Serieanmeldelser
Eric

Eric (Netflix)

Cumberbatch giver den alt hvad han har, men selvom de gode ideer står i kø, så drukner det hele...

I 1980'ernes New York synger de populære Good Morning Sunshine-muppets om venskab og kærlighedens kraft. Bag kulisserne og bag det bløde muppetstof er sandheden meget mørkere. Skaberen af Good Morning Sunshine, Vincent Sullivan (Benedict Cumberbatch), forsøger at drukne sine indre dæmoner med alkohol i et alt andet end fredeligt familieliv. Da hans søn Edgar en dag forsvinder sporløst, tager Vincent sagen i egen hånd for at rense sit navn og vinde sin søns tillid tilbage.

Vincent får selskab af en gigantisk monstermuppet ved navn Eric, en vedvarende hallucination, der er opstået på grund af Vincents skyldfølelse over, at han kunne have forhindret sin søns forsvinden. Det er det, der får Eric til at skille sig ud fra andre lignende serier og film, men det viser også det spildte potentiale bag en ellers spændende præmis. Eric føles dybest set som en spillefilm, der for det meste bare er blevet strakt ud til en seks timer lang miniserie, hvor det efter to afsnit hurtigt bliver tydeligt, at der virkelig ikke er så meget at fortælle på de seks timer. Tematisk træder den bare vande, og man venter på, at der skal ske noget, i stedet for at engagere sig i handlingen.

Eric

Ud over drengens forsvinden og hans fars forfærdelige opførsel handler serien også om hjemløshed og systematisk korruption i New York - elementer, der bliver centrale for historien, men som også kun afgiver et tomt ekko, da disse aspekter af fortællingen i bedste fald er flade og klodsede. Den politiske indramning gør altså ikke særlig meget for at forstærke grundpræmissen, som med tiden bliver mere irrelevant, jo mere serien fordyber sig i byens underverden. Det, der fungerede allermindst, er desværre titelfiguren Eric. Monstermuppeten Eric lever ikke helt op til sit fulde potentiale, da han kun eksisterer for konstant at minde seeren om, hvem det virkelige monster under sengen er. Han er en punchline, en pauseklovn, og selvom at hans tilstedeværelse er visuelt slående, så er han ikke denne allestedsnærværende presence der giver filmen noget... ja, noget mere.

Med det sagt synes jeg, at der alligevel er flere aspekter, der fungerer. Jeg elsker det lurvede, beskidte 80'er-look, og Cumberbatch er dygtig både som hovedrolleindehaver og som Erics stemmeskuespiller. Jeg kan virkelig godt lide stemningen, æstetikken, musikvalgene og ambitionen bag miniserien. McKinley Belcher III bærer også den skæve præmis i rollen som en hæderlig NYPD-betjent, der forsøger at koble sønnens forsvinden med et lignende tilfælde, som politiet af en eller anden grund ikke vil røre. Med andre ord; der er gode ideer her, men det drukner i langtrukken plotstruktur og for megen dansen om den varme grød. Det fungerer ikke.

Det er så synd, at serien bliver så unødvendigt indviklet og overeksponeret, jo mere den skrider frem. Jeg ville simpelthen have foretrukket, at Eric havde været en stram spillefilm i stedet, da miniserien hurtigt mister den røde tråd i et forsøg på at fortælle mere, end serien kan håndtere. Som krimiserie har Eric sine øjeblikke, men som dramaserie venter man mest på, at den skal slutte.

5 / 10

5
Eric (Netflix)