God of War: Chains of Olympus

Skrevet af: Nike   2008-04-07

God Of War startede i 2005, og siden da har vi fulgt Kratos som slave for guderne, så han kan få sin fortid slettet. Nu er der kommet et trejde spil i serien, og vi snakker ikke om God Of War 3, men God Of War: Chains Of Olympus, en forløber til det første spil. Men som bekendt har PSP det en smule svært med den slags, dog med nogle succeser som i Silent Hill 0rigins, Daxter, og Ratchet & Clank: Size Matters. Kan GOW følge samme stime, eller ender det som King Kong på PSP?

Chains of Olympus foregår 10 år før det første GOW. Kratos er som bekendt slave for guderne, og udfør deres opgaver, og belønningen er at få slettet sin fortid. I denne udgave bliver han sendt ud på endnu en af hans mange opgaver, hvor han skal dræbe Morpheus, den seneste trussel. Under denne opgave, hører Kratos dog på nogle punkter en der spiller på fløjte, og det lyder velkendt.

Historien i God Of War Chains Of Olympus er ikke noget specielt. I hvert fald ikke til at starte med. Til sidst kommer der noget, man virklig vil huske. Glæd dig!

Gameplayet er det samme som på PS2. Faktisk er der ikke en eneste ændring i forhold til PS2. Det eneste der er ændret, er jo selvføldelig styrningen. For at lave magi skal du holde R nede og trykkede på enten firkant, trekant, eller cirkel. For at hurtig unvige angreb skal du holde både L og R nede, og bevæge dig. Det er en god styring der er i spillet, og det spiller som en drøm. Den kan simpelhen ikke gøres bedre. Ellers er selve gameplayet det samme. Du går igennem en masse omgivelser, dræber fjender, finder hemmelige ting, og løser nogle gåder nu og da. Gåder er ikke så stor en del af spillet, men de der er her er gode nok.

Ligesom PS2 udgaverne, så er kamp systemet meget simpelt. Tryk så meget og så hurtigt du kan på angrebs knapperne. Svage angreb, stærke angreb, og grabs er mulige her. Når du dræber fjender, optjener du orbs, som bruges på at opgrader våben. Denne gang er der 6 ting der kan opgraders, og du får kun 2 våben, og 3 magiske angreb, men til gengæld kan du nu parrere angreb. En dejlig ting fra PS2 versionerne som også er med her, er de såkaldte "Quick Time Events" og de er lige så fede som altid. Det var en sand fornøjelse at komme igennem dem, og det er et af de øjeblikke, der gør at God Of War er så fedt som det her.

Spillet har kun en hage....Ratchet & Clank: Size Matters, og Silent Hill 0rigins delte den samme fejl, som God Of War desværre også lider af: Det er alt for kort. Jeg havde gennemført spillet på lige knap og nap 5 timer. Og til forskel for de 2 andre spil, så er der ikke meget genspilnings værdi her. Det sådan et spil hvor når du har været igennem det, så har du virklig set alt. Der er udfordringer, kostumer og en ny sværhedsgrad, men de er ikke meget værd.

Grafikken er smuk. PSP bliver seriøst ved med at komme med smukke spil. Dexter, Ratchet & Clank, Silent Hill, og nu God Of War. Frame rate er sjældent et problem, og det er meget overaskene når man tænker på den fantastiske omgivelser, og de smukke personer. Det er i sandhed et smuk spil, der virklig viser hvad der er faktisk er muligt på en UMD.

Lyd siden er også virklig god. Udover de velkendte dejlige lyd effekter (man må da bare elske lyden af de sværd man har i starten), så har man et godt stemme skuespil, og en fantastisk soundtrack, der virklig giver dig føelsen, af at være en berygtet soldat. Smukt.

Så det eneste der holder God Of War fra et 10 tal, er længenden. Det var det samme med Silent Hill 0rigins. Fejler med at levere en lang oplevelse, men klarer sig perfekt på alt andet. Så er det godt at spillet kun koster 300KR (det var i hvert fald hvad jeg gav). Men anyways, dette er et spil der er værd at eje. Lad os nu bare håbe det ikke også kommer til PS2, som med Silent Hill og Ratchet & Clank.

Samlet karakter: 8.7/10
1
2