
Tilbage til en af de mest irriterende former for spil: lancerings spil. Dem der følger med den nye konsol. De er altid så lette at forudse. De eksisterer for at vise konsolens kraft, skal indeholde alle de nyeste kontrol gimmicks og er oftest blottet for indhold, der kun inkluderer det basale.
Dette gælder også Uncharted: Golden Abyss. Et lancerings spil til Playstation Vitaen, den dejlige maskine som Sony har glemt alt om. Det kan tydeligt mærkes på kontrollen, der gør alt hvad den kan for at inkludere touch elementerne. Hyppige quick time events, men den nærmest obligatoriske skuffende QTE sidste boss, begivenheder hvor man skal køre sin finger over Vitaen, hvilket sker så ofte at det er et mirakel, at skærmen stadig er hel, obligatoriske touch ikoner, der giver adgang til oversigt over skatte og granater, og at bevæge Vitaen for at holde balancen.
QTE er små irriterende, hvor de som nævnt før, fuldstændig overtager spillets bosser. Her får man pludselig kun plads til 3 fejl, før man må starte det hele forfra. Det er billigt og viser mangel på kreativitet. Ligeledes at balancere Nathan, når man går over f.eks. en træstamme. Her stopper Nathan altid til sidst, og skal finde balancen, hvilket hurtigt bliver irriterende.
De øvrige elementer er dog fine nok. At køre fingeren over skærmen bliver som regel brugt, i forbindelse med skatte, hvilke der er en del af. Aldrig har et Uncharted spil været så proppet med samle objekter, med adskillige sæts af skatte, der tilsammen giver fuldt overblik over et historisk element, i forbindelse med handlingen. Mængden af dem er ret overvældende, og det er tydeligt at disse er en slags undskyldning, for manglen på multiplayer. Men de er fine nok at gå efter, også selvom man ikke får så meget andet, end trophies.
Spillet har dog et genialt øjeblik, hvor man skal holde Vitaen op imod en lys kilde, for at læse en besked, men dette er desværre et enkelt stående tilfælde. Ligeledes zoomer man sin sniper og kamera, gennem touch padden omme bag på Vitaen. Denne kan være irriterende at få præcis, men det virker udmærket.
Ellers er kontrollen dog rigtig god. Den er ikke lige så præcis som PS3/PS4 udgaverne, men det beviser at skyde spil sagtens kan lade sig gøre, på Vitaen. Og vigtigst af alt: det er sjovt at spille. Også, når man er kommet sig over, at dette er Uncharted på Vita.
På næsten alle områder leverer spillet det, som vi forventer af et Uncharted spil. De forskellige situationer er godt designet, skyderiet føles godt, og udfordringen er god. Historien er også ret underholdende, hvor forholdet mellem Nathan og Chase er et højde punkt. Dog virker det som om, at historien til tider vil tage chancer, for blot at vende tilbage til klichér, og der er ikke lagt meget tanke i, at dette faktisk er en foreløber til hele serien.
Ligeledes skal man heller ikke forvente, at man får noget i stil med U2 og U3. Faktisk er dette mere i stil med U1, hvor der ikke er de helt store overdrevene action sekvenser. Dette medvirker til, at kampagnen ikke er speciel mindeværdig. Den er sjov, og har en fornuftig længde på ti timer, men der er ikke mange øjeblikke at kigge tilbage på.
Det giver selvfølgelig også sig selv, at spillet ser godt ud. Især for et håndholdt spil. Billede hastigheden er godt nok ikke altid god, men den klarer sig for det meste forbløffende godt. Grafikken kan sagtens måle sig med U1, hvilket i håndhold format er ret imponerende.
Dette er alt i alt et udmærket lancerings spil, men det skiller sig ikke rigtigt ud. Det er sjovt at spille, og kan sagtens virke som en fremvisning af Vitaen, men så meget mere gør det altså heller ikke. Som et Uncharted spil, er det bedre end U1, men under niveau af U2 og U3. Som et håndholdt spil, er det ret godt. Ikke et dårligt sted at starte, hvis man anskaffer sig den-nu-døde-maskine, men det er ikke noget særligt. Godt, men ikke specielt.
Nej, det er ikke fair at forvente et konsol ligene spil, på en håndholdt, men det undskylder ikke manglen på kreativitet.