
Dette er en anmeldelse af PS3 Orange Box.
Skiven loader ind, det typiske valve mærke kommer frem og stemningen er allerede ved at snige sig ind over én. Den dystre fremtid hvor vores fornemmeste anti-helt - Gordon Freeman aka. The Free Man, er i føresædet.
Da jeg købte dette spil, var det med voldsomme forventninger. Der er nemlig ikke det Halflife spil (eller add on) som jeg ikke har spillet. Hele historien har været fuldt og det er selvfølgelig klart at dette spil havde meget at leve op til med Episode 2 - som var længe "overdue".
Nå, menuen åbnede og jeg havde min valgmuligheder - Halflife 2 (HL2), Episode 1 og 2 (E1 og E2), Portal og TF2.
Hvis du ikke kender historien i HL2, så bør du ikke læse næste afsnit, men antager at du kender den eftersom at det er en ret essentiel del af spillet og hvis du ligesom mig er glad for serien, læser du trygt videre.
Somsagt, så sluttede E1 med at hele den kæmpe bygning som stod i City 17 røg i luften og man blev omsvøbt i en eksplosion. Hvor efterlader det vores mundlamme helt?
Jo, selvfølgelig et ruineret tog. Var han død, ville serien jo ikke fortsætte.
Spillet tager udgangspunkt i det omkringliggende landskab af City 17 og det gør det fabelagtigt. AI'en i dette spil er ikke helt ringe og overraskelsesmomenterne er stadig fabelagtige. Bogstavligtalt sad jeg i visse situationer og tænkte "Fuck hvor er det her fedt lavet!" - og jeg er 25 år gammel!
At sidde i et hjørne, se en dør blive blæst til småstykker og træstumper falde alle vegne, alt imens din ven (siger ikke hvilken én) står og trykker den max af - er fantastisk!
Den smukke grafik - blandtandet som man ser i trailerne, hvor bygninger bliver blæst til småstykker og broer som rives ned, er en del af de nyere grafiske egenskaber, som ville have sønderrevet computere for ikke så længe siden.
Historien lever i den grad op til E1 og HL2. Jeg sad vitterligt med kuldegysninger, en tåre i øjet og hænderne i en tiggende facon, frem imod skærmen med munden åben, alt imens jeg sagde "hva nu! NEJ DET MÅ IKKE SLUTTE SÅDAN!" Efterfulgt af en hurtig gennemgang af internettet i håb om at E3 vil komme inden for en overskuelig fremtid!
Jeg havde hørt så mange rygter omkring historien og Valve havde selv sagt at én gennemgående figur ville lade livet i dette spil - netop så man ikke føler at ens venner er "udødelige". Og hold da op, jeg så ikke den slutning komme!
Nå, lydmæssigt er spillet ikke til en 10'er, men derimod en 8'er eller 9'er. Jeg ved at jeg holdte af mange lyde, men jeg har lyden af den fordømte bil man kører inde i hovedet og den var ikke just nogen lækker lyd, men ok - hvis man absolut skal finde fejl i spillet, så må det være den eneste. Zombierne er der stadig, uhyggen finder man også, chokmomenterne og soldaterne. Alt hvad der bibringer en god aftens underholdning.
Alene på baggrund af E2 ville jeg sige "køb det!", men vent - der er mere, hvad med TF2 og Portal?
Jo, først og fremmest er TF2 længe ventet. Jeg gamede 1'eren i stor stil da jeg var en bette kneit. De første billeder af TF2 i 1998 (ja, det er længe siden!), viste mere normale soldater, det har de dog lavet helt om.
De har gået over til et mere humoristisk tiltag - hvilket har været et helt igennem smart træk. Det er meget let at skildre de forskellige figurer fra hinanden - og humoren er super! Online er det hektisk som altid og dette var et længe savnet spil fra min side af. Realisme go home, vi har fået rocketjumps tilbage, store heavys som bærer miniguns, usynlige spioner og tyske medics - ja tak! Endvidere så har den tegneserieagtige grafik faktisk sluppet godt fra det, utrolig godt.
Skal også siges at der holdes scores på nettet af diverse statistikker over klasser og spiller.
Portal er det sidste nye og var i første omgang bare et mindre spil, men efter al den hype som er kommet på nettet efterfølgende har gjort at valve har overvejet at implementere portals "portalteleportering" ind i E3 eller andre spil.
Kort gennemgang af spillet:
Hver bane er en puzzel som skal løses ved hjælp af portaler
Disse portaler er 2-vejsportaler hvor man kan gå ind og ud og til og med bruge "slyngeeffekt". Dette betyder, i simpelt sprog, at ryger du hurtigt ind i én portal, kommer du hurtigt ud af en anden. Altså kan man lave avanceret "rocketjumps".
Måden hvorpå man skal tænke sig til hvor portaler skal skydes giver en helt ny tilgang til FPS genren og puzzels. Sublimt tiltag.
Hele konceptet i portal er så gennemtænkt og humoren så tør og god at man bare lider af "civ syndromet". Det klassiske "Bare én bane til". Efter man har gennemført spillet, kan man tage spillet endnu en gang hvor man fx. skal klare diverse baner med så få portaler eller skridt som muligt eller også høre på diverse komentator spor. Meget rart da man faktisk hører om hvor meget de har overvejet visse baner og ting. Blot det faktum at man har støtteføder på, hjalp folk med at acceptere, at man kunne falde lange distancer.
Alt i alt er Orange Box en super pakke og må ejes, hvis ens hjerte banker det mindste for Halflife
Grafik - 9
Gameplay - 10
Lyd - 8
Holdbarhed - 10
Der var mange gode billeder at bruge til netop dette spil, men jeg endte med at vælge dette af G-man eftersom han fanger essensen af Halflife universet, nemlig det ukendte og mystiske...
Derudover er det mega god selvironi og humor