Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

The Wolf Among Us

Note: Dette er en anmeldelse af hele sæsonen af The Wolf Among Us. Jeg vil dog holde
anmeldelsen spoilerfri, så folk der ikke har spillet det endnu, sagtens kan læse den. Spillet er spillet på PS4.

I Manhatten, New York ligger Fabletown. Fabletown er et lille samfund, hvor næsten alle eventyrsfigurer og legender bor. Det er lige fra Snehvide, Skønheden og Udyret til Grendel og Jack (Ja, ham med bønnestagen). De har skabt sig et samfund her i New York, hvor de dog skjuler sig fra menneskene. Dem som ikke ligner mennesker, må købe Glamours, en slags trolddom der giver dem en menneskelig skikkelse. De som ikke har råd til det, sendes til "Farmen" hvor de (trods størrelsen og friheden) føler sig fanget, da de ikke kan forlade den. Du spiller som sheriffen Bigby Wolf også kaldet Den store stygge ulv, og de fleste indbyggere i Fabletown frygter dig. Uden at afsløre for meget handler The Wolf Among Us om et mordmysterie, og du skal i samarbejde med bl.a. Snehvide, Ichabod Crane og Blåskæg løse mysteriet.

Selve gameplayet minder om andre Telltale Games spil som The Walking Dead. Du skal under samtale, selv vælge hvad du vil sige, og de valg du træffer vil have betydning senere i spillet. Du går også rundt, og kan kigge på ting med trekant og integrere med kryds. Det er meget simpelt, og du vænner dig lynende hurtigt til det. Nogle af de "gå rundt og kigge på ting"-scener kan godt blive kedelige, men heldigvis er det meget mindre af dem i forhold til The Walking Dead. Der er også actionscener, og det er især her spillet shiner. Du skal bl.a. undvige ting, ved at rykke det venstre analog stik, trykke trekant for at blokke, eller angribe ved at rykke højre styrepind ind i en cirkel, og trykke enten L2 eller R2. Du kan også her vælge, hvor du vil kaste din modstander hen. Skal han hen på sengen, så han kan nå et våben, eller skal han smadres ned i en håndvask? Det er især fedt, men ærligt nok bruges det mest i første episode, og ikke så meget senere hen. Det ændrer dog ikke på kamp er actionfyldt og noget af det sjoveste i spillet.

Det der bl.a. gør kamp så sjovt, er at du spiller som Bigby Wolf. Bigby er badass. Det er den bedste måde at beskrive ham på. Når du snakker med en uvenlig, er at slå dem tit en mulighed, og hvis du ser en dør, kan du tit sparke den op. Selvom du går rundt i en menneskelig skikkelse, viser Bigby sig også i andre former, og der er ikke noget federe, end at gå amok som "Den store stygge ulv". Som sagt har dine handlinger dog konsekvenser, så selvom det er sjovt at lege bad cop, er det ikke altid vejen frem.

På din rejse igennem Fabletown, får du langsomt mere at vide, og møder figurer og legender du sikkert kender. Det at kende historierne gør indlevelse meget bedre, da du ved hvorfor Skovhuggeren og Bigby ikke ligefrem er perlevenner og hvorfor Blåskæg er så voldelig anlagt. Hvis ikke man kender disse historier, tror jeg ikke spillet ville være lige så godt, men de fleste kender alligevel mange af de klassiske eventyrshistorier, og hver gang du taler med en ny person, får du da også information om dem, så du kan lære noget om dem. Selve stemningen i spillet ville jeg beskrive som noir, meget mørk og dunkel og hvor lys og skygge spiller fantastisk sammen. Musikken bidrager også godt til denne stemning, og alt i alt passer det hele bare godt sammen.

Selvom universet, figurerne og stemningen er helt fantastisk, er spillet dog ikke uden sine minusser. Hakket billedopdatering, som vi har set det i bl.a. The Walking Dead, og en historie der dog ikke formår at ramme mig på samme måde som i, ja The Walking Dead. I Walking Dead følte du utrolig meget med personerne, og i slutningen kneb jeg da også en tåre, noget som overhovedet ikke sker i Wolf Among Us. Misforstå mig ikke karakterne er spændende, og det er helt vildt sjovt at spille som Sherif Bigby, men historien bliver til tider faktisk en smule kedelig, noget som ikke skal ske i et historiedrevet spil. Nogle dialogscener bliver bare så utroligt lange, så du begynder at kede dig, og du venter bare på, du igen kan komme ud og sparke døre op og dele slag ud.

Til sidst vil jeg dog stadig anbefale The Wolf Among Us, til folk som er vilde med legender og eventyrsfigurer. Selvom historien bliver en smule kedelig en gang imellem, får vi alligevel et spændende mordmysterie og æren af at spille Bigby Wolf. Stemningen og universet er næsten nok til at retfærdigøre et køb, især for de sølle 89 kr. spiller står til på Playstation Store lige nu.

+ Stemningen

+ Universet

+ Bigby Wolf