Metal Gear Solid: Portable Ops Plus

Skrevet af: Nike   2008-04-01

Portable Ops var et godt PSP spil. Det havde en udmærket mutilplayer det, og en god single player. Det havde dog en række problemer med designet on kontrollen. Som alle de andre Metal Gear Solid spil, så får Portable Ops også en opdatering. MGS2 fik nye missioner med Substance, MGS3 fik 2 små spil og en online del med Subsistence. Nu er det jo så blevet Portable Ops´s tur. Hvordan klarer det sig så?

Det nye med denne udgave er en helt ny single player mode kaldet "Infinity Mission", nye spilbare personer, nye baner, nye online modes, og en ændring i at få soldater fra GPS hotspots. Det skal siges at for en eller anden mærkelig oversag er Portable Ops´s story mode fuldstændig fjernet.

I Infinity Mission går du igennem den ene mission efter den anden. Du skal enten finde målet, eller dræbe alle fjender og så finde målet. Banerne er tog tilfældige. Du kan stadig tage fjender til fange, og bygge din hær op, some denne gang kan holde op til 200 soldater. Banerne bliver sværere og sværere så hvis du syns du vil starte på nu, kan du gå hen til det blå felt så du vender helt tilbage til mission 1. Som noget helt nyt optjener dine soldater denne gang EXP, som med tiden gør dem stærkere og stærkere. Dine mænd kan selvføldelig tages online. Problemet med Infinity Mission er at det altid ender med at blive et kap løb, fordi din stamina måler løber konstant ned, og når den 0 er du færdig. Infinity Mission holder heller ikke særlig lang tid, i løbet af 2 timer er du løbet igennem alle sværhedsgraderne. Det er ment som en mode der skal spilles flere gange, men det gider man slet ikke. Der er intet plot, ingen motivation, ingen variation, også er det ikke sjovt fordi kontrolen er så dårlig. Hvis du køber dette spil for single player så bliver du skuffet fælt.

Pointen med MGS:PO+ er mutilplayer, og det hele er faktisk som hvis du har Counter Strike. Du kan spille alene, men det skal spilles over nettet, før at det er noget værd. Der er kommet 2 nye modes. Det første er bare et simplet chat rum, mens det andet er shooting range. I shooting range kæmper dit hold for at overtage nogle punkter på banen. Det gøres ved at skyde på en stjerne, og blive ved indtil den skifer ikon. Problemet er dog at alt ammunition skal du selv skaffe, og da du både skal skyde ikonerne, og forsvare dig selv fra fjenderne, så begynder det at falde fra hinanden. Online har også et problem. Som sagt kan du gøre dine mænd stærkere i Infinity Mission, og det gør faktisk at online er det mere hvor stærk din person er, end hvor god du er. En der har brugt en masse tid på sine mænd kan nemt dominere en match. Og så lagt oven i at kontrolen er så ringe, at det er svært at spille ordenligt.

Nu har jeg klaget over kontrolen, og i vil nok høre hvorfor den er dårlig. Du bevæger dig med din lille analog-nub, og kameraet styrer du med pile tasterne. Det gør at man konstant kan justere på kameraet. Og når du går i first person, og sigter med dit våben, er det meget svært at være præcis, fordi kontrollen er simpelhen ik god nok.

Grafikken er stadig den samme, så det samme gælder stadig. Flotte personer, og glidene frame rate, men dårligt level design.

Lyden er næsten den samme. Den fantastiske musik er her stadig, men stemme skuespillet er fuldstændig væk.

Alt i alt er Portable Ops Plus en meget stor skuffelse. Hvis story mode fra det orginal Portable Ops var inkluderet, så ville skaden ikke have været så slem, men at den mangler er et stort minus. Noget man også bliver fristet til at spørge om er, hvorfor er det er ikke en patch til spillet? Det virker som om Konami ville score nogle billige penge. Har du det orginale MGS:PO, er den er pakke 100% unødvendig. Kun virklig hardcore MGS fans vil købe det her. Værste MGS titel nogensinde desværre...........

Samlet karakter: 2/10
1
2