Dansk
Gamereactor
artikler

Fem elskværdige konsolflop

Det er langt fra alle konsollanceringer er der gået efter planen igennem årtierne. Her er fem konsoller som solgte ringe, men som var ret fantastiske alligevel.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
Fem elskværdige konsolflop

Master System (1985)
Når vi taler om 8-bit-generationen i dag, taler vi først og fremmest om NES, som på mange måder er forfaderen til den moderne konsol. Ikke fordi den var den bedste eller den første, men fordi den havde de bedste spil i en perfekt designet konsol med en perfekt controller. Men den havde en konkurrent, selv om den ikke gav meget konkurrence fra sig. Sega udgav det langt mere kraftfulde Master System (1987 i Europa) og leverede masser af fantastiske spil. Men Nintendo var kloge forretningsmænd og sørgede for, at de, der udgav spil til NES, ikke fik lov til at samarbejde med konkurrenter. Det hjalp ikke, at Master System havde masser af sejt tilbehør, som allerede dengang afslørede Segas vilje til at eksperimentere, og bare tre år senere udkom Mega Drive i Europa og beseglede Master Systems skæbne for altid. I alt blev der solgt omkring tolv millioner enheder.

Fem elskværdige konsolflop

Atari Lynx (1989)
Et par dage før Game Boy blev udgivet og ændrede bærbar gaming for altid, havde Atari udgivet sin Lynx. Hvor Game Boy kunne vise gråtoner i fire nuancer, fyldte Atari den op med 4096 farver og en spiloplevelse, der langt overgik enhver stationær konsol, der fandtes. Desuden så kassetterne ekstremt højteknologiske ud, og jeg kan huske, hvordan jeg næsten ikke kunne tale, da jeg så en for første gang, og hvor begejstret jeg var, da jeg købte en og tog den med på en klassetur. Desværre åd den ufortrødent batterier, som var det cornflakes, men takket være en medfølgende adapter var det stadig muligt at holde den i live. Ligesom med PS Vita manglede der dog spil, og i sidste ende blev Atari Lynx solgt i sølle to millioner eksemplarer, selv om den uden tvivl var ambitiøs som få andre på daværende tidspunkt.

Dette er en annonce:
Fem elskværdige konsolflop

Playstation Vita (2012)
Vi husker alle denne konsol, ikke? Få troede, at Sony ville vende tilbage til bærbare konsoller efter PSP'ens død, men de annoncerede det teknologiske mirakel, PS Vita, som i dag virkelig udstråler lige dele ambition og luksus. Desuden var den utroligt smart designet med hensyn til både hardware og software, der arbejdede smukt sammen, og hele bagsiden var en enkelt berøringsflade, der muliggjorde nye typer spil. Men Sony mistede hurtigt overblikket og udgav halvfærdige bærbare versioner af deres største stationære serier, hvilket efterlod PS Vita til at leve af indiespillene, før Sony fik nok og trak stikket. PS Vita ville have ligget højere på listen som et stykke hardware, hvis Sony havde givet den mere kærlighed, men dette højteknologiske vidunder fik lov til at dø af sig selv, og da Switch blev udgivet, var det godnat for altid, og det anslås, at der er solgt lige under 16 millioner enheder.

Fem elskværdige konsolflop

Neo Geo (1990)
Da Neo Geo udkom i 1990, var det først og fremmest som arkademaskine. Men systemet blev populært, og SNK udgav hjemmeversionen AES - og aldrig før eller siden har en konsol været så overvældende overlegen i forhold til konkurrenterne, når det gælder ydeevne. Men det havde sin pris, og oprindeligt var det tanken, at Neo Geo kun skulle kunne lejes. Heldigvis skiftede SNK mening og begyndte at sælge enheden med spil, der i dagens valuta kostede, hvad der svarer til 6000 danske kroner stykket (ja, det er ingen overdrivelse). De nåede aldrig et stort publikum med disse priser, men Neo Geo blev en kult og levede i syv år, hvor der var solgt en million enheder af hjemmeversionen - og spiludviklingen fortsatte helt frem til 2003. Selv i dag behøver man kun at se på Neo Geo for at indse, at den oser af eksklusivitet, og det er stadig stærkt at spille Art of Fighting, Magician Lord eller Metal Slug 3 på en rigtig enhed.

Dette er en annonce:
Fem elskværdige konsolflop

Dreamcast (1998)
En seriøs kandidat til at blive kaldt min yndlingskonsol nogensinde er også det flop, der var så voldsomt, at Sega besluttede sig for at stoppe med at lave konsoller og bare fokusere på spil i stedet. Jeg taler selvfølgelig om Dreamcast, som jeg så første gang hjemme hos en Gamereactor-kollega, længe før den blev udgivet i Skandinavien. Jeg havde gode japanske kontakter på det tidspunkt og fik selv købt en enhed, som jeg hyggede mig med. Selve konsollen var helt fantastisk og utrolig stilfuld, komplet med en uforlignelig ergonomisk controller samt tilbehør og spil hentet direkte fra arkadehallerne. Alt sammen toppet med indbygget internet og et hukommelseskort med en skærm, som man satte i controllerne, så de også havde skærme (så man kunne se sin karakters liv i Resident Evil - Code: Veronica uden en måler på skærmen). Det er svært at beskrive, hvor meget sjov jeg havde med denne overlegne tingest, som forsvandt, da Sony udgav den bedst sælgende konsol nogensinde - Playstation 2 - samtidig med at Nintendo lancerede deres elskelige Gamecube, og Microsoft pludselig fik lyst til at have deres egen konsol. Dreamcast var elsket og savnet, men solgte kun ni millioner enheder.



Indlæser mere indhold