Dansk
BRUGERANMELDELSE

Uncharted 4: A Thief's End

Den anmeldelse af Uncharted 4 som jeg leverede tilbage ved spillets udgivelse i Maj er nok det værste stykke skriveri som jeg nogensinde har produceret såvel online som i uddannelsesøjemed. Et forkasteligt stykke makværk alene af den årsag at den på ingen måde ordentligt repræsenterer mine réelle tanker omkring produktet men på mange områder modificerede ideer og undertrykte kritikpunkter med henblik på at tilpasse sig det zeitgeist som spillet har været omsluttet af.

Narrativet var tydeligt. Uncharted 4 er et spil udviklet af Naughty Gods, et spil som definerer perfektion på ny. Ufejlbarligt og simpelthen blot helt igennem et mesterværk uden antydningen af fejl eller mangler. Hvis du ikke synes det er godt eller gud forbyde det, måske faktisk mener at det er ret ringe så er det fordi at du enten er en Xbox eller PC-fanboy med ondt i måsen eller også er det simpelthen blot fordi du har dårlig smag. Jeg kunne på det tidspunkt ikke gro tilstrækkeligt med nosser til blot at komme ud og fortælle sandheden omkring tyvens endeligt og endte dermed på skammelig vis at forsøge at skrive en tekst der måske indeholder små bider af ærlighed, som dog drukner i noget der minder om politisk korrekthed om man vil.

Jeg vil jo helst ikke have stemplet som en hater. Vi har et karaktersystem som basically røber hvad konklusionen bliver og fuldstændigt frarøver vurderingen den kontekst som er nødvendig for at forstå hvad det handler om. Man ser den lave karakter og bliver allerede grundigt ophidset, varmer måske en sviner op til kommentarfeltet om hvor værdiløs en holdning der er præsenteret her og hvad ved jeg. Men fremover så skal der nye boller på suppen. Jeg kan ikke please alle og det skal jeg heller ikke. Det jeg skal er at agere fyrtårn for de kvalitetsbevidste sjæle som har brug for at høre fra en troværdig kilde om spillene er gode eller ej. Jeg har fejlet i mine pligter med Uncharted 4, men det skal ikke ske igen og nu skal der rodes bod på det!

Uncharted 4 er det sidste skud på stammen i Naughty Dog's prisbelønnede actioneventyrserie og traditionen tro har det seneste kapitel modtaget priser og roser i nærmest uendelige mængder. Et sandt mesterværk. Der er måske få af os, men det er dog ikke i alles optik at diamanten skinner ligeså skarpt. Jeg synes at spillet er ret ringe og for at forstå den holdning bliver du nødt til at forstå det præmis som jeg tager udgangspunkt I.

Gameplayet er kongen på skakbrættet. Hvis den falder, så tabes spillet med den. Du kan have den bedste historie, den fedeste grafik, den bedste styring og uanede mængder indhold men intet af det betyder noget hvis spillet bare ikke er sjovt at spille. Mit kerneproblem med Uncharted 4 er simpelthen at det er kedeligt, men selv i spillets andre kvaliteter ser jeg mange slinger i valsen.

Lad os begynde med det største problem jeg har på hjerte, netop det at spillet er kedeligt. Jeg kan vitterligt ikke forstå at der ikke er flere der har det på samme måde, men du laver jo nada i dette spil? Hvis ikke du ser en cutscene så er du tvunget til at gå i et langsomt tempo mens karakterer taler til dig, tvunget til at klatre på klippe efter klippe efter klippe med seriøst uacceptable mellemrum mellem øjeblikke hvor du aktivt handler og træffer beslutninger på flyvende fod. Det meste af tiden er du bare relegeret til en passiv rolle hvor du venter på at spillet er færdig med al sin historie. Vi har måske med et spil at gøre hvor ca. 10-20% byder på noget der med rimelighed kan kaldes gameplay men virkeligt dog, alt for meget walky talky wanky-'gameplay', alt for mange cutscener og alt for meget forbistret klatring.

Lad os bare springe bullshittet over ikke? Klatring og Uncharted-"platforming" er IKKE sjovt. Det stinker og har alle dage stunket, en klodset lille pacebreaker hvor du deltager i minder om Ludo fremkaldende ligegyldig aktivitet hvor du kun har en rigtig vej fremad som aldrig er svær at finde og ingen behov for at udvise spillerfærdighed af nogen beskrivelse.

Altsammen som et forsøg på at få den ukritiske forbruger til at få en wauv-oplevelse over hvor pænt det hele er mens os seje drenge ruller vore øjne over hvor fattig en aktivitet det egentligt er og hvor pinligt det er at ingen lader til at have et problem med det?!

Når så denne farce af falsk gameplay er overstået og du har set yderligere et par timer af interaktive såvel som ikke-interaktive cutscener kommer du så til spillets skuddueller som ligesom alt andet nu om dage er designet på den måde hvor du selv vælger om du er til action eller stealth. Stealth har altid været en del af Uncharted i et begrænset omfang men det er først med dette 4. kapitel blevet fuldt integreret som en réel mulighed i de fleste kampe. Systemet fungerer men det er ikke specielt sjovt at bruge og har ikke noget i nærheden af den dybde og de muligheder man finder i mere dedikerede stealth-spil som Deus Ex eller Dishonored, så man vil nok typisk foretrække actionruten i de fleste kampe men også her støder jeg på problemer.

Spillet er en coverbaseret tredjepersonsshooter på en konsol med en dårlig framerate og hvis du ikke allerede nu kan se hvordan dette er en opskrift på katastrofe, jamen så lad mig forklare det i detaljer. Vi har det coverbaserede element som betyder at hvis du ikke søger dækning bag noget solidt så bliver du dræbt lynhurtigt. Du må derfor nødvendigvis søge dækning og kun stikke hovedet frem for at dræbe nogle få fjender af gangen inden du må tilbage bag stenen og sutte tommelfinger indtil at patronerne hopper ud af kroppen på dig igen hvorefter du så vender tilbage til at skyde nogle flere.

Jeg kan ikke betone kraftigt nok hvor hurtigt man bliver træt af denne rutine. Hvad er der sjovt ved at passivt skulle vente på at ens helbred kommer tilbage? Hvorfor kan der ikke være et system hvor man gennem aktiv handling skal få sit liv tilbage ligesom i et sjovt spil?! Jeg ved godt hvorfor, her kommer grunden:

Konsoller er populære, skydespil er populære. Problemet er bare at på konsollen har du ikke den præcision du opnår med mus og tastatur så derfor kan du ikke sigte og skyde ligeså hurtigt og præcist som du ville kunne med en mus. Der var derfor behov for at lave et gameplay system hvor det ikke gjorde noget at du tager lidt længere om at tage sigte og dermed blev den coverbaserede shooter opfundet. De har støvsuget genren for udfordring og konsekvens og gjort at ethvert skydespil der fungerer med regenererende liv, uanset sværhedsgraden, er en kamp der vindes med tålmodighed snarere end dygtighed. For at gøre hele affæren den sidste anelse belastende så betyder den ringe billedhastighed mere input lag, som om controlleren ikke var nok af en hindring i sig selv. Jovist man kan tilvænne sig controller, nogle vil sikkert foretrække den, men jeg oplever blot at jeg er tvunget til at bruge noget der ikke er optimalt og det lægger godt nok en dæmper på morskaben!

Rent grafisk, ja så ser spillet absolut fantastisk ud. På billeder. Men spillet er eksklusivt stavnsbundet til en kartoffel af en maskine som ikke har den fornødne grafiske regnekraft til at trække deres ambitiøse grafik. Spillet hoster derudaf med en ringe billedhastighed på 30 som I 2016 simpelthen bare ikke er godt nok. Er man vandt til den gyldne 60fps/1080p standard som kan opnås med PC gaming så er det bare vanskeligt at nyde det grafiske indtryk af Uncharted 4 fordi det i bevægelse ikke ser godt ud. Det kører sløvt og som for at skjule det anvendes en ubehagelig mængde motion blur.

Hvis man er vandt til 30fps vil spillet uden tvivl være en klar kandidat til årets mest imponerende grafiske præsentation men jeg mener nu at stort set enhver AAA titel jeg har spillet i 60fps har været en mere fornøjelig grafisk oplevelse, alene pga. hvor betydeligt mere flydende det hele ser ud. Man kan argumentere for at det er urimeligt at bedømme spillet for ikke at kunne levere bedre, PS4'erens sløve hardware taget i betragtning, men jeg mener ikke at det er mit problem. Jeg synes vi alle bør kritisere billedhastigheder under 60 og hvis ikke udvikleren kan levere det fordi det skal være eksklusivt til et svagt system jamen så bare ærgerligt sunny boy, så må den GOTY titel jo gå til noget andet der faktisk kan køre ordentligt :)

Heh, men sådan fungerer det jo ikke. Bare sørg for at have den gode fortælling, den gode historie med den velskrevne dialog. Så kommer priserne jo væltende. Selveste spillets handling er langt fra pletfri, men jeg må indrømme at spillet har noget af det mest velskrevne dialog og nogle helt igennem fremragende karakterer. Lad os få det hele på det rene her folkens, det er spillet selv jeg kritiserer her. Det's merit som fortælling angriber jeg ikke.

Der har i mange år været debat om hvorvidt spil er at regne for kunst eller ej. Min holdning at vist er de så. Men Uncharted 4 er ikke et godt eksempel. Dets kvaliteter ligger helt og holdent i kvaliteter der hører filmmediet til. Dets bedrifter kan ikke beskrives som et videospil. Videospillet der følger med Uncharted 4 er en passiv oplevelse uden dybde, udfordring eller genspilningsværdi (seriøst, held og lykke med at genspille dette spil med gameplayet i fokus) som konstant viger tilbage for projektets sande ambition, at være en god film. Ikke et godt spil.

Følg med næste gang for sandheden om Metal Gear Solid 5 ;-)

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10