Dansk
BRUGERANMELDELSE

Uncharted 4: A Thief's End

Skrevet af: Nike   2016-07-06

Naughty Dog, har siden sin oprindelse i 1984 været ret bred, fra platform spil til skydespil, og har siden da markeret sig selv som et af de mest berømte udviklings hold. Uncharted, The Last of Us, Jak & Daxter og Crash, der vidner som en nærmest ufattelig høj kvalitet. Som eksempel, kan man se tilbage på år 2013, hvor The Last of Us fik roser af nærmest alt og alle. Nu er de tilbage med Uncharted 4, hvor vi får afslutningen på Nathan Drakes historie.

I forhold til de tidligere Uncharted spil, er U4 noget anderledes. Gameplayet er stadig det samme velpoleret kvalitets arbejde, som vi kender det, men det er i denne omgang også en noget langsommere affære. Serien har altid været kendt for sine gode historier, men U4 har et endnu større fokus på den i denne omgang.

Nathan Drake har trukket sig tilbage fra skattejæger branchen, har giftet sig med Elena og arbejder nu for et rederi. Men da hans fortabte bror vender tilbage, men en dyb gæld og livet på spil, trækker Nathan endnu engang i trøjen for at finde piraten Henry Averys skat. Hele denne del alene tager et par timer at komme igennem, hvor der er overraskende langt til første skyde sekvens.

Dette er på ingen måde dårligt, da der i vanlig Naughty Dog stil hersker en sindssyg høj kvalitet i både stemmeskuespillet, og dialogen. Det er kun Naughty Dog, der kan få karaktere til at fremstå så menneskelige og naturlige, hvor man ofte hurtigt binder sig til dem, og små griner over deres talrige små bemærkninger. Sådan har det altid været i serien, men i Uncharted 4 når det nye højder.

Andre steder kan det tydeligt mærkes, at The Last of Us instruktør og forfatter Neil Druckmann har været involveret. Udover den langsomme start, er der meget fokus på at udforske de små detaljer i omgivelserne, og sektioner hvor man blot går rundt og snakker. Det fylder meget mere her, i forhold til tidligere spil.

Det kan også mærkes på spillets øget stealth fokus. Nu kan man gemme sig i græs, holde øje med fjender og dræbe dem uden at andre ligger mærke til det. Nathan er ikke just den nye Solid Snake, men det øget fokus skaber spænding. Det åbner også nogle dele af omgivelserne, hvor det i visse tilfælde er muligt at gå helt forbi sektioner uden at dræbe et eneste menneske.

Udover disse ting, er det dog stadig Uncharted som vi kender det. Et skydespil med platform elementer. Platform sekvenserne har dog fået en mindre udvidelse, i form af et reb og en mejsel, der både øger udfordringen og involverer en mere end hidtil i serien. Puzzle sekvenserne er desuden også rigtig gode, selvom de ikke just er avanceret.

Kontrollen arter sig ikke altid, men det er et yderst velpoleret spil, hvor fornemmelsen af detaljer er nærmest uset. Noget så simpelt, som man bag dække ikke bliver blokeret af en anden karakter, og at ens følgesvende faktisk er til nytte, gør alligevel meget i det lange løb. Ligeledes også, at man nu også kan styre biler og både, hvor de pågældende baner er overraskende åbne og fyldt med hemmeligheder.

Det er ikke den store omvæltning af Uncharted, men de nye tilføjelser hjælper med at give kampagnen variation og tempo. Jeg kedede mig ikke et eneste sekund i de 15 timer det tog mig, at nå rulle teksterne. Efter den langsomme start, er der nemlig altid noget spændende rundt om hjørnet. For ikke at tale om de storslået action sekvenser, der til trods for lidt genbrug fra tidligere spil, er nogle af de bedste og mest intense set i gaming. Det er vitterligt kun Naughty Dog, der kan skabe så fantastiske sekvenser som her.

De virker dog også grundet karakterende. Dette er karakterer der er lette at holde af, hvilket gør en investeret i hvad der sker. Spillet udnytter dette rigtig flot sent inde i spillet, hvor jeg faktisk blev ret nervøs overfor nogle af begivenhederne.

Alt dette kulminerer i en fantastisk smuk slutning. En slutning, som jeg bare ikke kan glemme. Måden den er udført på, hvad der bliver fortalt i den, hvordan den bliver fortalt, alt ved den er fantastisk. Den fik mig til at reflektere over serien og dens tilstedeværelse i mit liv. En følelse jeg ikke har haft, siden Metal Gear Solid 4 i 2008. Det er et øjeblik, som jeg aldrig troede jeg ville opleve igen, og som jeg aldrig tror jeg nogensinde vil opleve igen.

Udover den fremragende kampagne, er der også multiplayer. Multiplayer, der faktisk er værd at spille. Det er ret underholdende og kaotisk, hvor man aldrig er for langt væk fra action. Vi snakker også om klogt designet baner, og egenskaber i form af de forbandede skatte fra tidligere spil, der tilføjer morskab og en hjælpende hånd hvis man er bag ud. I skrivende stund er der kun fire modes, i form af Team Deathmatch, Ranked TD, Plunder (find en ting, bring den i mål) og Command (fange territorier). Mængden af ting at låse op for at er markant. Især med den seneste patch, der tilføjede et level system. Og med udsigt til en lang række gratis opdateringer, i form af nye baner, våben, modes og co-up, skal der nok være massere af liv online.

Man kan selvfølgelig heller ikke snakke om et Naughty Dog spil, uden at komme ind på grafikken. Dette er p.t. det flotteste konsol spil til dato. Det er nærmest ikke til at fatte, hvor smukt spillet er. Ikke blot på baggrund af de flotte animationer og omgivelser, men også beskedne detaljer såsom når Nathan bliver våd, eller beskidt. Det bedste er dog mellem sekvenserne, hvor ansigts animationerne ikke kun er realistiske, men også rummer en masse små detaljer, der både gør karakterne mere troværdige, men også handlingen mere interessant. Dette gælder især plottet mellem Nathan og Elena, der på sin egen måde er med til at vise hvor langt video spil er kommet, i forhold til handlinger.

Dertil er der også den smukke lydside, hvor Henry Jackman leverer en masse smuk musik. Og i vanlig Naughty Dog stil: dialog og stemme skuespil der er i særklasse.

Om Uncharted 4 er det sidste spil i serien er endnu uvis. Det føles som en slutning, men er på samme tid åben nok til en spin-off (som højst sandsynligt kommer på et eller andet tidspunkt). Vi når ikke helt The Last of Us niveau, men U4 er stadig et spil i særklasse. Et eksplosivt, intenst, interessant og følsomt eventyr. Historien har aldrig været bedre, gameplayet har aldrig været bedre, grafikken har aldrig været flottere. Hvis dette er slutningen på serien, slutter den på et absurd højt kvalitets niveau. Få formår at lave spil som Naughty Dog, og Uncharted 4 er endnu et bevis på dette.

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10