Dansk
Gamereactor
previews
EA Sports FC 24

EA Sports FC 24: Vi tager et kig på de nye funktioner og tilføjelser

FIFA skifter navn til EA Sports FC, men kommer det også til at betyde ændringer på banen?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

FIFA-serien får i år et navneskifte, da EA ikke kunne blive enige med rettighedshaverne i det internationale fodboldforbund om en ny aftale. Men kommer EA Sports FC 24, som efterfølgeren til FIFA 23 vil hedde, også til at introducere andre ændringer? Det korte svar er ja. Det lange svar får du ved at læse følgende artikel, hvor vi gennemgår (næsten) alle de nye funktioner og ændringer i EA Sports FC 24.

HQ

HyperMotionV

HyperMotion er ikke en ny funktion i EA Sports FC 24, da EA oprindeligt introducerede systemet som en del af FIFA 22. Ideen bag det er at levere mere præcise og realistiske animationer til spillerne, og det er netop, hvad HyperMotionV vil forsøge at opnå i endnu højere grad.

Dette er en annonce:

HyperMotionV bruger nu kameraer spredt ud over ægte fodboldstadioner til at fange og optage action i realtid fra kampe, for derefter at oversætte det til realistisk udseende animationer, der kan bruges i spillet. HyperMotionV har adgang til data fra over 180 kampe, hvilket betyder, at den har en dybere informationsbank at trække på end tidligere.

HyperMotionV består også af seks unikke animationsteknikker. Hvad de går ud på, og hvordan de fungerer, kan du finde en oversigt over nedenfor:


  • Fuld Team Volumetric Motion: Dette fanger unikke bevægelser, straffespark, glidende tacklinger, fejringer og meget mere, og modellerer dem derefter i spillet.

  • AI Mimic: Dette får spillerne til at se endnu mere virkelige ud. Der indsamles data fra mange individuelle spillere i spillet (ca. 1.200 styks unikke spillerdata), og de bruges til nøjagtigt at afspejle benenes kadence, armbevægelser, hvordan en spiller bevæger overkroppen, og så videre.

  • AcceleRATE 2.0: I forlængelse af AcceleRATE, som tilbød tre unikke accelerationsarketyper, tilbyder denne 2.0-version nu syv typer accelerationer, liggende mellem yderpunkterne Lengthy og Explosive.

  • AI True Flight Ball Physics: Dette er en algoritme, der lærer og skaber boldbevægelser til spillet. Den skulle i praksis give mere realistiske boldbevægelser og -opspring.

  • Kinetic Physical Play: I lighed med AI Mimic vil dette afspejle den måde, en spiller skærmer på, og deres metoder til at blokere.

  • AI Hands: Den nye Stretch Sense-teknologi opfanger håndens bevægelser i virkeligheden og inkorporerer dem i spillet, så bevægelserne virker mere realistiske.

Dette er en annonce:
EA Sports FC 24
EA Sports FC 24EA Sports FC 24

EA Sports Sapien og GPU Cloth

For at øge realismen introduceres de nye EA Sports Sapien- og GPU Cloth-teknologier, som yderligere skal få EA Sports FC 24 til at føles mere fordybende og virkelighedstro.

EA Sports Sapien er et system, der har brugt sensorer placeret på specifikke muskler for at se, hvordan de bøjer og hviler, når de er i aktion. Alt sammen i et forsøg på at skabe mere anatomisk nøjagtige spillere.

GPU Cloth er et lignende system, men lavet til spillertrøjer. Denne animationsteknik vil bedre afspejle, hvordan en trøje falder og svøber sig om en spiller, og det skulle hjælpe med at få hver spiller til at skille sig ud anatomisk lidt mere ud sammenlignet med tidligere spil, hvor de fleste spillere ser ud til at have den samme kropstype.

EA Sports FC 24EA Sports FC 24

Play Styles

I modsætning til HyperMotion er Play Styles en ny tilføjelse til EA Sports FC-oplevelsen, og denne funktion giver nye måder at bruge specifikke spillere på. I bund og grund forsøger systemet at genskabe bestemte spillestile, der er forbundet med forskellige typer af spillere. Eksempelvis vil fløjspillere få adgang til unikke drible-spillestile, mens høje forsvarsspillere får nye muligheder i luftrummet.

Dette system drives af datafirmaet Opta og spænder over to niveauer: almindelige Play Styles og Play Styles+. Forskellen mellem de to vil være, hvor effektive de er, og hvor mange animationer, der er tilgængelige. Play Styles+ kun vil være tilgængelig for de bedste spillere i verden. Hvad angår de forskellige Play Styles, vil der være 34 unikke typer med to niveauer for hver, hvilket giver 68 forskellige evner fordelt på følgende kategorier:


  • Trickster - til finter og tricks.

  • Dead Ball - til frispark og dødbolde.

  • Power Header - for bedre hovedstød.

  • Power Shot - til hårdere, mere præcise skud.

  • Speed Dribbler - til at sætte forsvarere af og skabe overtal.

  • Block - for mere effektivt forsvarsspil.

Der er et par gameplay-systemer, der er blevet introduceret i årenes løb, som også bliver opdateret som en del af Play Styles:


  • Precision Passing: Dette skulle nu være endnu mere præcist, når det gælder stikninger og skruede afleveringer i stil med Kevin de Bruyne og Luca Modric.

  • Controlled Sprint Dribble: Dette vil nu understøtte dynamiske skift mellem stillestående dribling og hurtig acceleration på bedste Mbappé-maner.

  • Effort Dribble Touch: Muligheden for i sidste sekund at nå en bold, som er ved at løbe fra spilleren ved at strække sig.

  • Possession Tackles: I et forsøg på at gøre tacklinger mere realistiske, får forsvarsspillere nu mulighed for at fastholde bolden ved særligt gode taklinger.

  • Shooting Responsiveness: Mere effektive afslutninger under pres.

Matchday Experience

Bortset fra det egentlige gameplay har EA forsøgt at udvide og forbedre fodboldens æstetik i EA Sports FC 24. Det kommer til udtryk i den nye Matchday Experience.

Matchday Experience er EA's forsøg på at få hver fodboldkamp til at føles unik og speciel ved at inkludere forskellige elementer uden for banen som optagelser fra omklædningsrummene, faktiske glimt af eksperter og kommentatorer, samt et mere aktivt publikum. Nogle af de nye tilføjer er i den forbindelse:


  • Dynamiske kampintroer: En kort mellemskvens, der er skræddersyet til hver kamp og den anvendte spildel.

  • Ultimate Team Lightshow: En festlig intro - måske inspireret af åbningen af kortpakker i Ultimate Team.

  • HyperMotion Insight Overlays: Et broadcast-lignende overlay, der deler nyttig information som boldbesiddelse, skudbaner og meget mere. Disse er designet til ikke at afbryde spillets flow.

  • Beyond Broadcast Audio: Et nyt soundtrack, der har til formål bedre at afspejle lyden af et stadion, med højere sang, trommer osv.

Der vil endda være et sekundært kommentatorhold til rådighed, som bringer både Guy Mowbray og Sue Smiths stemmer til Kickoff- og Ultimate Team-tilstandene.

Ultimate Team

For mange EA Sports FC-spillere vil dette være den spildel, de bruger mest tid, så hvordan udvider EA den denne gang?

Til at begynde med bliver Play Styles indarbejdet i deres helhed og giver virtuelle holdejere mulighed for yderligere at personliggøre og tilpasse deres spillere.

Som opfølgning på dette vil der være Evolutions, som giver muligheden for at opgradere kort i løbet af sæsonen. I bund og grund vil du aktivere en evolutionsprocedure, som vil give dig til opgave at gennemføre et sæt udfordringer, og når disse er klaret, vil det pågældende kort få lidt forbedrede stats sammen med en visuel forbedring.

Den største - og klart mest markante ændring - er introduktionen af kvindelige spillere til Ultimate Team. Der vil blive tilføjet mere end 1.600 kvindelige spillere fordelt på 74 mandskaber, og ja, de spiller sammen med mændene. Det betyder også, at du kan skabe positiv kemi mellem eksempelvis en Beth Mead og Bakayo Saka fra henholdsvis Arsenals herre- og kvindehold.

Nej, særligt realistisk er det selvfølgelig ikke, men det er jo heller ikke, når den afdøde Diego Maradona spiller på hold med Messi og Gabriel Martinelli.

EA Sports FC 24

Manager- og spillerkarriere

Forbedringerne i disse to spildele er mindre markante.

Som noget nyt kan du anvende såkaldte Tactical Visions, der lader dig basere dit holds spillestil på ikoniske taktikker. Der vil være syv visioner at vælge imellem, bl.a. Tiki Taka, Gegenpressing og Park the Bus, og du kan tilpasse din vision til hver kamp.

Den nye Match Preparation-funktion åbner døren til mere komplekse træningsplaner, før-kamp-rapporter og træning op til kampdagen. Vi har også fået at vide, at en ny Tactical View-funktion vil give bedre muligheder for at overvære en kamp som manager og endda foretage taktiske justeringer under kampen. Den sidste tilføjelse på managerfronten er ansættelsen af forskellige trænere til din stab, som er mere kompleks og vigtige end nogensinde.

Hvad angår spillerkarrieren, giver den nye Career Path dig mulighed for at planlægge på forhånd, hvor du vil hen i løbet af din karriere, og arbejde hen mod det mål. Og så lader Play Styles dig tilpasse din spiller mere end nogensinde før.

Begge modes vil desuden også indeholde nye Dynamic Moments - små mellemsekvenser, der aktiveres, hvis din spiller eksempelvis vinder Ballon d'Or, eller du som manager er med på en åben bustur gennem byens gader for at fejre det seneste trofæ.

EA Sports FC 24

Nintendo Switch

Med hensyn til Nintendo Switch har EA allerede meldt ud, at EA Sports FC 24 vil bruge Frostbite-motoren i denne version, hvilket betyder, at den vil være mere på højde med de andre udgaver af spillet. Det var da også på tide, da EA de sidste mange år på Nintendo Switch bare har opdateret FIFA 18 med nye spillere og spillertrøjer

Udgivelsesdato

Ja, det var en masse information. Hvordan det hele ser ud i spillet, ved vi med sikkerhed den 29. september, når EA Sports FC 24 debuterer på PC, PlayStation, Xbox og Nintendo Switch, eller allerede fra den 22. september, hvis du beslutter dig for at købe den dyrere Ultimate Edition.

Relaterede tekster

EA Sports FC 24Score

EA Sports FC 24

ANMELDELSE. Skrevet af Jakob Hansen

FIFA 24 er blevet til EA Sports FC 24, men lad dig ikke narre. Navnet er desværre den mest markante ændring i årets meget undervældende fodboldspil fra EA Sports.



Indlæser mere indhold