Dansk
BRUGERANMELDELSE

God of War: Ascension

denne version af spillet har du mange flere kampmuligheder. Gennem spillet vil du finde forskellige elementer som tilhører de græske guder. Disse elementer vil blive forbundet med dine sværd og vil være meget brugbare. Du kan skifte mellem Ares brændene røde ild, Zeus kraftige gule lyn, Poseidons blå kolde is og Hades sjæl. Det er nemt at skifte mellem sine elementer også midt i en kamp. Du kan lave nogle seje komboer hvis du skifter mellem de forskellige elementer i de rigtige tidspunkter, det var noget jeg havde det sjovt med. Selvom at du kun kan bruge kratos standard våben gennem hele kampagnen er det ikke noget tab, de forskellige elementer åbner op for nye komboer. Det kan være sjovt at tænke over man kæmper mod et mytologisk bæst som er 5 gange større end sit eget hus.

I dette spil spiller du som hovedpersonen Kratos han er en del af den græske hær som bestod af 300 mænd kendt som spartanerne. Selvom udviklerne nogle gange træder ud af vores historie prøver de at blive så tæt på som muligt f.eks. da de sagde at han var lederen af spartanerne. Dette spil er en forløber for hele serien, det foregår 6 måneder efter at Kratos haavde dræbt sin kone og børn. Kratos er blevet fængslet af 3 furier fordi han brød en aftale med Ares. Kratos flygter fra fængslet og jagter de 3 furier og sandheden. Ares ild gør dig mere offensiv, Poseidons is gør dig mere defensiv, Zeus lyn forbedrer dine magiske evner og Hades sjæl giver dig muligheden til at angribe på afstand. Du kan opgradere de forskellige elementer og tilpasse sin egen spillestil. Du kan være den der tager spillet seriøst og prøver at leve sig ind i Kratos eller du kan være ligesom mig og gå rundt med en morgenstjerne og leje baseball med fjenderne.
God of war ascension er det første god of war spil som også har multiplayer. I multiplayer delen kæmper et par spillere mod hinanden (8 spillere) som en kriger som er sluppet ud af sin celle ved hjælp af de græske guder. Du skal kæmpe til døden mod de andre spillere, sidste man som overlever vinder spiller. Du vil blive velsignet af en af de 4 guder. Hvis du bliver velsignet af Ares er du en offensiv kriger, hvis du bliver velsignet af Hades vil du være en slags ninja kriger som er smidig og hurtig, hvis du bliver velsignet af Zeus vil du blive en troldmand og hvis du bliver velsignet af Poseidon vil du blive en meget langsom men holdbar kriger med tunge, straffende og langsomme slag. Du kan ikke vælge hvilken gud du vil blive velsignet af.
Det magiske system er ændret en smule, de kraftfulde magiske angreb er først låst op længere nede i spillet. Det opfordrer dig til at tænke klogt om hvornår det er bedst at bruge dit magiske angreb hvorimod i de tidligere spil var du bare en ultimativ dræbermaskine til at starte med. Magiet virker mere som en livsredder hvor det tit bliver brugt når Kratos er omringet af fjender.
I de tidligere God of war spil handlede det om en blødtørstig galning som ville have hævn og halshugge alt der står i vejen. I den nyere version er historien lidt kedeligere, Kratos er meget rolig i denne version, Kratos sind er blevet tortureret og han jagter efter sandheden.
Kisteplaceringerne var meget fair de røde kister som gav dig point til at opgradere dine våben og de hvide kister som gav dig Phønix fjer og Gorgonens øjne blev ofte fundet ved puslespillene. Når du har fundet 5 af Gorgonens øjne vil dit maksimalle liv øges det er det samme med Phønix fjer men med magi i stedet for liv. De blå og de grønne kister befinder sig tit efter eller før en boss fight. Det er meget dejligt at få fyldt sine magi og livspoint efter en hård kamp. De grønne kister fylder dine livspoint mens de blå fylder dine mana point
De fleste puslespil kunne tage op til en halv time mens nogle bare varede 5 minutter. De lange puslespil var lidt irriterende at prøve forskellige metoder som ikke virkede, men det opfordrer dig til at tænke logisk i stedet for at gå rundt og dræbe alt. Lidt senere ind i spillet får man Ouroboros amulet. Denne amulet kan helbrede eller ødelægge genstande, f.eks. hvis du ser en ødelagt bro kan du helbrede broen ved hjælp af denne amulet eller ødelægge broen igen. Denne amulet skal bruges klogt ved puslespillene. Det var ofte de puslespil man skulle klare ved hjælp af Ouroboros amulet der tog mig længst tid.
Jeg spillede på sværhedsgraden normal som jeg tror de fleste vil gøre. Sværhedsgraden var meget fair, det var ikke alt for svært, det var ikke alt for nemt. Men hvis det er alt for svært, eller alt for nemt kan altid gøre det nemmere eller sværere. Udvikleren har gjort det meget mere udfordrende for spilleren, ikke ved at gøre fjenderne sværere at dræbe men ved at blive ved med at kaste fjender op på skærmen. Det føles meget frustrerende at dø i sådan nogle situationer.
God of war ascension har alt det du ville forvente fra et God of war spil. Afskåret kropsdele, kraftfulde, lange puslespil, forfriskende belønninger, gigantiske titaner, svære comboer, irriterende mobs, og de svære boss fights. Jeg er dækket af blod, mine fjender ligger faldne for mine fødder, og vreden fylder hver en celle i min krop. Hverken guder, furier eller titaner kan stoppe mit hævntogt, og alle der prøver, vil lide lige så meget som de dæmoner der ligger legemsløse på jorden foran mig. Kratos' mytologiske blodfest fortsætter i God of War: Ascension, en forløber til den originale serie og denne gang med multiplayer inkluderet.
Spillets animationer var meget glatte selvom Kratos bevægede sine arme som en galning arbejdede udviklerne meget hårdt for at få det til at se meget glat ud. De 4 elementer som er forbundet med Kratos sværd havde meget flotte detaljer og stærke farver. Man lægger virkeligt mærke til det når han laver sine komboer.
Der er også sekundær våben som jeg syntes var meget brugbare i begyndelsen af spillet men efter jeg havde fået opgraderet mine sværd en smule begynder de at være mindre brugbare. Der er spydkast som er meget godt til angreb på afstand med begrænset brug, et skjold der bloker angreb, et sværd som skærer gennem alt og en morgenstjerne som skubber fjender langt væk.
I de tidligere spil var indgangen til spillet mere dramatisk. Fra at kæmpe mod dragen med 3 hoveder i begyndelsen af det første spil eller den brutale kamp mod Poseidon i God of war 3, er det en smule overraskende også lidt skuffende at God of war ascension har en meget mindre dramatisk begyndelse.
Der er en del i spillet kaldt -The trials of Archimedes- som vil frustrere selv de bedste God of war spillere. Det her kapitel er det sværeste jeg nogensinde har spillet i et God of war spil. Det frustrerede mig virkeligt og det fik mig til at føle at det var unfair at der var næsten ingenting jeg kunne gøre for at undgå døden. Der var også de tidspunkter hvor du bare kiggede på skærmen og tænkte "Wow det er sådan her et ægte God of war spil skal se ud" f.eks. da jeg skulle kæmpe min vej gennem Apollos statue, det var de tidspunkter som virkelig overaskede mig over de flotte miljøer.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10