Horizon Zero Dawn, må jeg sige, er et spil jeg virkeligt ikke havde høje forventninger til. Alt ved det pegede i retningen af endnu en kedelig open world fyldt med nonsens indhold for at skabe en illusion af værdi, med trivielt gameplay og en ligegyldig historie der forbinder prikkerne men jeg må sige at jeg er positivt overrasket af hvad spillet har at byde på. Jeg købte det fordi jeg studerer i Kina i dette semester og ikke har min stationære PC til at distrahere mig, kun en PS4 og en laptop så jeg tænkte, nå hvad pokker - lad mig se om alle de positive anmeldelser har fat i noget.
Det starter godt nok ud med at gøre sit bedste for at overbevise spilleren om at de har købt en spand skrald, da du i de første par områder render rundt og slås mod trivielle robotter som kan snigdræbes på et hit, er super nemme at snige sig ind på og generelt kun eksisterer som gratis erfaringspoints, men så snart du kommer et godt stykke ind i spillet begynder det ellers at låse op for et imponerende udvalg af forskellige robotter som alle sammen bekæmpes på forskellige måder og har sine egne unikke svagheder. I min tid med spillet synes jeg aldrig rigtigt at jeg konstant sloges med de samme fjender, en synd som mange moderne spil begår, og det er bestemt et punkt som der skal roses. Glem stealth, dette er et spil der fokuserer på kamp, stealth er kun begrænset brugbart og ikke særligt tilfredsstillende. Det er dog helt fint med mig, såvel som jeg vil tilgive et stealth-spil for at have ringe kampsystemer vil jeg tilgive et kampspil for at have ringe stealth gameplay hvis det ikke påtvinges spilleren.
Så lad os tale lidt om kampsystemet skal vi? Spillets kampsystem bygger på brugen af 5 våbentyper, du har et spyd som kan bruges til at vælte visse fjender for at få lettere adgang til at skyde deres svage punkter, du har forskellige buer der kan skyde et bredt udvalg af forskellige pile der har f.eks. kan sætte ild til fjender, fryse dem til is hvilket gør dem mere modtagelige overfor skade, almindelige pile der bare direkte skader fjender og mange flere og du har en slynge der kan kaste med bomber der har forskellige effekter. Derudover er der også en rebkanon du kan bruge til at binde fjender fast eller et våben til at sætte fælder op, men jeg fandt ikke megen nytte i disse.
Spillet har dog et rimeligt udvalg af offensive muligheder, så jeg klager ikke over enkelte våben måske ikke er helt så nyttige som andre. Den anden side af kampsystemet er selvfølgelig de fjender du kommer op imod der som nævnt kommer i mange forskellige varianter, alt fra robotkrokodiller, robotfugle og kamuflerede robottigere til enorme boss robotten, alle sammen med unikke svagheder der skal angribes med deres svagheder for at vinde taktiske fordele over dine fjender. De fleste fjender har farlige evner som kan dræbe dig på få slag på den højeste sværhedsgrad, evner som du i mange tilfælde kan deaktivere ved at ødelægge relevante komponenter af dem.
Jeg synes det er et ganske habilt gameplay loop, omend jeg har et par nitpicks. Den ringe framerate og den sløve styring holder kampene tilbage fra at være så sjove som de potentielt kunne have været, hvilket er ret ærgerligt. Det er simpelthen bare ikke muligt at skyde ligeså hurtigt og præcist som ville have været muligt under bedre omstændigheder, og det lægger en dæmper på min morskab at jeg ikke kan spille optimalt.
Derudover så har spillet en række ligegyldige crafting systemer hvor du skal jage dyr og samle ingredienser for at opgradere dit udstyr, købe nyt udstyr og få healing. Der er absolut intet sjovt ved at samle disse ting, og resultatet for mig endte hurtigt med at jeg ikke kunne gå nogensteder i spillet uden konstant at skulle rende og samme ting op, og jeg mener konstant. Please tag den slags ud af spil i fremtiden, det tilføjer intet godt.
Hvad med ekstra indholdet? Det er jo et open world, og det betyder ekstra indhold i spandevis, så hvordan er det så? Er det værd at bruge tid på? Well... idk ikke rigtigt synes jeg. De fleste af sidemissionerne synes jeg bare var fetch quests eller dræb de her fjender quests, quests hvor man skal bestige en robotdinosaur for at låse op for kortet Assassin's Creed style, "corrupted zones" og banditlejre der skal rydes.
Ikke noget særligt, men heller ikke det værste form for ekstra indhold. Corrupted zones er f.eks. typisk værd at bruge tid på da de byder på udfordrende kampe mod robotter, til tider 2 boss monstre på samme tid, men banditlejrene ville jeg springe over da kampe mod menneskelige fjender er trivielle.
Ok, det var vist det for gameplayet. En solid omgang med enkelte beklagelige skavanker. Spillets historie fandt jeg interessant. Den handler om at du spiller som kvinden Aloy der er vokset op som udstødt fra sin stamme allerede fra fødslen af, og følger hendes quest for at finde ud af hvor hun stammer fra, hvordan verden er endt som den er og en kamp mod det onde. Alt sammen måske set før, men ikke desto mindre fint udført hvis du spørger mig. Ikke helt så fængende som spil som Uncharted 4 eller the Witcher 3, men lidt har også ret.
Grafisk er spillet flot, og selvom jeg personligt ikke finder frameraten god nok kan jeg i det mindste rapportere at spillet formår at fastholde den 30fps framerate uden drops, også på en standard PS4. Spillet kommer til at byde på pæne og detaljerede områder med en appellerende æstetik stort set overalt, selvom det hakkende billede kan være svært at se på fra et perspektiv som en person der har høje standarder for performance, men jeg vil heller ikke være urimelig og jeg erkender at en del af jer ikke tager dette så alvorligt, så hvis du hører til blandt dem kan du nok lægge 1-2 points oven i min karakter.
Alt i alt synes jeg at Horizon Zero Dawn er et fint spil, der er rigeligt værd at bruge tid og penge på og jeg vil anbefale det til enhver der godt kan lide action-adventure spil.