Civilization V var en fremragende nedkogning af det essentielle i Sid Meiers strategi-serie. Det havde dybde igennem simplicitet, men skar ned på bredden af valgmuligheder. Nogle fans af serien var ikke så glade for den nye vinkel - jeg syntes den var fantastisk. Nu er Firaxis her så med udvidelsen, Civilization V: Gods & Kings, som forsøger at putte mere bredde på grundspillets skelet.
Det skelet ligner sig selv. Tur efter tur, indtil sent på natten, brugt i verdensherredømmets tjeneste. Oprettelsen af nationer og styring af byer, hvor forskellige ressourcer jongleres. Serien har altid ramt den søde spille-nerve, hvor du hele tiden lokkedes af den næste gulerod. Det formår at skabe en trancetilstand, hvor fremskridt glider over i nye mål, uden pause.
Det taktiske kampsystem, hvor placering betyder alt, er heldigvis også i behold. Det er skak på hexagonale kontinenter og nogle gange starter jeg krige, bare fordi kampene er sjove. Diplomati og alt kontakt med andre ledere har heller ikke ændret sig meget. Desværre. Du kan enten være venlig eller krigerisk overfor den kunstige intelligens, som stadig foretager sære ting. Fra det små, som at rykke en hær-enhed frem og tilbage i et hjørne; til det store, hvor ledere kan finde på at erklære krig imod dig selvom jeres nationer har været allierede de sidste årtier.
Udvidelsens største nye tilføjelser er gamle kendinge. Religion indtager det velkendte verdens- og bybillede, og er din mulighed for at proklamere til resten af kloden, at du har den mægtigste guddom. Imens finder du i underverdenen spioner: agenter der hvisker og snyder - når de da ikke stjæler.
Religion starter i det små, med høstguder, krigsguder eller stencirkler, der giver dig en fast bonus resten af spillet. Det kan være en festlig tilbedelse med ekstra ressourcer, når du udvinder vin og røgelse, eller en håndværkerguddom, der øger produktion i store byer.
Som årene går, kan du udbygge din religion, som du tilskriver flere bonusser. Det er lidt som kultursystemet, hvor du vælger fra en lang liste i stedet for at arbejde dig igennem træer. Der er en enorm mulighed for at specialisere din religiøse spillestil og det skaber mit største problem med systemet.
Civilization V blev præsenteret elegant og overskueligt, hvor du tog små skridt af gangen. Du blev fortrolig med de enkelte kulturtræer, som de blev tilgængelige. Til sammenligning er valget og udvidelsen af religioner klodset; en meterlang liste af valgmuligheder, med hundredvis af kombinationer. Det smider smuk simplicitet ud af vinduet og ned på jorden med et klask, og føltes groft og ufærdigt.
Hvor du med et blik har overskud over hvor meget teknologi og kultur der spyttes ud, er du med religion nødt til at rode i menuer, og gå rundt til hver eneste by for at få et overblik. Det strider imod det Civilization V opnåede.
Spioner er mere ligetil, men også lidt kedelige. Du får langsomt adgang til dem, og de styres igennem en særskilt menu. De ændrer ikke spillet væsentligt; de kan indsmigre sig hos bystater igennem valgfusk og styreomvæltning, og anskaffe ekstra teknologier fra rivaler, med risiko for opdagelse og en sur nabo.
Andre steder i pakken finder man små justeringer. Den nye religionsvaluta er blevet naturligt integreret med eksisterende bygninger og kulturtræer, og der er blevet plads til en god håndfuld nye bygninger, enheder, teknologier og civilisationsledere.
Så udvidelsen ødelægger ikke grundspillet, men tilføjelserne ændrer heller ikke så meget. Med religion kan man specialisere sig endnu mere og sprede guds ord til de vantro, begge gode tiltag til spillet. Men du kan ikke vinde en religiøs sejr, som du kan med teknologi, kultur eller diplomati - det holder sig lidt i baggrunden, imens resten af spillet skrider frem.
Gods & Kings er mere krydderi end nyt måltid. Alt det nye passer nogenlunde ind i Civilization V grundspillet, og gør at spillet føles anderledes, for en tid. Det er i store træk det samme spil som kom ud for næsten to år siden (og som udvidelsen også kræver at man har). Det var, og er, et rigtig godt spil, men der er for lidt kød i guder, spioner og små justeringer til at retfærdiggøre den lidt pebrede pris på en 200 kr.
Man kan ikke vurdere potentiale, men der er potentiale i Gods & Kings, og det er næsten den bedste version af Civilization V. Mit forslag er at vente et par patches, indtil de værste kanter er filet af.