Dansk
Gamereactor
previews
Call of Duty: Black Ops 6

Call of Duty: Black Ops 6 bevæger endelig serien fremad (og i interessante retninger)

Den udvidede udviklingscyklus kan virkelig mærkes her. Vi har besøgt Treyarch for at tale med udviklerne, og spille en bid af det kommende spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Det var tilfældigt, men det føles godt i bakspejlet: Da jeg gjorde mig klar til min dengang hemmelige tur til LA og specifikt til mit besøg på Treyarchs kontorer for at få et første, iscenesat og meget eksklusivt kig på Call of Duty: Black Ops 6, diskuterede jeg med nogle hardcore spillere, hvordan seriens førstepersonsbevægelse, som vi alle identificerede som dets signaturfunktion, stadig var år forud for andre skydespil. Og alt imens andre nyere spil stadig forsøger at indhente det forsømte, så tager Activisions franchise lige endnu et kvantespring fremad.

For bevægelse, ja, "Omnimovement", som det officielt hedder, er netop Black Ops 6's game changer, en omfattende opgradering af netop det system, som vi tidligere blev enige om at beskrive som genredefinerende, og som nu vil transformere serien fremadrettet. Så ja, ud over den forudseende idé føles det godt at rapportere, at holdet først og fremmest har fokuseret på at forbedre det vigtigste rent gameplaymæssigt.

Call of Duty: Black Ops 6
Dette er en annonce:

Men lad mig først sætte dig ind i en akavet sammenhæng og med et stort forbehold. Ja, jeg har spillet Call of Duty: Black Ops 6. Nej, jeg kan desværre ikke dele mine detaljerede spilindtryk endnu. Men ja, jeg tror, det bliver fantastisk. Hvorfor forholder det sig sådan at studiet invitere til et preview event for pressen, for så derefter at give dem mundkurv? Jeg aner det virkelig ikke.

Efter en hurtig rundtur i dele af Treyarchs imponerende kontorer i Playa Vista, og før vores gameplay-session, overværede vi en mesterlig 90-minutters præsentation af flere teammedlemmer, der beskrev mange aspekter af spillet og diskuterede, hvordan og hvorfor det har taget mere end fire år at udvikle det. Det var så klart, interessant og præcist, at det føltes som en halv time, men der er så mange aspekter at vende og dreje.

Mens de traditionelle dele af spillet havde deres egen respektive tid i solen (inklusive den typiske kampagne, multiplayer og endda zombier), var der et fælles motto, der forenede alle anstrengelser på alle fronter: at dette skulle føles som Black Ops, men at det også skulle etablere en ny æra for Call of Duty. Denne intention gennemsyrer tilsyneladende alle aspekter som historie, progression, grafik og karakterer. Det har tilsyneladende været udgangspunktet for hver eneste designbeslutning.

På en eller anden måde virker 90'er settingen som den mest passende til dette formål, da mange vil se det - mig selv inkluderet - som noget relaterbart, retro om du vil, men alligevel moderne på samme tid. Det har måske noget at gøre med timingen og stemningen, med Bill Clinton, George Bush, Margaret Thatcher, men til lyden af The Prodigys Firestarter. Med spionhistorierne om de nye og tilbagevendende Black Operators og Rogue Squads som Jane Harrow og Russel "The Monster" Adler, men til de muntre, næsten cheesy toner fra en actionfilms soundtrack fra dengang. Med den karakteristiske spillestil, som vi alle kender og elsker, men med ekstra vægt på variation i missionerne og spillerens valg, så er der lagt op til noget ret særligt.

Dette er en annonce:
Call of Duty: Black Ops 6

Efter en skuffende kampagne i Modern Warfare III og i betragtning af Treyarchs historik i denne henseende (for ikke at nævne, hvor meget jeg faktisk elskede Cold War), er jeg meget spændt på Black Ops 6's kampagne. Da året er 1991, udspiller spillet sig et årti efter det forrige spil og kun et par år efter 1989-missionerne i det elskede Black Ops II, med alt hvad det indebærer for karakterer og plotlinjer. Narrativt er præmissen den samme, med historiske berøringspunkter som grundelementer, men med et link til den fiktive verden, som serien har opbygget gennem årene.

Forskellen ligger i konteksten. "You can't call Uncle Sam", gentager udviklerne et par gange, hvilket betyder, at med Golfkrigen i det globale søgelys og med mistanke om at de højeste niveauer i CIA er blevet kompromitteret, er du mere alene end nogensinde, endda "jaget indefra". Der er endnu færre regler, agenter er mere tilbøjelige til at bryde dem, og de, der mister besindelsen bliver skubbet endnu længere ud. Det bliver interessant at se, hvor denne historie bevæger sig hen med hensyn til paranoia, mystik og traumer, hvor steder, missionsdesign og selvfølgelig gadgets vil definere singleplayeroplevelsen.

Med hensyn til den førnævnte missionsvariation må vi vente og se, men det ser ud til, at denne tager et hint eller to fra Hitman. I Capitol Station-missionen, der handler om den politiske galla i Washington D.C., kan du f.eks. afpresse en senators kone eller eventuelt operere som forklædt journalist. Det er samme mission, hvor vi fik set den nye 90'er-model af den radiostyrede RC XD-bil, som kan lave stor ravage med noget påsat C4, nu med ekstra boost. Og "har I set The Great Escape?" "Ja, de klarede den ikke", husker Adler, men nu ved I også, hvor den store motorcykeldel ender.

Irak-missionen vælger derimod en semi-åben tilgang med frihed til, hvordan og hvornår man skal tackle hvert mål, og med scriptede sektioner, der er klar til at blive udløst bag kulisserne. Vi har set det blive gjort forkert mange gange før, så jeg glæder mig også til at prøve Treyarchs version, hvor Delta Force-agenter forsøger at rydde vejen til et af Saddam Husseins skjulesteder i ørkenen. Og her fik vi set en anden cool ny gadget i aktion: den målsøgende kniv, som du kan manøvrere i luften og derefter detonere. Eller for yderligere effekt kan du gøre det samme med en bærbar computer for at tilkalde målrettede missiler.

Okay, nok kampagnesnak. Hvad er alt det postyr omkring bevægelserne? Selvom det måske ser ens ud ved første øjekast, er Call of Duty: Black Ops 6's bevægelses- og animationssystemer faktisk blevet designet helt fra bunden. Det var nødvendigt for at kunne kæde bevægelser sammen på en mere varieret og fysisk logisk måde. Det åbenlyse eksempel er, at du nu kan sprinte i alle retninger. Til den ene side, baglæns, diagonalt ... og det betyder også, at man kan glide eller kaste sige, hvis man kombinerer disse bevægelser. Prikken over i'et er den position, som du kan indtage, mens du ligger ned ... eller måske midt i luften efter at være sprunget ud gennem et vindue på samme måde som Trinity i The Matrix, for derefter at vende dig om og skyde den forfølgende fjende, før du lander på ryggen.

Call of Duty: Black Ops 6

Det ser helt fantastisk ud, og vi fik vist en del af den indviklede mocap- og rigging-indsats, der blev lagt i det for at få det til at fungere som et sportsspil, næsten som en typisk FIFA-demo. Igen kan jeg ikke fortælle dig, hvordan det rent faktisk føles, men hvis du er en almindelig CoD-spiller, skal du bare kigge nærmere på traileren, lægge mærke til de smarte bevægelser og bare tænke på mulighederne, både strategisk og generelt. Jeg tror, det vil tage tid for nogle spillere at indse, hvor meget mere det her tilbyder, men de professionelle vil helt sikkert få retten til at prale efter et par runder.

To bemærkninger mere om bevægelse og animation, fordi det igen er franchisens hjørnesten. Den første, som er inspireret af Forza Motorsports kørehjælpemidler (og jeg kan bekræfte, at det ikke har noget at gøre med Microsofts fælles ejerskab), hedder Intelligent Movement og betyder, at du nu kan reducere antallet af knaptryk, der er nødvendige for de mest almindelige verdensinteraktioner og bevægelseshandlinger, da spillet vil forudsige, hvad du vil gøre, og hjælpe dig. Jeg synes, det er ret interessant med hensyn til tilgængelighed og ikke kun for nybegyndere, så længe det ikke gør en forskel på den konkurrenceprægede slagmark. Ligesom i simracere eller sportsspil vil du kunne justere, hvor det sætter ind, f.eks. med kappeassistancer, sprintassistancer og lignende.

Det andet kan også virke subtilt, men professionelle vil bemærke det med det samme: Det har at gøre med, hvordan kroppe, kameraer og våben reagerer fysisk, hvor positioner tilpasser sig dynamisk afhængigt af momentum, hensigt, styrke og meget mere. Og nu vi taler om kroppe, så er antallet af nedslagssteder blevet øget fra 4 til 9, som igen er blevet kraftigt motion-captured for at give nogle realistiske (og nogle sjove) animationssituationer, som vil se meget bedre ud med det ligeledes opdaterede dynamiske deathcam, som giver meget mere præcise og filmiske vinkler.

Og jeg har nævnt nye gadgets (nogle er meget DIY som f.eks. fjederminen med et par claymores klistret på, andre er så kække som signallokken, som topspillere kan bruge til at sige "kom til mig"), men ikke nye 90'er-våben som Ames 85 eller den seje Kompackt 92, som har et gennemsigtigt magasin, så man hurtigt kan se, hvor mange projektiler der er tilbage. Vi får også Jackal PDW, XM4, Marine SP eller 9 mm PM-pistolen, som meget vel kunne have tilhørt Pierce Brosnans James Bond 007.

Med disse våben, gadgets og nye smarte bevægelser vil spillerne bruge det meste af deres tid i multiplayer-delen af Call of Duty: Black Ops 6. Den største nyhed med hensyn til progression er, at Classic Prestige er tilbage, som fællesskabet har bedt om. Der vil være 55 militære niveauer, ligesom der er nu, men når du når toppen af dem, kan du gå ind i Classic Prestige og få 10 forskellige prestiges med dedikerede belønninger, og derefter låse op for Prestige Master og få 100 ekstra niveauer og en sidste belønning. Heldigvis er alt dette ikke knyttet til noget sæsonbestemt indhold, da vi blev lovet, at det ville udkomme den første dag med spillet.

En anden funktion for både veteraner og nye spillere er, at Call of Duty HUD for første gang nogensinde kan tilpasses afhængigt af spillestil og behov, og inkluderer elementer som kortposition eller widgets, alt sammen arrangeret af HUD-forudindstillinger og endda i stand til at tilpasse størrelser. Det er godt for tilgængeligheden, forskellige skærmstørrelser eller måske dem, der ønsker at arrangere elementer anderledes, som f.eks. streamere.

Og når det kommer til selve multiplayer-actionen, bevarer de, så vidt jeg kan se på nuværende tidspunkt, den samme præmis om en tilgængelig og engagerende oplevelse, samtidig med at de udvider både indhold, beredskab (med en meget mere strømlinet lobby) og variation. Der vil være nye kampspecialiteter, mastery badges og flere loadouts med tilbagevendende wildcards, detaljerede våbenstatistikker og meget mere, for ikke at nævne de Diablo-inspirerede Enforcer Perks, de 10/5 custom/default-klasser eller det dedikerede quick equip. Theatre Mode vender også tilbage som et af de vigtigste ønsker fra fans, ligesom Best Play fra Black Ops IV og vindercirklen er vært for nogle danser efter kampen.

Call of Duty: Black Ops 6

De to fraktioner med Rogue Black Ops (Troy Marshall, Yara, Bayan, Westpoint, Nazir, Ratcliff) og Crimson One (Alejo, Caine, Stone, Niran, Daily, Volta) vil mødes på nogle af de helt nye 16 baner ved lanceringen, hvoraf 12 er klassiske 3-lane 6v6-baner og 4 mindre Strike 2v2-baner. Og multiplayer vil finde sted efter kampagnen for at give ekstra historie og kontekst.

Endelig kan jeg, før det er helt afsløret, fortælle, at rundebaserede zombier er tilbage, at denne mode vil fortsætte Dark Aether-historien med Dr. Peck, der hyrer en båd for at besøge nogle "gamle venner", og at besætningen omfatter Grigori Weaver, Elizabeth Grey, Mac Carver og den helt nye Maya Aguinaldo, som har sine egne motiver. Og ja, der er også to nye baner i form af Liberty Falls (Appalachian Mountains i West Virginia) og Terminus; Blacksite 13 (mørkere, dybere, mere kompleks).

Så ... ja, på papiret ser det hele meget lovende ud, da de fleste af de aspekter, der er blevet fornyet eller udvidet, er dem, som fans har efterspurgt. Kampagnen virker igen spændende for den mere afslappede filmlignende tilgang, hardcore-spillere vil helt sikkert gøre skøre ting med omnimovement, og både progression og dag 1-indhold lyder engagerende på kortere og længere sigt. Men desværre er alt dette indtil videre kun på papiret, for mine faktiske første praktiske indtryk af spillet er indtil videre, ja, redigeret.

HQ
Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold