El Shaddai: Ascension of the Metatron

El Shaddai: Ascension of the Metatron

Jeg har ventet i spænding på at spille El Shaddai - spillet fra designeren bag Okami og Devil May Cry. Er det muligt at ramme lige så godt tredje gang?

Af en eller anden grund er historier fra den jødisk-kristne skrifttradition et næsten uberørt tema indenfor spilbranchen, til trods for at især japanerne tidligere har vist en fascination for symbolikken derfra (behøver jeg nævne Neon Genesis Evangelion?). Man har i stedet valgt at malke japansk, nordisk og græsk mytologi for alt de er værd. Og af den grund har der været en vis spænding knyttet til El Shaddai, hvor designeren bag spil som Okami og Devil May Cry, Takeyasu Sawaki, har ledet og udviklet et spil baseret på den Første Enoksbog.

Den bibelske skikkelse Enok, oldefar til mere berømte Noa (ham med arken), nævnes kun to gange i Bibelens bøger, og den første gang står der at han "var ej mere, thi Gud tog ham til sig". Den slags kryptiske ord skaber selvfølgelig plads til spekulationer. I mellemtestamentelig tid resulterede det i Enoks bog (som kun indgår i den etiopisk-ortodokse bibel), en jødisk-apokalyptisk pseudipigrafi (en slags forløber til en historisk roman), hvor Enok blev gjort til en central skikkelse i både verdenshistorien og i forholdet mellem mennesker, engle og Gud selv.

På et tidspunkt i verdenshistorien blev en gruppe på to hundrede engle så fascinerede af menneskenes verden, at de bestemte sig for at stige ned fra himlen og blive som guder for dem. Enok, som efter han blev taget op til himlen har fungeret som Guds personlige bogfører, bliver befalet at følge efter de faldne engle og besejre dem, så deres sjæle kan fængsles til evig tid. Med hjælp fra engelen Lucifel og ærkeenglene Gabriel, Uriel, Raphael og Michael sætter Enok ud på en århundrederlang rejse, og scenen er dermed sat for verdenshistoriens første actionhelt.

El Shaddai: Ascension of the Metatron

Hvis du tror El Shaddai er et spil præget af englekor, lange hvide skæg og skinnende kjortler, så må du tro om igen. Spillet bryder så meget med alle post-renæssanceforestillinger, vi måtte have om bibelske skikkelser, som det er muligt. Enok selv er en blond og kæk ung mand iklædt et par særdeles stramme jeans, og Lucifel kunne glide direkte ind i det 21. århundrede med sit moderigtige sorte tøj og mobiltelefonen, han bruger til at holde Gud underrettet. El Shaddai satser først og fremmest på at være en æstetisk og visuel anderledes oplevelse, hvilket man roligt kan sige lykkedes. Det æstestiske særpræg er mindst lige så unikt som i Okami, og kan minde om Studio Ghibli-inspirerede akvarelbilleder i bevægelse. Som det var tilfældet med Okami, kommer den overordnede æstetik ikke særlig tydeligt frem gennem stillbilleder - det skal ses i bevægelse for at kunne forstås.

Spilmekanisk set består El Shaddai af to hoveddele: Platform og hack'n'slash. Tårnet, som de faldne engle har bygget på jorden, indeholder flere forhindringer, der skal forceres, både i 2D og 3D. Og selvom mange af områderne er visuelt smukke, føles de som regel tomme for indhold og udfordringer. Alt for mange af platformsdelene består af at løbe fra den ene ende til den anden, og måske forcere en lille forhindring eller en fjende nu og da. Det kan næppe opfattes som et kompliment til El Shaddai, at jeg har spillet platformsspil rettet mod børn, der var mere underholdende end denne del. Heldigivis er der nogle meget gode undtagelser, herunder en motorcykelsekvens som får tilsvarende øjeblikke i Tron: Legacy og Final Fantasy VII til at blegne i sammenligning.

El Shaddai: Ascension of the Metatron

Redningen bliver de store kampsekvenser, der til tider når et spektakulært niveau med tydelige lighedstræk til Devil May Cry-serien. Tre forskellige våben sørger for at skabe variation og dynamik, og undervejs vil man også få åbnet for specialangreb af kosmiske dimensioner. El Shaddai byder også på actionfyldte kampe kombineret med særdeles simpel styring, der er let at lære men svær at mestre. Her har Igntion magtet at få meget ud af lidt, hvilket man virkelig må respektere.

Men selv de store kampsekvenser bliver for ensformige i længden, og manglerne i El Shaddai bliver tydeligere, jo mere du spiller. Historieformidlingen i spillet føles rodet og uoverskuelig. Variationen i fjendebilledet er for lille. Udfordringerne er for små. Det er ikke nok at kunne vælge japansk tale, eller at musikken til tider glitrer med stemningsfulde toner. Man sidder tilbage med en følelse af at El Shaddai lige så godt kunne være et indiespil lanceret til en tredjedel af udsalgsprisen. Det betyder ikke nødvendigvis at El Shaddai er dårligt, men at det først og fremmest er rettet mod spillere med en særlig forkærlighed for nye historier og unik æstetik. Alle andre kan vente til det falder i pris.

El Shaddai: Ascension of the Metatron
El Shaddai: Ascension of the Metatron
El Shaddai: Ascension of the Metatron