
Id Software har en lang tradition for at frigive kildekoden til deres spilmotorer som open source, når de pågældende titler har en del år på bagen. Wolfenstein 3D, Doom, Quake, Quake II og Quake III Arena har fået deres indre dele åbnet op for offentligheden på denne måde, så enhver i princippet kan tage spillenes byggesten og lave ændringer eller deres helt egne spil bygget på dem.
Det har taget en del tid at få gjort det samme med Doom 3-motoren, men nu sker det snart. I forbindelse med QuakeCon-fanmessen, der afholdes i denne uge, har John Carmack afsløret, at Id Softwares moderselskab ZeniMax har givet grønt lys til at frigive Doom 3-kildekoden.
Det kommer til at ske, engang efter Rage er udkommet i oktober. Carmack sagde, at koden skal have en hurtig polering inden den bliver frigivet, og at juristerne også skal godkende beslutningen. Men den skulle altså være på vej.
Det betyder i øvrigt ikke, at Doom 3 bliver gratis. Teksturer, modeller, lyde og baner tilhører stadig Id Software, selve spilmotoren bliver altså snart fri.