Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
BRUGERANMELDELSE

Harry Potter: Hogwarts Mystery

Skrevet af: Nike   2018-04-30
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Når man anmelder et historie fokuseret spil, plejer kravet at være klart: gennemfør historien før du kan ytre dig om værket. Naturligvis en selvfølge. Man anmelder jo heller ikke en film eller et album, hvis man kun har brugt ti minutter på det. Hogwarts Mystery fik mig til at gøre en undtagelse. Efter tre - fire timer i spillet, har jeg fuldstændig opgivet det. Jeg er langt fra færdig med spillet, men jeg bliver aldrig færdig. Jeg nægter det.

Det startede ellers lovende. Man skaber sin egen karakter, der får det magiske brev som mange i min generation (mig selv inkluderet) ville ønske var virkeligt: du er blevet accepteret på Hogwarts. Når nu min barndomsdrøm aldrig kunne realiseres, må dette række. Selv det at skulle introduceres til sin egen tryllestav, i Olivanders butikken, føltes mindst lige så magisk som jeg plejede at drømme om.

Man får hurtigt en bedste ven, i form af Rowan, hvis køn afhænger af ens egen karakter. En ven, der fortæller om din bror/søster, der blev smidt ud af Hogwarts og siden hen er forsvundet. En skygge der forfølger dig, og som naturligvis fører ud i at have en rival, i form af Merula. En Slytherin studerende, der gør sit bedste for at kopiere Draco Malfoy. Selvfølgelig.

Men det er også i orden, ligesom gameplyet starter med at være. Når man har valgt sit hold, omend det er Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw eller Hufflepuff, er det i gang med at deltage i undervisningen og lære besværgelser, som man udfører ved at føre fingeren igennem hvad end symbol telefonen siger du skal gøre. Det er meget simpelt, men ikke dårligt. Det virker, og at der er trivia spørgsmål blandet ind i undervisningen er en fin detalje for fans.

Der er desuden også missioner, hvor man bonder med Rowan og andre venner. Her viser spillet gode kvaliteter, da man selv kan bestemme hvad man vil svare under enkelte tidspunkter, med et EXP system for specifikke karakter træk, såsom empati og viden. Udover det, er de også ret velskrevet, hvor man let kan lade sig opsluge af dialogen. Det er bare rigtig godt skrevet, selvom det ikke just er originalt. Men originalitet er heller ikke altid påkrævet.

Hvad der dog er påkrævet, er at man rent faktisk må spille spillet. Det er her, hvor Hogwarts Mystery viser sin sande natur. Spillet hader dig. Spillet hader det faktum, at det er gratis at downloade. Det ser på dig som en nasserøv, selvom du bare vil have det sjovt med et spil. Og det ved hvordan det vil prøve at udnytte Harry Potter fans. Ja, spillet har microtransactions og de er ualmindeligt aggressive.

Ca. 10 minutter inde i spillet blev jeg, som led i historien, lokket i en fælde af Merula, hvor jeg blev fanget af en dødelig plante ved navn Devil's Snare. Planten var i gang med at kvæle min stakkels Steven Draft (jeg kan ikke altid være kreativ), hvor jeg kunne trykke på ikonet for at bryde fri og bagefter bruge en besværgelse. Da den tog kvælertag om den kære Steven, måtte jeg stoppe med at spille. Jeg var løbet tør for energi.

Ja, dette spil har en energi måler, hvor næsten alt hvad du foretager dig dræner energi. Når man løber tør, må man enten vente halvanden time på at få fuldt energi niveau (at få et point tilbage tager fire minutter), eller, naturligvis, købe sig til det. Gennem diamanter. Man kan optjene disse diamanter gennem gameplay, men spillet ser helst at du svinger kredit kortet. I den førnævnte situation, havde jeg fem timer til at slippe fri fra planten. Steven burde ikke være i live, da han brugte halvanden time på at blive kvalt.

Sådan en taktik ser man ofte i Facebook spil. Selv der er de irriterende, men på Facebook er de i det mindste drevet af åbent og løst design. Spil, hvor man skal lave en farm eller en by. Hogwarts er lineært, hvor fokusset er på at fortælle en historie. En historie, som spillet nægter at fortælle dig og lade dig deltage i, med mindre du betaler for at komme videre eller har tålmodighed til at vente.

Det er spillets første forsøg, på at lokke penge ud af en. Det andet forsøg er, at man bliver blokeret fra at fortsætte historien. Her må man enten vente tre timer på at man kan komme videre i historien, eller betale mindst 21 kroner for at få adgang til missionen med det samme. Med tanke på at spillet er lineært og historie baseret, er dette fuldstændig uacceptabelt. Især når man dårligt kan spille ti minutter, før man løber tør for energi.

Og lige der har vi Hogwarts Mystery's sande formål. Det ser fint ud for et mobil spil, har god dialog og god fan service, men det er en front for at tjene penge. Der har sikkert været nogle reelle idéer bag spillets koncept, man enhver god ting der kan komme ud af dette spil bliver kvalt af grådighed. Det virker designet til at udnytte sagesløse Harry Potter fans. Penge skal tjenes, og man kan ikke synke lavt nok for at opnå det formål.

Grådigheden har gjort, at jeg har opgivet spillet. Jeg nægter at lade mig selv blive udnyttet. Jeg kommer aldrig til at gennemføre denne fornærmelse imod Harry Potter fans. Det er hån som ingen burde udsættes for. Lad jer ikke friste af Harry Potter temaet, dette spil er kun ude på at tømme din konto og straffe dig hvis du ikke betaler. Det er synd for de gode kvaliteter spillet har, men grådighed og udnyttelse ødelægger meget.

Samlet karakter: 1/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10