Medal of Honor: Airborne

Skrevet af: Nike   2008-03-23

Medal Of Honor var serien der startede anden verdenskrig spil serien da det udkom i 1999. Du blev sendt bag fjendes linjer og skulle redde folk, finde hemmelige dokumenter, og dræbe bestemte fjender. Ikke sådan helt som MGS, fordi der skulle også skydes meget. Med da så MOH: Frontline udkom havde serien taget en ny retning. Nu blev der fokuseret på de helt store slag, og du så det fra en soldats perspektiv, ligesom i Call of Duty. Den vej har serien kørt lige siden, og det er kun gået op af bakke. Spillene blev endnu mere ringe, og dårlige kopier af Call Of Duty. Nu er der dog håb, da MOH Heros klarer sig godt. Nu er MOH klar til next gen med airborne, og hvordan klarer det sig så?

Lad os indse det. En ting COD og MOH har tilfældes er at historien sådan set er ligegyldig (bortset fra COD4). Det eneste du skal vide er at du spiller som Boyd Travers, faldskerms trop i den 82. Airborne Divison under anden verdenskrig.

Airborne er et typisk anden verdenskrig første persons skydespil når man ser på det, men Airborne har faktisk nogle gode ideer der gør at det skiller sig lidt ud. Til at starte med skal du i starten af hver mission skal springe ud i faldskerm. Du får et overblik over hele banen, og du kan frit vælge hvor du vil lande. Dog skal man passe på hvor man lander, da man ens lovende karriere som soldat hurtig kan slutte. Hvordan du lander er også vigtigt for hvor hurtig du kan komme i gang. Du kan lande let og uden besvær, og hurtigt komme i gang, mens du også kan falde sammen, og være lang tid om at rejse dig op, om komme i gang.

Alt dette kunne man i forvejen i Vanguard, men her er det bedre, fordi der er meget dybte i det, og det giver en masse frihed, fordi du kan selv bestemme hvilken rækkefølge opgaverne skal klares i. Det betyder dog at alle de forbestemte begivenheder som COD lever af forsvinder totalt, men det gør slet ikke spor.

Dine våben kan nu også opgraderes. Hver gang du dræber en fjende fyldes den blå måler op, og tilsidst bliver det våben så opgraderet. Det er der dog ikke meget dybte i, da de kun kan opgraderes 3 gange, og du kan ikke selv bestemme hvad der skal gøres ved dem. Men det er stadig en fed ide, og det gør virklig at man har lyst til at bruge alle våben, fordi at opgradere er altid sjovt.

Det nye her i Airborne bringer frisk luft ind i serien, og det er tydeligt at se, at EA gik meget op i den. Desvæære er spillet kun 6-8 timer langt, og der er ikke meget der gør at man gider spille det igennem igen. Spillet har også en høj sværhedsgrad, så det er nogle udforderne 6-8 timer.

Dine våben har også et problem med at dræbe fjender. Og nej jeg siger ikke dette fordi jeg tuder og spillet er svært. Jeg har flere gange haft en fjende i mit sigte korn, og mange gange når jeg skød af, blev han ikke det mindste påvirket af det. Det er ikke sjovt, men som sagt det sker ikke hele tiden.

Du kan spille over nettet med op til 12 spillere, men for at være ærlig er det ret kedeligt. Det eneste nye er, at hvis du spiller som allieret, at du starter hver match med at komme ind i faldskerm. Der er kun 3 modes, Team Deathmatch, Team Deathmatch Airborne, og Team Objective, og de bliver hurtigt kedelige. Online føles virklig underudviklet, og det byder aldrig rigtigt på noget.

Grafikken er virklig flot. Dine omgivelser er utrolig flotte, og spillet har aldrig problemer med frame rate eller små fejl. Der er nogle få klodsede animationer er og der, og skuffende eksplosioner, men Airborne er ellers et flot spil.

Lyden er som man forventer fo et MOH spil. Gode våben lyde, fede effekter, godkendt stemme skuespil, og god musik, som igen levers af Michael Giacchino. Selvom den slags musik ærlig talt er begyndt at være gammeldags som selve emnet anden verdenskrig, så lyder det godt nok.

Alt i alt er Medal Of Honor Airborne et godt tegn for fremtiden. Der bliver vist gode ideer her, og hvis man kan blive ved med at bruge disse ideer, så kan anden verdenskrig generen være på vej tilbage. Det kollapser pga nogle problemer, men siden hvornår har 7/10 været en dårlig karakter?

Samlet karakter: 6/10
1
2