Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

film-anmeldelser

Murder on the Orient Express

En scenisk togrejse gennem et klassisk mordmysterie, føles mere som et filmet teater end som en film.

• Tekst: Torben Andersen

TwitterRedditGoogle-Plus

Agatha Christies Mordet på Orient Ekspressen blev udgivet som bog i 1934, og fyrre lange år senere blev den for første gang filmatiseret. Årstallenes store distancer giver måske mulighed for at genfortælle den samme historie for nye, urørte generationer, som endnu ikke kender navnet på morderen. Mysteriet er jo både fascinationen og ulempen ved denne slags detektivhistorier, som i høj grad er truet af lavtgående spoilers, så når Kenneth Branagh vælger at genopsætte Mordet på Orient Ekspressen i 2017, er fascinationen overskygget af undren: Er filmen tro mod den oprindelige fortælling, henvendt nye tilskuere som ikke kender knivens ejermand? Er det gammelt fan-materiale for dem som vil synke tilbage i den klassiske historie beriget med nutidens scenografi? Eller bruger Branagh forventningens komfort til at snyde veteranerne med en uventet krølle? Ja, det kan jeg af gode årsager ikke afsløre.

Murder on the Orient Express

Kenneth Branagh sidder tungt på produktionen. Det er hans filmværk på flere niveauer. Branagh har groet og vokset et fornemt overskæg og indtager selv hovedrollen som den berømte detektiv Hercules Poirot. Han har samtidig instrueret togturen, og hvis man kender Branaghs tendenser, kender man også hans svaghed for klassisk teater og Shakespeare. De teatralske elementer præger filmsproget og de ekspressive replikker, mens baggrunden føles som overgjorte kulisser der fremmer forståelsen. Det skal du have in mente, hvis du køber en billet til togturen. Eller føles det hele som et photoshoppet postkort.

En togvogn fra Istanbul strandet i bjergene, en mand fundet myrdet med adskillige knivstik i sin kupe, og et ensemble af vidt forskellige mistænkte kredses ind. The usual suspects, alle med forskellige traumer i bagagen der tegner omridset af et motiv. På gæstelisten findes en række af prestigefulde navne; Johnny Depp, Judi Dench, Michelle Pfeiffer, Willem Dafoe og Penélope Cruz. Alle får deres en-til-en møde med Poirot. Jeg betvivler ikke deres engagement eller langvarige erhvervserfaring, men tvivler om de har fået den rette motivation på settet, for ensemblet virker stækket og karikeret. Som stærke kræfter der lander fladt på det umiddelbare, måske fordi Branagh har brugt dem som endimensionale papfigurer i hans vision.

Der er gået alt for meget filmet teater i Branaghs opsætning af Murder on the Orient Express. Filmsprogets egenskaber er blevet negligeret til fordel for dramatikken. Ser man bort fra et par long-shots og kreative kameravinkler, så finder filmen ikke rigtigt sin berettigelse som film. De store navne som pryder plakaten er kørt stift i stilling og får ikke gjort deres roller engagerende bag laget af teatersminke. Den funklende scenografi er det bedste man kan sige om togturen, som dog er lige så konservativt som imponerende. Det er svært at give skylden til andet end ophavsmanden, Kenneth Branagh, som ikke har formået at klemme det bedste ud af potentialet. Murder on the Orient Express er en ambitiøs opsætning med flot udsigt fra kupeen, men stopper ved endestationen som en afkræftet oplevelse.

Murder on the Orient Express

Ekstramateriale:
Vi har anmeldt 4K blu-ray udgaven af filmen, med knasende sprød billedkvalitet. Der er også inkluderet en regulær blu-ray version, samt ekstramateriale der kommer rundt om Agatha Christie, bogens mytolog og kildens betydning for filmholdet. Derudover en del standard featurettes om filmens tilblivelsen.

5 / 10