
Under udviklingen af Fallout 4 havde Bethesda Softworks i tankerne at tilføje en onlinedel til spillet, men jo længere de arbejdede på titlen følte de, at det fjerde kapitel i serien skulle være forbeholdt en kampagne man spiller alene.
Director Todd Howard har fornyligt udtalt, at efter udgivelsen af Fallout 4 så kiggede de på de onlineidéer de havde lavet, og tænkte at det kunne fungere perfekt som et individuelt spil:
"Fallout 76 is the multiplayer design from Fallout 4. While developing Fallout 4, Bethesda wondered: "Hey, should we do multiplayer? 'Probably not.' What would it be? 'OK, it would be this.' Let's talk it through. 'OK, that's pretty awesome.'"
"Then we put it away, you know, let's do our thing. Then every once in a while we'd keep talking about it. 'We should've done that, we should do it.' And as Fallout 4's going on, it becomes 'no, we should really do it as its own thing.'"
Bethesda legede med idéen helt tilbage i 2013, men da erfaringen med at skabe et onlinespil blandt de ansatte ikke var særlig stor, så blev delen med tiden skrinlagt. Dette ændrede sig, da Zenimax, der er et datterselskab til Bethesda Softworks, og som blandt andet er kendt fra The Elder Scrolls Online, åbnede en ny afdeling i Texas, der nu hedder Bethesda Game Studios Austin.
Blandt de ansatte i denne afdeling sidder blandt andet Chris Mayer, der har været med til at udvikle Ultima Online samt Star Wars Galaxies, og Doug Mellencamp, der har været med til at udvikle Star Wars: The Old Republic, og der gik ikke længe, før disse erfarne MMORPG-udviklerer kastede sig henover projektet.
Fallout 76 udkommer den 14 november.