuld :D

Det mest nævneværdige ekstra indhold er nok de sidemissioner som det er meningen at du skal undertage i selskab med nogle venner. Sværhedsgraden af disse og hvorvidt co-op er nødvendigt for success skal jeg ikke kunne sige da jeg kun klarede en af disse ved hjælp af online co-op men det virkede ikke særligt co-op centeret men snarere som single-player missioner hvor du har mulighed for at hive nogle venner ind for at hjælpe dig hvis det skulle være din kop té.

Så set I det store hele... selvom historien er okay og grafikken er super flot er det kun en overfladisk maske for det ringe gameplay. For at gøre ondt værre har Ubisoft sandelig også tænkt at en AAA-titel til fuld pris da umuligeligt koster penge nok så derfor er der med skohorn blevet indført ting der ikke hører sig til. Såsom muligheden for at med virkelige penge at købe såkaldte Helix Credits som du kan bruge til at låse op for udstyr hvis ikke du gider at grinde pengene ind på gammeldags facon.

Dette er usselt og hører ikke hjemme nogensteder uden for Free To Play modellen og jeg kan ikke andet end at antage at man med vilje har fucked med progressionskurven med henblik på at lokke dig til at spendere rigtige penge på at få fat i det gode udstyr og taget i betragtning hvor sindsygt dyre de bedste genstande i spillet er så lader det til at min mistanke ikke er helt uden merit. Udover dette insisterer de også på Uplay og CompanionApp som eksterne services som Ubisoft gerne vil have dig til at anvende og du kan ikke gennemføre bare én session med disse uden at blive mindet om disse ting.

Ubisoft, stop det. Okay? Jeg køber gerne jeres spil fordi for det meste er jeg rimeligt glad for jeres produkter men i dette tilfælde... Nope. AC: Unity var ufærdigt såvel teknisk som designmæssigt ved launch og dette gøres ikke nemmere at sluge med alt dette ekstra svineri oven i bøtten.

Jeg kan ikke anbefale Assassin's Creed: Unity. Det er dårligt. Køb Shadow of Mordor istedet for.

+: Super flot spil. Historien er okay.
-: Irriterende kampsystem, svag stealth, stadig masser af pop-in, dårligt bonusindhold, irriterende parkour og Ubisofts flabede Helix Credits.