Som det første Civilization-spil i næsten et årti foretog Civilization VII nogle store ændringer i den traditionelle formel. Der var Ages-mekanikken, opdelingen mellem civilisationer og ledere og meget mere. Narratives skilte sig ud for mange spillere som en spændende ny funktion, og de var tilsyneladende inspireret af en uventet kilde.
I et panel på GDC i år forklarede Civilization VII 's narrative instruktør Cat Manning (tak, GamesRadar), hvordan fortællingerne opstod. "Warhammer 40,000: Chaos Gate var et stort berøringspunkt, da vi begyndte at tale om, hvordan systemet kunne se ud," sagde hun.
"Så spil som FTL [Faster Than Light] har eksperimenteret med dette. Det var et kæmpe berøringspunkt for os. Der er også spil som Paradox-spil, Amplitude, Battletech og Warhammer Chaos," tilføjede hun. Manning forklarede, at systemerne i Civ dybest set fungerer som en konstant frem og tilbage, da hver handling, du foretager, sender signaler til andre dele af spillet.
"Hvis du køber f.eks. en enhed med guld, kan du straks få en fortællende begivenhed knyttet til den enhed," sagde hun. "Og det skyldes, at systemet bare altid er i baggrunden og lytter."
Civilization VII er ude nu til pc, PlayStation, Xbox og Nintendo Switch.