Udenfor i naturskønne franske omgivelser er der blå himmel og skinnende sol, og til stor overraskelse mødes vi af det samme indenfor, hvor Obsidians Chris Avellone er ved at guide en forsamling af journalister igennem rollespilsveteranens videreudvikling af Fallout 3 universet.
"Vi eksperimenterer med farverne i Fallout: New Vegas, da vi vil give spillet en anden stemning i ødemarken end den der var i Fallout 3", fortæller Avellone, imens vi ser en nylig kreeret karakter tage sine første spæde skridt i den lille by Goodsprings, hvor din rejse i New Vegas starter.
I Fallout 3 så alt ud som om at det var gennemvædet af et tyndt lag grønt radioaktivt støv. Det er ikke tilfældet i New Vegas, da atomkrigen aldrig ramte Nevada-området. I New Vegas kan du derfor nyde en blå himmel, og sågar finde sundt planteliv, der ellers (næsten) var udryddet af strålingen i Fallout 3.
Trods farverne er New Vegas ikke et rarere sted at være. Spillet starter med at man får to skud i panden og efterlades død. Heldigvis findes man af Victor, en robot med en glad cowboy på en tv-skærm som hoved, der bærer dig hen til den lokale doktor, som får dig på benene igen.
Hvis Fallout 3 var en postapokalyptisk version af et amerikansk halvtredsermiljø, er New Vegas en western. Goodsprings er som taget ud af en film med Eastwood eller Wayne, og støvet der blæser i byens små gader har indtaget interfacet, hvor alt har fået et tørt, gulligt, skær.
Meget fra Fallout 3 er genkendeligt: kampsystemet hvor man på en knap stopper tiden, så man kan placere sine skud, samt måden du opbygger din karakter ved at vælge enkelte grundegenskaber, og opbygge forskellige evner i SPECIAL-systemet.
Men New Vegas har sine egne twists på Fallout 3 formlen. Nærkampsvåben får et specielt angreb, når du når et vist professionsniveau. En golfkølle kan dermed svinges som om bolden skulle op fra sandbunkeren, og brække ribben.
Inspireret af ihærdige fans' arbejde i Fallout 3, kan du også i New Vegas åbne din Pipboy, og modificere dine våben med dele som du har samlet op i ødemarken. En regulær 9mm Colt pistol kan personliggøres med et større magasin og et kikkertsigte på toppen.
I New Vegas bliver du belønnet for at opbygge din karakter på en speciel måde. En gammel minearbejder har dynamit som du vil have fat på; men han er forsigtig med at give det væk, da han ved hvor farligt sprængstoffet kan være.
Normalt vil den gamle mand sende dig ud til hans mine, hvor du kan forsøge dig med de eksplosive sager, uden at sprænge andre i luften end dig selv. Men har du trænet din viden om sprængstoffer, dukker en ny valgmulighed op i samtalen, og efter din ekspertise er bevist, giver han dig sagerne med det samme.
Det er ikke nyt, vi så det også i Fallout 3, oftest når ens snakkechatol var veludviklet. Det vil dog fylde meget mere i New Vegas, hvor enhver evne man vælger vil give fordele i forskellige situationer. Derudover vil dem du møder også kommentere på hvordan du har opsat dine egenskaber, for eksempel ved at kommentere på din styrke, hvis du har fokuseret på samme. De valg du foretager i spillet har også indflydelse senere hen, igennem et omdømme-system, hvor forskellige grupper reagerer ud fra hvilket omdømme du har skabt dig.
Avellone arbejdede også på de første Fallout spil, og han har fyldt New Vegas med små referencer til klassikerne. En tidlig opgave i Goodsprings går ud på at nedkæmpe en mindre bestand af Geckos - forvoksede salamandere der går oprejst på deres bagben (og ser komiske ud når de gør det), som man også nedkæmpede i de gamle spil.
"Åh-åh", udbryder Avellone, da et sådant bæst afbryder synet af en muteret stenbuk, som den lokale befolkning holder som kreatur. Geckoen har sneget sig ind i midten af byen og er ved at fortære en af landsbyens beboere. Med hjælp fra os vendes kampen, og geckoen flygter med de små korte bagben roterende som en mejetærsker.
"Haha, det har jeg aldrig oplevet før. Normalt holder de sig udenfor byen", forklarer Avellone, og fortsætter fremvisningen, tydeligvis fornøjet over den kaotiske forestilling, der i et kort øjeblik indtrådte i hans eget spil.
Det jeg så i Frankrig beviste dog, at Obsidian har styr på hvad de laver med Fallout navnet. De har taget hvad der fungerede i det tidligere spil, og forbedret med gode ideer hvor det naturligt passede ind, så det ikke bare føles som mere af det samme.
Spillerens rejse igennem New Vegas tegner til at blive langt mere personlig, og afhængig af dine valg, end i Fallout 3, og mit indre rollespilshjerte banker allerede.