Medal of Honor: Airborne

Jeg har været inde i en periode, hvor jeg udelukkende har spillet skydespil, og mit fokus har især været på CoD's anden verdenskrigsspil. Men tro mig eller lad være. Call of Duty kan godt blive lidt langt, når man spiller det så meget. Eller er det bare min mening?

Nå anyway, jeg besluttede i hvert fald at prøve en ny genre. Og det er jo ikke spilserier med heroiske titler man mangler. Call of Duty. Company of Heroes. Hour of Victory, og Medal of Honor. Så det var jo bare at kaste sig ud i det, og efter som jeg lige havde set kammerater i krig for anden gang, var jeg helt vild med luftbårne tropper. Og så er det jo heldigt, at verdens første luftbårne spil lige var kommet. Og heldigt at ens bror skylder én en gave, så man kan sige til ham "DU køber det spil, og sådan er det bare".

Da slaven vendte hjem med byttet, proppede jeg det savlende i maskinen, og satte mig godt til rette i min stol. Og jovist det var da et godt spil. Starten var ganske vist overraskende kort. Jeg havde da for fanden regnet med noget skydetræning, når styringen er så markant ændret. Men istedet fik jeg lov til at foretage tre hop fra en C47, før jeg blev kastet direkte ud i min briefing.

Da jeg så landede på den italienske slagmark i første mission, nåede jeg at få slået mig selv ihjel 117 gange, før jeg fandt ud af at man ikke bare trykkede på EN knap for at kaste granaten, men TO. Eller at den benyttede sig af en anderledes lean-strategi till hjørner, istedet for det vante kampsystem fra andre spil. Ikke at det ikke fungerede. Det skriver jeg ikke. Men en introduktion ville have hjulpet gevaldigt på min dødsrate. En lille notits er, at historien nærmest ikke eksisterer. Du er soldat. Du kæmper. Ingen historie. Ikke engang et forhold til kammeraterne. De er nye i hver bane ser det ud til.

Men efter den første time blev jeg ellers blæst omkuld af intensiteten. Der er bare noget særligt ved at hoppe ud af et fly i 1000 meters højde, med et stykke stof om skuldrene. Og at tyskerne faldt på hver deres særlige måde. Det kan godt være at det lyder patetisk, men måden nazierne altid falder synkront i CoD har været mig en evig kilde til irritation.

Realismen i spillet er der skidt grundigt på. Når man i næstsidste mission møder en tysker, som man kan tømme magasin efter magasin i kroppen på, uden at han bare træder et skridt tilbage, så er det jeg tænker "hvad søren, fyren må jo være fra fremtiden. Han har da en skudsikker vest." Fjendens AI er heller ikke noget særligt. Hvis man sætter sig i en smal korridor, og der så kommer 5 nazier løbende så kan man skyde den første i knolden uden at de andre skifter retning. Sjovt men urealistisk Når man ser den slags kan man godt undrer sig over, at krigen varede seks år. Men det gjorde den jo nok fordi, at ens egne allierede også har en IQ på 00. De tilbringer meget tid med at løbe frem og tilbage og sigte ud i luften. Desuden er spillet alt for kort. Missionerne er overvældene hektiske, men de kan klares ret hurtigt, hvis man tager sig sammen, og med kun seks missioner er der ikke mange timer i spillet. Derimod er genspilningsværdien god. Spillets baner kan spilles igen mange gange, fordi at man kan klare den på forskellige måder. Der er på ingen måde korridorer. Alle opgaver kan tages i en hvilken som helst rækkefølge, og hver bane præsentere noget nyt. Lige fra en tank til et tårn som skal sprænges i luften. Dog skal det siges, at mellemsekvenserne kan være umindeligt kedelige, allerede tredje gang man ser dem, og man kan ikke springe dem over.

Grafikken i spillet er flot, og så absolut next-gen. Det er den også nødt til at være efter som man jo i starten af hver mission får et panorama over hele området. Af og til opstår der dumme fejl, som engang jeg pillede en pizzaæder ned med en springfield, og han blev stående. Det kunne såmænd godt være fordi han ikke døde, men han fik den imponerende plastiske operation at hans hals blev 10m længere og sådan stod han ellers. Det sker ret ofte.

Alt i alt et okay spil som leverer noget nyt, men som ikke genopliver genren. Derfor 7.

Samlet karakter: 6/10
1