Som det lille sølle menneske jeg er vil denne anmeldelse højt sandsygeligt være en tand for subjektiv for nogen. Hvis du er en af de mennesker der har læst nogle af mine tidligere anmeldelser kender du rumlen. Inden min anmeldelse vil jeg kort give udtryk for mint forhold til spillet og serien det stammer fra.
Og lad mig starte kort ud med at sige at Deus Ex er en af mine yndlings spilserier. Og Deus ex Mankind Divided (i resten af anmeldelsen forkortet demd) var sammen med Uncharted 4 mine to mest ventede spil i år. Så er spørgsmålet bare kan demd leve op til hypen og er det bedre end sin fantastiske forgænger Deus ex human revulotion?
Helt lydløst dumper jeg ned fra min tidligere lokation. Det er et fald på 5-6 meter men grundet at halvdelen af min krop er robotdele ænser faldet mig slet ikke. Det var et meget larmende fald og fjenden en to meters pænge vender sig om for at se hvor lyden kommer fra. I en hurtig bevægelse er jeg ovre ved ham og knækker nakken på ham får han overhovedet når at reagere. Endnu en falden fjende. Jeg kigger mig kort rundt i det fabrikslignende rum jeg er i. Rundt omkring ligger ligene fra mine faldne fjender. En mand har tømt et helt rum med over tyve mand. Og de nåede ikke engagn at opdage mig. Det er en overvælende lykke følelse der dumper ned over mig. Men den er kortvarig. Jeg er nødt til at fortsætte. Nødt til at dykke dybere ned i den korrupte og ondskabsfulde verden min helt Adam Jensen lever i.
Velkommen til demb. En af årets fedeste titler. Og dog.
Til dem der ikke ved det er demd et stealthspil der udspiller sig i en verden hvor androidisk apartheid er en normal del af dagligdagen. Forbløffelsen for robotter fra forgængeren er nu forsvundet og er i stedet byttet ud med et had og er blevet lovpligtigt for folk med robotdele at blive segregeret fra resten af befolkningen. Og det er her at spillet begår sin første fejl i en lang række af småfejl der trækker et ellers fantastisk spil ned. Hvoraf jeg har tre store problemer.
Selve setuppet er super fedt men spillet ved ikke rigtigt hvad det skal gære ved det. Spillet håndterer med nogle tunge emner. Men det leder aldrig til andet end nogle okay begrundelser for nogle fantastiske gameplay sektioner. Ført an af nogle godt spillet men kun lidt over middel karakterer. OG dette gælder specielt vores hovedperson Adam Jensen, som mest af alt lyder som Christian Bales Batman, nu med mere halsbetændelse. Og dette er rimelig meget gældene i spillet 20-30 timer. Nogle store lyspunkter er spillets sidemissioner som faktisk ikke bare er fyld men solide små historier. Og det er her at spillets temaer brilleirer.
Men hvad er det så der gør det her spil så fantastisk. Det er gameplayet for at gøre det super simpelt. Jeg har spillet non-stop siden spillet kom ud og jeg har elsket hvert enkelt sekund af gameplayet. Men det er nok mere baseret på den måde jeg har valgt at spille spillet på. For det første. Demd SKAL spilles på sværeste sværhedsgrad. I hvert fald i mine øjne. Spillet skal være svært, ja knusende hvis man ikke tager sig sammen og sætter sig ind i spillet. Og selvom muligheden er der for ikke at dræbe en eneste sjæl fortrækker jeg i stealth spil at være den usynlige død. Det fedeste for mig er at nøje planlægge min rutine og så systematisk rydde rum efter rum for fjender uden at de nogensinde ser det komme. Men hvad så hvis man ikke er til det. Og er mere spontan (spontanitet leder næsten altid til at man bliver opdaget.) Og det er her at spillet falder for sin anden og nok mest irreterende fejl. Lad os sige at du bliver opdaget. I de tidligere Deus e spil ledte dette oftest til instant death. Men ikke her. For at kunne sælge spillet til et større publikum tænkte udviklerne: Skal vi ikke gøre skudkamp til en alternativ spillemåde? I stedet for at gøre det til en sidste løsning. Og problemet her er at gunplayet er lort. Men du skal jo tænke på at tænke på at det her er et stealth spil. Jamen så er der jo to problemer. Hvis det her er et stealth spil hvorfor så overhovedet implementere gunplay. Plus hvis du inkluderer et gameplay mekanik så sørg for at ellers så lad være at inkludere den overhovedet. Og det hjælper heller ikke at AI'en ikke er blevet opdateret siden Human revolution. Og hvad var godt dengang er nu ikke så godt længere.
Og det må være for at kunne sælge det til et større publikum for de har også moderniseret spilformlen. Grundet spillets upgrade-tree har de nu fjernet eventuelle muligheder i de tidligere timer af spillet. OG det er det sidste du ønsker at gøre i mit stealth spil. Aldrig formindsk spillerens muligheder bare for at kunne lave et større skill-tree.
Jeg ved godt at dette her bliver meget mekanisk nu men jeg vil nu fortælle jer mit tredje og sidste store problem med spillet. Hvilket er at spillet er lidt for konservativt. Det har ikke rigtigt ændret synderligt meget fra Human revolution til dette her spil. Og set i bakspejlet så ville jeg fortrække at spille Human revolution. Historien,scenarioerne og bosserne var bedre. Og dette spil er også lidt mere ustabilt. Dette spil spillede jeg på min PS4 og der måtte jeg leve med framedrops og et enkelt crash. Men ikke noget der massivt ødelagde min spiloplevelse.
Men misforstå mig ikke. Jeg har haft en fantastisk oplevelse med det her spil. De 20-30 timer jeg har brugt på spillet var ikke spildt.
Jeg ved godt at denne her anmeldelse er lidt tynd men jeg vil faktisk bare lade jer opleve det her fantastiske spil for jer selv. Bevares spillet har nogle fejl men jeg vil vise hård kærlighed for spillet. Men jeg vil klart anbefale det her spil til alle. Og hvis nogle af jer syntes at jeg har en tendens til have en smule ret så vil jeg klart bede jer smutte ud og købe det.
"So stay happy, and wait for my newest thoughts on the newest games".