Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
BRUGERANMELDELSE

Saints Row: Gat Out of Hell

Skrevet af: Nike   2015-02-19

Med udgivelsen af SR4 på next-gen, er der også kommet en udvidelse. Denne hedder Saint's Row: Gat Out of Hell, og står som sit eget spil. Det lyder jo interessant, men givet Volitions tidligere erfaringer med DLC, kan man ikke undgå at blive lidt bekymret. Efter ca. 21 timer og et platin trophy senere, viste det sig at jeg havde god grund til bekymring.

Spillet handler om at bossen er blevet kidnappet af Satan, der vil gifte ham væk til sin datter Jezabel. Dette går Gat og Kenzie til at hoppe direkte ned i helvede, hvor de kæmper for at få deres boss tilbage.

Idéen har massivt potentiale for god humor og en interessant handling, og dette bliver kun forstærket af at man møder historiske personer, som Blackbeard og Shakespeare. Men overraskende nok, så er der ikke meget af det.

De historiske personer ser man måske to gange, meget kortvarigt, hvorefter de bliver efterladt til lydbøger, spredt udover spillets verden.

Humoren er ligeledes overraskende tør, hvis ikke nærmest ikke eksisterende. Bortset fra Gat ham selv (naturligvis, hvem elsker ikke Gat?), og en ret sjov musical sekvens, så er humoren utrolig tam. Den prøver nærmest ikke engang at have humor.

Der er generelt bare så lidt historie, at det sætter nogle tanker i gang. Havde Volition bare ikke hvad der skulle til, for at føre idéerne videre? For lidt tid/penge? Er dette en falit erklæring, eller gad de bare ikke? Uanset hvad, så er spillet historie mæssigt det svageste serien hidtil har set.

Gameplayet er mere eller mindre ligesom i SR4, dog med en stor ændring: Nu kan man flyve, takket være vinger. Det føles naturligt, og er rigtig sjovt. Det er sjovt at flyve rundt i helvede, især når der igen er clusters (denne gang 940 af dem) at samle på.

Her er også nye krafter at lege med, som f.eks. imps man kan tilkalde som hjælp. Det er stadig sjovt at løbe rundt med superkræfter, og som nævnt tidligere er flyningen utrolig sjovt. Også selvom det stadig gør spillet alt for let.

Spillets struktur har dog ændret sig en del. Der er ingen traditionelle historie missioner. I stedet skal man klare side missioner og fylde en måler op, hvilket giver adgang til den næste "historie" mellemsekvens, og en mission. Når måleren er fyldt op, kommer man til spillets mission.

Der er nok side missioner til at man ikke gentager alt for meget, men de er bare ikke særlig sjove i denne omgang. De føles ærlig talt som fyld, noget der især også kan mærkes på spillets 101 udfordringer. Spillet har ikke engang nok indhold til, at man kan klare dem alle naturligt.

Da jeg gennemførte spillets historie, havde jeg ikke engang klaret 1/4 del af dem. De er designet så de trækker ud, og så de så vidt muligt undgår at have noget at gøre med spillets fremgangsmåde.

At spillet så bryder den fjerde væg, og joker med denne struktur, gør det kun værre. Det føles som at få hældt salt på et sår. Det en effektiv måde at miste venner på!

Det skal desuden også siges at biler burde undgås for enhver pris. Deres styring er forfærdeligt, vejene er elendige at køre på, og jeg endte endda med at mine biler endte med at sidde hjælpeløst fast i omgivelserne.

Alt hvad spillet tilbyder er udført bedre i de mere fulde spil i serien og mangler, såsom muligheden for at skrædersy din karakter og radiostationer, får udvidelsen til at føles ret doven. Det giver mening at spillet ikke kan tilbyde lige så meget, som de fulde spil kan (det er jo en udvidelse til billige penge), men der er skåret så meget væk, og taget så mange udvikler genveje, at det nærmest er grotesk.

Og så er spillet ligesom SR4 proppet med fejl. Achievements/trophies der ikke låser op når de skal, og de præcis samme problemer med at spillet fryser (denne gang skete det fem gange. Tre gange med at hive strømstikket ud, to med at blive smidt direkte tilbage til fejl rapportering). Men jeg oplevede også at en fjende slog mig ind i en væg, hvor jeg så sad hjælpeløst fast, og fjender der selv sad fast i vægge.

Enten er Volition virkelig elendige til bug testing, ellers er deres grafik motor utrolig svært for dem at arbejde med.

Det tog mig ca. fem timer at gennemføre spillet, og ca. 21 timer at få platin trophy. At få platin var kun fordi jeg er Saint's Row fan, så det ikke ligefrem noget jeg kan anbefale.

Grafikken er identisk med SR4 (som var identisk med SR3), dog med en værre billede hastighed. Dog er verdenen interessant at se på, og der er nogle kreative designs her og der. Men det kunne sagtens have set meget bedre ud, og kunne godt trænge til meget mere polering.

Stemme skuespillet er stadig i top, men uden sange er det en tom fornøjelse at udforske helvede. Lyd sporet er generelt bare kedeligt.

Dette er ikke rigtig en udvidelse, men en stærkt skrabet udgave af SR4. Jo mere man spiller af det og tænker over det, jo mere er det minalistisk arbejde for at tjene hurtige penge. Selvom det trods alt er større end tidligere DLC pakker til serien, så er det faktisk dårligere end alt tidligere DLC til sammen.

Det har nærmest fjernet alt hvad der ellers gør serien god, og i stedet leveret fyld med fyld på, og med ekstra fyld ved siden af....med fyld på. Kun fans vil kunne se værdi i denne "udvidelse", alle andre kan stille og roligt springe dette over. I bund og grund burde vi alle bare vente på Saint's Row V.

Samlet karakter: 5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10