Dansk
BRUGERANMELDELSE

Crysis

Skrevet af: Rektan   2008-04-17

Bliv usynlig, adræt og usansynlig
stærk med et enkelt klik!

I flere uger har jeg skamspillet demoen af Crysis og leget lystigt med den medhørende Sandbox 2. Hyperaktivt har jeg ventet på udgivelsen af dette meget ventede spil og nu er det her endelig! Jeg har skrevet en lille appetitvækker omkring spillet.
Vi er i år 2019. En kvindelig stemme går skrattende igennem en radio. Hun lyder panisk i stemmen. Efter hvad jeg kan opsnappe af hendes meddelse har Nord Koreanerne taget kontrol over de Phillipinske Øer. Kvinden og hendes forsker hold har fundet noget i en klippe på en af øerne. Efter hendes udtalelese er fundet i klippen af så stor betydning at det vil kunne ændre hele verden. Til sidst bliver hun afbrudt af høje råb og skrig.
Imens jeg intenst lytter til hendes besked ser jeg et rumskibslignende obejkt åbne en trekantet dør, og ud fosser en masse skarpt lys.
Et eller andet har nu fået frit spil.
Da jeg først så denne intro frygtede jeg lidt Crysis, trods all udviklerne bag's løfter, ville blive lidt af en kliché. Jeg havde en teori om at historien ville blive helt glemt. Jeg føler ofte at i spil, hvor man lægger stor vægt på gameplay og graffik, glemmer man tit historien. Og jeg hører, som I måske ved, til den slags spillere hvor historien betyder lige så meget, hvis ikke mere end alt det andet.
Men alt dette glemte jeg hurtigt da jeg i den næste intro scene af spillet fik at se hvor fantastisk graffikken er. Som en del af en indsatsstyrke befinder jeg mig på et fly som er på vej mod de Phillipinske Øer. Inde i flyet er min squad og jeg ved at blive briefet af vores leder, Prophet, omkring sitauationen nede på øen. En mindre diskussion starter imellem os, men bliver imidlertidig afbrudt idet en stemme går igennem en radio og fortæller os at flyet er i position til udspringningen.

Idet jeg springer ud fra flyet fortsætter samtalen mellem squad medlemmerne og der bliver delt holdninger i forhold til vores mission. Men samtalen ender brat, idet et eller andet rasende hurtigt flyver ind i vores gruppe. Men faldskærm bliver flænset og gruppen lander på øerne, spredt for alle vinde.
Herfra vil jeg stoppe med at diktere og i stedet starte min egentlige anmeldelse.
I mange spil starter action'en i i starten og fader lansomt ud. I andre er det omvendt, og i nogle hetl tredje er der aldrig nogen egentlig handling.
Men i Crysis er der lige fra man nødlander på vandet til man står med sit første nedlagte "alien-bytte" fuld skrue for spændingen og intensitiviteten.
Men det er måske ikke det bedste at fremhæve når man vil fremhæve sit spil som noget unikt. For alle spil kan præstere at lave en actionshooter. Men tyske CryTek har formået at lave noget som ikke er set før eller siden Far Cry. Og det er nemlig noget smukt.
Ikke æstetiskt smukt som i fx. Bioshock, men smukt på en... Anderledes måde, ja.
Cry2 enginen har endnu engang vist hvad den er i stand til med glamour. Nemlig at skabe en fantastik trope ø som er lige så levende som en måned gammel ostemad. Træer kan kan kløves i to, huse kan knuses med et aggressivt slag med overmenneskelig styrke og stort set alting kan der kastes rundt med.
Denne effekt har mange spil designerer prøvet at skabe, men sjældent har den været så vellykket.

En af de fedeste ting i spillet er uden tvivl din Nano-siut. Denne exo-skeleton dragt, er for os action-elskerer en lille bid af paradis. Og det må den bestemt også være for vores helt Jake Dunn, bedre kendt under kode navnet, "Nomad".
Med dragten kan vi få adgang til 4 forskellige "suit abillities". Maximal Armering (som er den normale at have ekviperet), Maximal Styrke, Maximal Fart og vores "Cloak" som til dels minder lidt om Predatoren fra 80'er filmen med Arnold Schwartznegger.
Optimal Armering er den mest normale at have på. Med den har du mulighed for at tage mange flere slag før du ender hos Loading Skærmen. Samtidig regenerer du liv meget hurtigere end i de andre former. Såfremt du ikke bliver angrebet i et par sekunder.
Med Maximal Fart eller hastighed om man vil, er man langt mere sårbar overfor skud end i den deffensive form. Til gengæld gør denne form det godt igen ved at gøre dig hurtig som bare pokker. Denne form bliverr oftest antaget for at være en "speed-up-mellem kampene-form", men rent faktisk er det ganske komisk at slå formen til spurte mod fjenden og smække dem ned med Riffel-kolben. Akkurrat som i det velkendte gamplay footage.
Den sidste "form" er adgang til Maximal Styrke. Med den er du din egen lille personlige "gud" overfor Koreanerne og Alien'sne. Med denne suit fukntion styrer du rekylen fra dit våben og du har mulighed for at hoppe højere end i de andre forme. Kast med ting i en voldsom fart som i en ægte Manga serie og bræk lader og knaldhytter ned med de bare næver. På trods af at der hersker komisk en form for ubalance imellem skaden fra våben og skaden fra slag med næverne/ting du kaster, så er det hele lige meget. Du morer dig mere end aldrig før idet du fyrer en gispende koreaner ind i hans forskrækkede kammersjukker.

Den sidste suit funktion er at gøre dig usynlig med din "cloak". På den måde kan du liste dig ind på dit offer og lange ham en flad før han ved af det. Alle suit former kører på energi der langsomt lades op (undtagen i cloak form), men bliver brugt igen idet du benytter dig af den aktiverede suit funktion.
Cloaken kan ved første øjekast virke ret ubrugelig eftersom den hurtigt bruges op hvis man bevæger sig for meget, men i løbet af kampene i spillet er man ofte nødt til at gå i dækning, vente på at man har energi og liv nok, gøre sig usynlig og derefter henrette en uvidende soldat. Denne metode bliver man ofte tvunget til at ty til og det er lidt en skam da man derfor på selv de højere sværhedsgrader kan skifte mellem at gå i dækning - bruge cloak - skyde fjenden - gå i dækning osv. uden at det nogensinde er videre svært. Dette er dog mest mod de Nord Koreanske Soldater at det er sådan.

En anden ting der er at finde i suit-menu'en er en ret lækker funktion, der får os til at elske Crysis endnu mere.
Denne funktion tillader dig at modeficere dine våben efter behov og lyst. Din shotgun får en lygte, dine pistoler et sæt laser pointere og dit maskingevær et dusin sovepile sat om løbet.

Det er naturligvis kun inden for nogle faste rammer at man kan ændre på sine våben og det er sjældent at man igennem spillet er direkte tvunget til at ændre på våbenet pga. nogle specielle fjender.
Disse våben modifikationer tjener også ganske godt som en faktor i forhold til spillets sværhed.
Fx kan du selv vælge hvor avanceret dit sigtekort skal være. Dette vil tjene nogle godt, da flere spil veteraner muligvis vil opleve Crysis som et videre nemt spil. Selv på den hårdste sværhedsgrad "Delta".
Måden man skifter mellem de forskellige suit evner kan i starten virke lidt svært, men efterhånden vænner man sig til det.
Crysis kunne på mange måder bare være blevet et grafiskt opgraderet Far Cry, men CryTech har virkelig formået at lave et spil der åndelig (og engine'ligt) overtager Far Cry, men udover de genkendelige tropeøer og de dumsmarte replikker som soldaterne er blevet udstyret med, så er det to vidt forskellige spil der er tale om.
Som en sidste ting vil jeg lige fortælle at medfølgende i spillet (også i demo'en), er Sandbox Editor 2** netop som 1'eren var i Far Cry. Med den kan du lave dine egne baner, tilføje fjender, våben og events af enhver tænkelig art. Dette er ganske underholdende og er en god ting at bruge tiden på hvis du har tygget dig igennem spillet.
Hardware kravende for Crysis kan nemt være et slag i mellemgulvet for dig, din computer og din pengepung. Især hvis din computer er mere end to år gammel.

Er du til gengæld den lykkelige ejer af en computer med et bare nogenlunde graffikkort vil du selv helt nede på de mellemgode graffikindstillinger, opleve noget med så flot en graffik at det er uden sammenligning.

Hardware kravende er:

Windows XP:
· CPU: Intel P4 2.8 GHz / AMD Athlon 2800+ / Intel Core 2.0 GHz
eller højere
· RAM: 1.0 GB
· Hard Drive: 6 GB eller mere fri plads
· Video: NVIDIA 6800 GT 256 MB / ATI 9800 Pro eller bedre
· Lyd: DirectX 9.0c understøttende lyd kort


Windows Vista:
· CPU: Intel P4 3.2 GHz / AMD Athlon 3200+ / Intel Core 2.2 GHz
eller højere
· RAM: 1.5 GB
· Hard Drive: 6 GB eller mere fri plads
· Video: NVIDIA 6800 GT 256 MB / ATI X800 Pro 256 MB eller bedre
· Lyd: DirectX 9.0c understøttende lyd kort


**Sandbox Editor 2 er kun understøttet at 64-bit systemer. Crysis er ganske simpelt for tungt at lege rundt med hvis der ikke er nok cifre for computeren at jonglere med.
Gameplayet i Crysis er måske ikke noget nyt og revolutionerende, men de få extra ting der er at finde i spillet får man hurtigt ind på rygraden, og det er godt.

Man er mange forskellige steder i Crysis på trods af at det hele foregår på en tropeø. De invaderende Aliens rumskib er begyndt at "xenoforme" hele planet om til is og også her og i en Zero-G zone oplever vi fuldt ud hvor mange ting Crysis har at byde på.
Historien er måske noget slikket, men den går an og hvad endnu bedre er, at Cevit Yerli nu har bekræftet rygterne om et Crysis 2, og 3, hvori vi ifølge hans udtalelser vil opleve en meget mere dækkende histore. Lækkert.
Alt i alt er vi enige om at Crysis er, omend ikke noget specielt extra ordinær hvad angår gameplay, så er det et helt fantastisk action spil. Blev du ramt af Crysis hypen længe inde spillet udkom? Så kan du jo gå hen og blive skuffet. Men hvis du har begge ben solidt plantet på jorden så vil du helt klart elske Crysis for det, det er.

Et brandgodt action spil.

+: Fede eksplossioner, Gode suit funktioner, gode weapon config. funktioner, gode vehicles.
-: Historien er lidt kliché, For nemt på "Delta", Hardware krævende, en anelse kort.

Konklussion: Super godt! Jeg glæder mig meget til de næste spil!

Brugeranmeldelser17
Samlet karakter: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10