I spillenes verden er det ikke ualmindeligt, at en spektakulær trailer får spillernes forventninger til at stige, men at det endelige produkt ikke lever op til forventningerne. Eksempler som Cyberpunk 2077 og Watch Dogs minder os om, at løfter nogle gange ikke bliver indfriet eller viser sig at blive brudt.
Fantastiske film, fordybende verdener og løfter om revolutioner i gameplayet har efterladt mere end én spiller skuffet, når spillet efter ventetiden viste sig at være plaget af tekniske problemer eller simpelthen ikke levede op til sin oprindelige vision. I denne sammenhæng præsenterer Exoborne, den nye titel fra Sharkmob, sig selv som et ambitiøst indslag i extraction shooter-genren. Hvis du er her, har du sikkert allerede set nogle af de spektakulære trailere eller gameplay-optagelser af spillet.
Under Gamescom 2024 havde vi mulighed for at tale med både Executive Producer og CMCO fra Sharkmob, som gav en præsentation, som jeg sammen med en italiensk journalist havde mulighed for at overvære på første hånd. Som et ekstraktionsspil med mekanik, der minder om titler som Escape from Tarkov eller Hunt: Showdown, tegner Exoborne til at blive en af de mest ventede udgivelser i det kommende år i denne genre. Midt i al spændingen mener jeg, at der er to spørgsmål, som fortjener at blive besvaret: Vil dette spil være i stand til at leve op til sine løfter? Og ser vi endnu en skuffelse i horisonten? Her er, hvad vi fandt ud af.
For bedre at forstå, hvad Exoborne tilbyder, er vi nødt til at starte med dets kernepræmis: et taktisk ekstraktionsskydespil i en postapokalyptisk åben verden.
Spillerne befinder sig i et ødelagt USA, der ikke kun er hærget af fjendtlige fraktioner og ressourceknaphed, men også af naturens ubarmhjertige raseri. Dette er ikke et typisk ødelagt bybillede; det er et dynamisk miljø, hvor naturen selv spiller en hovedrolle med tornadoer, tordenvejr og ekstreme vejrfænomener, der kan ændre forløbet af enhver kamp på få sekunder.
Et af de vigtigste punkter, der adskiller Exoborne fra andre extraction shooters, er dets engagement i et virkelig levende og farligt miljø. Under præsentationen blev der lagt vægt på, hvordan vejrfænomener som tornadoer eller storme drastisk kan ændre forløbet af en kamp. Det blev klart, at ikke to kampe vil være ens; hver tur ind i det ødelagte USA vil være forskellig, ikke kun på grund af de fjendtlige spilleres beslutninger, men også på grund af uforudsigelige miljøforandringer.
Vejrforholdene er ikke bare en visuel udsmykning, men påvirker direkte spillets dynamik og introducerer uforudsigelige elementer og uventede farer.
Det tilføjer et ekstra lag af spænding, som kan være en vigtig forskel fra andre titler i genren. I Escape from Tarkov ved spilleren altid, hvad han kan forvente: andre spillere er den primære trussel. I Exoborne kan naturen selv bringe dine planer i fare, hvilket tilføjer et meget interessant lag af uforudsigelighed.
Det er her, jeg tror, at Exoborne adskiller sig fra andre store, men uopfyldte løfter som Cyberpunk 2077. I modsætning til de titler, der lovede levende verdener, men som i mange henseender viste sig at være statiske eller med minimal meningsfuld interaktion, ser Sharkmob ud til at satse på et miljø, der virkelig reagerer på spillerens handlinger og vejrforandringer. Denne form for dynamisk design er en af de søjler, der kan forhindre Exoborne i at falde i de samme faldgruber.
Exo-rig-systemet i Exoborne er en anden fremtrædende funktion takket være dets fokus på vertikalitet og tilpasning. Disse rigge forbedrer ikke kun spillerens mobilitet, men er fundamentalt integreret i kampstrategien. Fra at bruge gribekroge til at klatre op ad bygninger til at springe fra store højder uden at tage skade. Sharkmob har lovet en bred vifte af tilpasningsmuligheder for disse rigge, så spillerne kan skræddersy deres spillestil til deres præferencer.
Du starter med en basisrig, og efterhånden som kampen skrider frem, kan du opgradere den. Fra rigge, der er designet til hastighed og smidighed, til tungere rigge, der er beregnet til at modstå massiv afstraffelse og levere ødelæggende slag, synes alsidigheden i tilpasningsmulighederne at være et stærkt punkt i spillet. Det er et system, der minder om The Divisions klasser, hvor specialiseringer og opbygninger var afgørende for at klare udfordringerne i slutspillet, og det ser ud til, at Exoborne følger den filosofi og giver spillerne mulighed for at føle sig unikke i deres kampe.
Denne tilpasning strækker sig også til våben og udstyrsmoduler, som kan fremstilles af ressourcer, som spillerne formår at udvinde under hvert raid. Som i ethvert udvindingsspil er der en iboende risiko: Hvis du dør under en mission, mister du alt. Denne "alt eller intet"-mekanik er det, der skaber den intense adrenalin, som definerer genren, og her forstærkes den af uforudsigelige naturkræfter og fjendtlige spillere.
Sharkmob har gjort det klart, at Exoborne ikke er et spil for sarte sjæle. Ekstraktionssystemet er, som i andre titler i genren, kernen i spillet. Men det er her, Exoborne skiller sig ud: Det handler ikke kun om at flygte fra andre spillere eller AI-styrede fjender, men også om at navigere i de trusler, som selve miljøet udgør. Tordenvejr kan slå dine fjender ud, men også dig, og tornadoer er ikke bare et visuelt syn, men kan fuldstændig omkonfigurere kortet midt i kampen.
Så Exoborne har et stort fokus på at afbalancere risiko og belønning. Det handler ikke kun om at overleve, men om at maksimere udbyttet af hvert raid. Er det værd at risikere en storm for at plyndre et ressourcefyldt lager? Eller er det bedre at trække sig tilbage og leve for at kæmpe en anden dag? Disse konstante beslutninger vil få hver kamp til at føles unik og holde spillerne på tæerne.
Sammenlignet med titler som Escape from Tarkov, hvor realisme og spænding er nøglen, ser Exoborne ud til at tilbyde en mere filmisk og dynamisk oplevelse uden at ofre strategisk dybde. Det er en svær balance at opnå, men hvis Sharkmob kan få alt til at fungere, som vi så i præsentationen, kan vi måske se på en ekstraktions-shooter, der sætter en ny standard for genren.
Og det er alt for i dag: Exoborne er ikke bare endnu en extraction shooter; det er bygget på vertikalitet, uforudsigelighed i miljøet og dyb tilpasning for at tilbyde en oplevelse, der, hvis den når sit fulde potentiale, virkelig kan være banebrydende.
Vil det gentage skæbnen fra Cyberpunk 2077 eller Watch Dogs? Som sagt fik vi ikke lov til at prøve det i praksis. Men alt tyder på, at det ikke sker. Der er altid en risiko for, at ambitionerne overstiger virkeligheden, men Exobornes innovative tilgang og opmærksomhed på verdensdesign og mekanik tyder på, at denne titel kan overgå disse sammenligninger. Hvis Sharkmob kan finjustere de tekniske aspekter og levere en solid oplevelse, kan Exoborne blive et af næste års mest betydningsfulde spil og et, som fans af ekstraktionsskydespil ikke vil gå glip af.