Dansk
BRUGERANMELDELSE

Far Cry Primal

Oftest vil man føle sig fristet til at give AAA-udviklerne ris for at ikke at være kreative nok, for at konstant blot følge trends og sikre troper i stedet for at innovere. Derfor er det kun naturligt at man bliver lidt nysgerrig når en af de groveste eksempler på industriens malkepiger træder frem og annoncerer at en af deres store franchises tager en drastisk ny retning og skruer tiden tilbage til stenalderen.

Stenalderen er ikke just en hyppigt anvendt tidsalder for videospil men spørgsmålet er så bare om spillet faktisk byder på et spil der er værd at spille eller om stenalderen blot er et tema man har valgt i et forsøg på at virke innovative uden reelt at være det? Det er jeg kommet for at give svar på i dag.

Far Cry er en serie som jeg har været rimeligt begejstret for i længere tid. Jeg blev først fanget ind af den af Far Cry 2 som til trods for sine mange fejl og mangler alligevel formåede at være noget særligt tilbage i et mindre open-world oversvømmet marked. Så kom Far Cry 3 som tog hvad der virkede godt ved FC2, rettede mange af fejlene og tilføjede en masse ekstra. En god fortsættelse. Så kom 4'eren så og redefinerede vendingen 'mere af det samme' med en udgivelse som nærmest ikke bød på andet nyt end en ny setting at udforske samt muligheden for at ride på elefanter men ellers ikke bragte andet nyt til fadet og dermed efterlod spilleren i en føleles af "det er vel godt nok... men jeg kunne ligeså godt bare spille FC3 igen" og på mange måder føltes spillet snarere som en Far Cry 3.5 end en egentlig fortsættelse.

Far Cry Primal er så Far Cry 3.8 - Det er helt igennem den samme formular dvs. du har en guy som har skills der kan opgraderes, du har en halv million samleobjekter at spilde tid på hvis du mangler bedre ting at bruge dit liv på, du har fjendtlige baser der kan overtages ved brug af stealth eller direkte konfrontation og et utal af copy-pastede sideaktiviteter der består af "brænd den her lejr ned, befri de her stammefolk, dræb det her dyr" og det fører alt sammen intet med sig og bliver hurtigt kedeligt fordi intet af det kræver mere end blot afsættelse af tid.

Om spillet her er godt eller skidt kommer altså til at afhænge helt og holdent af om du er træt af Far Cry formularen eller ej. Hvis du er frisk på mere af det samme, så er dette spil en tilfredsstillende servering af den ret men hvis du leder efter noget nyt, så led videre.
Grafikken er fantastisk flot. Det er en super velrealiseret stenalder verden vi har med at gøre. Lydsiden er også meget overbevisende. Det tekniske halter godt nok lidt, da jeg selv på et i7 6700k/GTX 980TI system ikke formåede at holde en billedhastighed flydende på 60fps ved Ultra presets. Det lykkedes dog med Very High hvilket jeg sagtens kan leve med, men det bringer dog bekymringer om hvordan spillet klarer sig på mindre muskuløse PC-builds men du må søge sådanne benchmarks andetsteds da jeg ikke har mulighed for at teste det selv.

Hvad angår gameplayet, så havde jeg selv sjov med spillet i den første håndfuld timer da det med at overtage baser uden at blive opdaget stadig er rimeligt sjovt og spillets enkelte nye tilføjelser bidrager lidt til spilleglæden men hver eneste nye element kommer med en slagside.

Du har f.eks. evnen til at tæmme dyr som du kan få til at kæmpe ved din side eller bruge som transportmiddel. Jeg kan ikke fornægte fornøjelsen af at komme susende igennem den smukke verden i høj hastighed på ryggen af en sabeltiger mens man sender pile i ansigtet på evt. fjendtlige stammer man støder på undervejs.

Du har også en ugle som du kan hidkalde, der fungerer som en slags drone som kan sondere terrænet for dig og markere fjender, smide bomber og sågar angribe fjender for dig hvilket virkeligt hjælper med en lydløs overtagelse af baser.

Problematikken opstår bare i at du med disse tiltag kombineret med spillets skill-træ hurtigt opnår status som udødelig halv-gud som ubesværet kan nedlægge alt og alle, hvad end vi taler stealth eller action. Forestil dig hvor let det er at indtage en base hvis du først sender uglen ind for at kortlægge situation for dig, dernæst smider du en beserkerbombe midt i lejeren som får ham den store med panserrustningen til at gå amok. Han dræber måske halvdelen af lejeren inden han selv bliver nedlagt. Du afslutter uglens runde ved at dræbe ham med hornet således at ingen kan tilkalde forstærkninger. På nuværende tidspunkt er der måske 2-3 fjender tilbage i lejren som du så smutter ind og nakker med nogle hurtige headshots hvis du da ikke bare beder din tiger gøre det for dig.

Også i kamp er det med at være overpowered et stort problem når du når det punkt hvor din karakter selv på ekspert-sværhedsgraden har 6 livsbjælker, fjenden har besvær med blot at fjerne en enkelt af disse og du har evnen til at knække fingre når som helst, hvor som helst, fuldstændigt omkostningsfrit, for at genoprette 3 af dem. Jeg kan kun gisne om hvor meget barnemad det må være på lavere sværhedsgrader.

Jeg er godt klar over at udfordring ikke er alpha og omega for os alle sammen så for nogen så føles det måske blot tilfredsstillende at man efter en strid opstart hvor du ofte er på flugt fra spydkastende stenslyngende hulemænd, mens du febrilsk forsøger at helbrede de skader de påfører dig, endelig kan vende tilbage som den store dreng og tryne dem som før gav dig modgang men jeg synes bare at det betyder at spillet ender med at blive formålsløst, som om at spillerens rolle ikke længere er at spille spillet men at være tilskuer til en ret kedelig fortælling om stammefolk.

Et andet problem jeg kan fremhæve er netop spillets historie, fordi det er absolut ikke noget at skrive hjem om. Det er en meget simpel historie som ikke indeholder nogen overraskelser og beslutningen om at lade alle figurer i spillet tale et ældgammelt sprog oversat gennem undertekster er et tveægget sværd.

Jovist det bidrager lidt til den autentiske følelse af at være i stenalderen men samtidig føler jeg ikke at det er særligt autentisk at skulle læse undertekster til hvad der burde være mit modersmål.

Man kan også diskutere om hvorvidt det er værd at kritisere spillet for ikke at have en interessant historie, for det var jo nok bare en simplere tid dengang og derfor kan man sagtens argumentere for at det bare passer den setting man har valgt til spillet. Jeg vil dog argumentere for at en bevidst uinteressant historie ved dagens ende stadig er uinteressant og jeg følte mig tit fristet til bare at springe cutscenerne over.

Så når det kommer til at fælde en dom på spillet bliver jeg nødt til at lægge mig lidt i midten. Jeg er glad for hvad spillet har at byde på, men grundet være ubalanceret progression og mangel på variation i late-game så taber spillet momentum længe inden det er gennemført.

Jeg synes at Ubisoft trænger til at gøre lidt som de gjorde fra Far Cry 2 og Far Cry 3, netop at opfinde en ny formular som kan gøre det ligeså godt eller bedre, men samtidig føles frisk. Det har de gjort før.
AAA udviklere har dog desværre den tendens at når først de støder på en formular som bliver populær, så bliver de hængende ved den indtil der ikke er mere mælk at male på det yver. Det er vel også den mest finansielt fornuftige beslutning men jeg synes bare at når vi skal kritisere og anmelde deres udgivelser, må vi kigge på hvor godt et spil der egentligt er tale om og jeg synes ikke, at når de udgiver reskins af de samme spil igen og igen, at vi så bare skal give dem 9-taller. Vi bør være mere krævende end det for at give en høj karakter. Hvis vi endelig skal bruge den forbistrede karakterskala så lad os endelig bruge hele skalaen.

Derfor kvitterer jeg her med et 6-tal. Det er over middel, men spillet gør intet for at løse de problemer som der er med formularen og det hele føles meget dejavu, den anderledes setting til trods. Det starter stærkt, men det falder hurtigt sammen under Far Cry formularens svagheder og ender med at blive en af de spil hvor du drønkeder dig ved dets gennemførsel.

Jeg vil ikke anbefale dette til fuld pris under nogen omstændigheder, men jeg vil dog sige at du bør overveje at give det en chance når det engang bliver billigere, fordi der ER gode oplevelser at finde her. Det holder bare ikke længe nok til prisen.

Samlet karakter: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10