Dansk
Gamereactor
previews
Dragon Ball: Sparking! Zero

Dragon Ball: Sparking! Zero Preview - Den ultimative Dragon Ball-fantasi

Vi har prøvet det kommende kampspil, og kan nu fortælle lidt om hvorvidt det nagler den autentiske Dragon Ball-intensitet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Lad mig sige det med det samme: Jeg er ikke rigtig fan af Dragon Ball. Der er en masse meget passionerede mennesker derude, som falder pladask for netop det her anime/manga-univers, men det er ikke mig. Grunden til, at jeg ville starte dette preview med disse oplysninger, er, at jeg også forstår, at der er et meget dedikeret fællesskab, som er helt desperat efter at vide, hvordan dette spil vil give dem mulighed for virkelig at sætte deres eget præg på Dragon Ball-franchisen. Hvis det er dig, så lad mig bare bekræfte, at at dømme efter det, jeg selv fik at se under en hands-on preview-session i Los Angeles til Summer Game Fest og ved at måle interessen i lokalet, så vil dette spil absolut gøre det.

Dragon Ball: Sparking! Zero er den ultimative Dragon Ball-fantasi. Det er et spil, der både rammer den spænding og kraft, som saiyajinerne har til rådighed i kampene og kampmekanikken, og som samtidig giver mulighed for at teste og planlægge, hvordan specifikke Dragon Ball-øjeblikke ville have udviklet sig, hvis et bestemt tilfælde var gået anderledes. Ja, der er kommet en What If...? dimension ind her, hvilket betyder, at du nu kan tjekke, hvad der ville være sket, hvis Goku aldrig havde besluttet at slå sig sammen med Piccolo i de tidlige dage af Dragon Ball Z for at smadre Raditz, alt sammen i Episode Battle mode. Denne mode indeholder otte episoder, der hver især er baseret på forskellige figurer, hvor Gokus er den længste og bredeste (ikke overraskende), og udvælger historieøjeblikke fra Z-dagene helt frem til de seneste Super-begivenheder og viser dem i et andet lys.

Men dette er kun begyndelsen på What If...?-elementerne, da Custom Battles også giver dig mulighed for at sætte forskellige figurer op mod hinanden i en række utallige møder, der enten er skabt af udviklerne hos Spike Chunsoft eller af communitiet selv. Denne mode giver dig mulighed for at pille ved stort set alle mekanikker og systemer, også ved at tilføje dine egne billedtekster, hvilket betyder, at hvis der er en Dragon Ball-kamp, du har været desperat efter at se udfolde sig, vil du snart kunne gøre det, uden at det behøver at ske tematisk og officielt i animeen eller mangaen.

Dette er en annonce:

For at holde fokus på historien og fortællingen har udviklerne også tilføjet muligheden for at opleve mellemsekvenser i førsteperson denne gang, så hvis du nogensinde har spekuleret på, hvordan det føltes for Goku at tage Piccolos Special Beam Cannon under hans opofrende nedslagtning af Raditz, kan du nu få den mest medrivende smagsprøve på netop det.

Dragon Ball: Sparking! ZeroDragon Ball: Sparking! Zero
Dragon Ball: Sparking! Zero

Nå, til gameplayet. Som ivrig kampspilsfan kan jeg fortælle dig, at Dragon Ball: Sparking! Zero føles fantastisk at spille. Handlingerne og kombinationerne føles flydende og responsive, samtidig med at de bevarer den karakteristiske magtfantasi, som Dragon Ball altid har udmærket sig ved. Du kan udføre de typiske slag, spark og nærkampsangreb, men du kan også matche dem med Dragon Ball ki-energiangreb som den ikoniske Kamehameha. Den største hage ved at bruge disse energievner er, at du skal have ki i første omgang for at kaste dem, og det genereres ved simpelthen at gå helt Dragon Ball og skrige og råbe, mens du kanaliserer, oplader og oplader en ki-bar, der i sidste ende afsluttes med, at du går helt Super, hvilket åbner vejen for ødelæggende og næsten dødelige angreb. Hagen ved at bruge dette system er selvfølgelig, at mens du oplader, er du et let bytte og udsat for fjendens angreb, mere end nogensinde, da spillet bruger et omnidirektionelt bevægelsessystem, der gør spilleren åben for angreb fra alle vinkler.

Dette er en annonce:

Bevægelsessystemet mangler - på grund af dets cirkulære præmis - en smule raffinement i mine øjne, og det føles lidt stift og ufleksibelt, men det kan heller ikke nægtes, at det ikke er voldsomt tilfredsstillende at jage Vegeta efter at have slået ham gennem et bjerg. Især fordi det ødelæggelsessystem, der er blevet indarbejdet, ser ud til at gøre hver eneste del af en bane parat til at blive sprængt i luften. Det er en sand fornøjelse at se, hvordan hver bane kan splintres i bittesmå stykker, og det gør den begrænsede og ret kedelige grafik til et mindre problem.

Kampene har også et par forskellige tricks, der drejer sig om bestemte figurer. Ikke alene kan du deltage i holdkampe, hvor du kan vælge at skifte mellem kæmperne på dit hold efter behov, men der er nu også mulighed for at forvandle bestemte figurer under en kamp. Det fungerer kun for figurer, der faktisk har transformationer indbygget i deres historie, hvilket betyder, at især Goku har en masse alternative muligheder at spille som, som hver især åbner døren til nye evner, der kan bruges. Du kan vælge en mere kraftfuld version af Goku fra starten, eller du kan vælge Super Saiyan God-versionen af karakteren i stedet, men det er værd at være opmærksom på, at dette mest er en kosmetisk ændring, da hver karakter (og hver version af hver karakter) er designet til at kunne dyste på lige fod i hvert eneste match. Dette er stort set en typisk designfilosofi for kampspil og noget, vi ser i Mortal Kombat, Street Fighter, Tekken og endda Smash Bros.. Lad os være ærlige: Isabelle fra Animal Crossing taber 100 ud af 100 kampe mod Sephiroth ... medmindre det er i Super Smash Bros. Ultimate-verdenen.

Apropos kæmpere, der normalt ikke ville have en chance mod hinanden, så har Dragon Ball: Sparking! Zero en fantastisk liste af figurer, som giver dig mulighed for at udforske nogle skøre møder. Vil du se, hvordan baby Gohan fra Dragon Ball Z ville klare sig mod Destruktionsguden Lord Beerus? Det kan du nu. Listen over figurer er lang, men det er værd at vide, at mange af dem ser ud til at være transformationer af én figur, idet Goku har utallige iterationer, mens der f.eks. kun er et par valgmuligheder for Frieza.

Dragon Ball: Sparking! Zero
Dragon Ball: Sparking! ZeroDragon Ball: Sparking! Zero

Som fan af de mere traditionelle kampspil med sideprofil, der har en tendens til at prioritere hastighed, kombinationsteknik og mekanisk dygtighed, var jeg mindre tiltrukket af det, jeg oplevede med Dragon Ball: Sparking! Zero. Det er uden tvivl en fornøjelse med masser af potentiale, som uden tvivl vil stå højt på ønskelisten hos mange fans, men som kampoplevelse synes jeg, at det mangler lidt punch. Måske vil historien og fortællingen og multiplayer-elementerne opveje denne opfattelse, og det er noget, vi uden tvivl vil kunne fortælle mere om lidt længere fremme i tiden op til lanceringen. Men som det ser ud nu, er jeg ikke overbevist om, at Sparking! Zero vil trække vejret i samme luft som anerkendte fightere som Tekken 8 eller Street Fighter 6.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold