F1 24

F1 24

Det er endnu en gang tid til at trykke pedalen i bund, og sætte nogle imponerende lap times.

Dette års udgave af det officielle F1-spil er her, hvilket selvfølgelig betyder, at det igen er tid til at sætte sig bag rattet og køre rundt på nogle af verdens mest genkendelige baner. Fra den franske riviera og det glitrende vand i Monaco til den brændende sol i Bahrain og det regnvåde Spa i Belgien - det hele er her, og sammen med sportens topstjerner er der masser at genkende fra tidligere år.

For tilbagevendende entusiaster handler det mere om de små forbedringer. Det er noget, der klart definerer dette års F1-satsning, hvis motto er at forfine snarere end at genopfinde den dybe tallerken. Vi går efterhånden ind med en konkret forventning om at se små raffineringer og forbedringer, som Codemasters også slipper afsted med fordi grundpakken virker så godt som den gør. Spørgsmålet er, om ændringerne er tilstrækkelige, og om de berettiger en investering i dette års udgave af F1?

Sidste års spil gav os trods alt en af de bedre og mere håndgribelige opgraderinger i lang tid, hvor Codemasters og EA tilsyneladende virkelig har lyttet til meget af den kritik, der blev rettet mod tidligere spil. Følelsen af bilerne var glimrende og formåede at balancere perfekt mellem arkade og simulator, selv for dem, der kun spillede med en controller i hånden i stedet for et rat og pedaler. Det var mere livligt, sjovere og et stort skridt i den rigtige retning.

F1 24

På samme måde fik vi fans endelig mulighed for at dykke ned i karrieredelen Braking Point, som gjorde en kærkommen genkomst, komplet med den egoistiske diva Devon Butler, som vi alle elskede at hade. Overdrevet og dramatisk, helt i tråd med hvad Drive to Survive er blevet til i de senere år, men også virkelig underholdende. Det var ikke perfekt på nogen måde, men det bragte lidt mere liv og tilgængelighed til en ellers notorisk stiv sport, hvor gatekeeping længe har været de facto-standarden.

Det er derfor en skam, at de valgte ikke at inkludere en ny sæson af Braking Point i dette års version af F1. I stedet tilbydes vi en helt ny karrieremodel, der for første gang lader dig spille som en af de 20 eksisterende kørere på en måde, der er mere narrativt drevet. Du kan selvfølgelig også skabe din egen karakter, hvis du ønsker det, eller endda starte fra den lavere F2-division.

Dine omstændigheder vil naturligvis variere alt efter, hvilket hold eller hvilken kører du vælger at spille med i løbet af kampagnen, men det ultimative mål er det samme for alle. At samle så meget Driver Recognition som muligt og at blive den kører, der skal slås i paddocken, snarere end din holdkammerat, så meget som muligt. Det giver dig mulighed for at kontrollere, hvordan bilen opgraderes og udvikles i løbet af året, hvilket betyder, at du kan finjustere den, så den passer til dine egne evner.

Hvis du vil være rigtig egoistisk, kan du endda sørge for, at din egen bil bliver prioriteret med nye og endda hemmelige dele, alt sammen for at give dig en fordel over for din holdkammerat. Men som man siger, er alting retfærdigt i krig og kærlighed, for i F1, mere end i mange andre sportsgrene, er det vind eller forsvind, og den dynamik er ret godt repræsenteret med dette særlige system, som også skaber nogle interessante spiløjeblikke, hvor du under løbene får tildelt specifikke udfordringer for at øge din Driver Recognition. Ja, ud over at vinde eller i det mindste komme foran din holdkammerat.

Men jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at denne nye karrieremodel er mere engagerende eller interessant end Braking Point. I stedet er det en acceptabel nødløsning for at give de af os, der ikke ønsker at bekrige hinanden online, noget mere målrettet at lave. Nyt i år er også, hvad de har valgt at kalde Challenge Career, en mode, der skrumper sæsonen ind til en kortere og mere intens oplevelse spredt over kun seks løb.

I denne mode er forholdene tilfældige, og både kørere og hold samt baner varierer fra gang til gang. Derudover er de seks løb delt op i tre episoder, hvor du får klare mål at stræbe efter, både på kort og lang sigt, hvilket kan variere fra at køre et bestemt antal omgange i løbet af et løb til at genvinde verdensmesterskabstitlen eller vinde dit første løb som en af de grønnere kørere.

Det lyder måske ikke som noget spektakulært eller skelsættende, men jeg må sige, at den betydeligt forkortede sæson stadig tilføjede et lille sjovt twist til et ellers gennemarbejdet format. Kort sagt, endnu en af de mange aktiviteter i spillet, hvilket næppe kan ses som noget negativt, men snarere som en smart brug af de aktiver, spillet allerede har til rådighed. Som prikken over i'et er det nu også for første gang muligt at spille sig igennem karrieren sammen med en ven i co-op, hvilket mildest talt er meget ventet, så tommelfingeren op der.

Men det, som de fleste F1-entusiaster nok trods alt er interesserede i, er køreoplevelsen, som der har været en del sladder om på forhånd, og hvordan den nye model, der bruges, er blevet udviklet hånd i hånd med den regerende, mangedobbelte verdensmester Max Verstappen. Hvor meget sandhed der er i de ord, og hvor tæt samarbejdet var, er ikke noget, jeg vil spekulere over. Jeg var meget tilfreds med, hvordan bilerne føltes allerede sidste år, selv om det næppe var en enormt dyb simulation. Den var simpelthen god nok, men frem for alt havde den en genial balance, også selvom man bare brugte en almindelig spilcontroller.

Så er den nye køreoplevelse virkelig så god, som Codemasters og EA hævder? Svaret på det spørgsmål er ikke helt enkelt, men det faktum, at bilerne nu føles anderledes takket være den nye dynamiske model, som udviklerne har implementeret, er tydelig. Om det er bedre eller værre i forhold til før, er i høj grad et spørgsmål om, hvilke forudsætninger man har, og hvis man er blandt de heldige med både rat og pedaler, så vil det nok føles som et skridt i den rigtige retning.

For os mere hverdagsagtige spillere, som måske er tilfredse med en controller, er oplevelsen ikke helt så overbevisende, og bilerne føltes efter min mening lidt for livlige og sprudlende. Ligeledes var det ikke helt så let at få et jævnt tryk på speederen, og jeg måtte (igen med en controller) kæmpe mere for at bevare et godt greb, ikke mindst ud af svingene. Kort sagt er undertegnede ikke helt solgt eller overbevist om, at den nye kørefornemmelse er et skridt i den rigtige retning. Især når man tænker på, at F1-spil henvender sig til et bredt publikum, ikke nødvendigvis kun simulatornørder.

Når det kommer til den audiovisuelle præsentation, er meget det samme. Der er foretaget små justeringer, og F1 24 kører stadig på den efterhånden ret forældede Ego-motor med relativt marginale forbedringer af belysning, refleksioner og skygger. Sidste års spil så allerede meget godt ud, i hvert fald på PC med indstillingerne skruet helt op, og F1 24 sætter barren et hak højere. De små, men ikke ubetydelige ændringer skaber et bedre helhedsindtryk og får banerne til at føles lidt mere tro mod deres virkelige modstykker.

Derudover er fire af spillets baner blevet fuldstændig redesignet fra bunden, herunder Qatar, Silverstone, Spa og Jeddah. En velkommen ansigtsløftning, ikke mindst for de to europæiske baner, som er blandt de mest elskede i F1-kalenderen. Derudover er Shanghai International Circuit også vendt tilbage, hvilket betyder, at F1 24 nu tilbyder i alt 25 baner at lege på, med flere lovet som fremtidig DLC.

F1 24

Ud over en fortsat udsøgt præsentation har F1 24 også et strålende lydbillede med et herligt motorbrøl, som du med glæde vil drukne i, selv om det selvfølgelig ikke kan måle sig med de hylende V10'ere fra gamle dage. Pumpet ud af et godt lydsystem eller gode hovedtelefoner lyder det lige så fantastisk, som vi har vænnet os til. Men en sjov nyhed i år er, at de også har implementeret autentiske lydklip ind i oplevelsen fra de forskellige kørere fra tidligere sæsoner. En lille og tilsyneladende ubetydelig detalje, men som faktisk forbedrer den fordybende følelse.

Så når alt dette er sagt, og for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål - er F1 24 værd at opgradere til, hvis du allerede ejer sidste års spil? Igen er svaret ikke helt indlysende, og meget er baseret på, hvor meget du følger med i sporten og dit niveau af interesse. Hvis du er en regelmæssig F1-fanatiker som undertegnede, så skal du endelig gøre det. Årets udgave er en forbedring på de fleste fronter, selvom det måske især er køreoplevelsen, der vil udgøre den største konflikt blandt spillerne.

Der er bestemt ikke mangel på indhold her, og på trods af den ret høje pris på mindst €69,99 (mere hvis du skal have Champions Edition), er det meget spil for pengene. Hvis du på den anden side bare gerne vil spille F1 og ikke går så meget op i at have de seneste opdateringer, skal du holde dig til sidste års titel. Det er mere end nok, og især hvis du spiller på konsol. På papiret tilbyder F1 24 måske en lavine af forbedringer, men mange af dem er relativt marginale eller repræsenterer bare rent PR-fnidder.

F1 24

Endelig vil jeg også gerne løfte en advarende pegefinger. PC-versionen kommer med Denuvo, det absolut mest forhadte DRM-system, som EA desværre synes at se som et nødvendigt onde, men også som noget, der har en negativ indvirkning på din computers ydeevne. Det er dog ingen overraskelse, da sidste års titel også brugte det samme, og til gengæld får du også langt den bedste version af spillet. Så det er da noget.

I sidste ende er det dog rimeligt at sige, at F1 24 bygger videre på traditionen og tilbyder den mest komplette og dristige repræsentation af sporten, du kan finde på konsol eller pc. Både online og offline er der masser at lave, og racerløbene er lige så spændende som altid. Jeg har svært ved at se, hvorfor der er behov for et nyt spil hvert år, og helt ærligt ville et hvert andet år være mere end nok, men det er, hvad det er. Man skal bare nyde det, komme videre med det og være glad. F1 er kommet for at blive, og det er lige så godt eller bedre end nogensinde.

F1 24
F1 24
F1 24