film-anmeldelser

Star Wars: The Last Jedi

At anmelde The Last Jedi er måske mere en selvransagende psykologisk process efter et traume.

Når en gammel Star Wars-veteran, som undertegnede, anmelder en Star Wars-film er der meget mere på spil end simpel analyse og faglig vurdering. Star Wars er barndommens artefakt lagret dybt i følelserne, og en skrøbelig helligdom bygget som et korthus. Et lille vindpust eller en smule ubalance, og hele verden smuldrer foran vores blik. Da JJ Abrams samlede tropperne var ydmygheden til popkulturen så stor, at han knap nok turde lave en "ny" Star Wars. Så heller rekonstruere det meste af handlingen fra A New Hope. Nervøsiteten over udfaldet blev erstattet af genkendelsens glæde og et mættet smil på vej ud af biografsalen - men roen varede kun et øjeblik. Rian Johnson fik magten som manuskriptforfatter og instruktør, og han havde radikalt andre planer med efterfølgeren. Grundvolden rystes og internettet rasede med flere fronter i kollision - The Last Jedi er ikke bare en film men et socialt sår der sprættes op. Rejsen kan bedst forklares med psykologiens fire faser efter et traume:

Chokfasen
"Den første fase kan kaldes chokfasen, som varer fra minutter over timer til nogle få dage. Du er præget af forvirring og kan ikke forstå, tro på eller se det der sker, eller er sket, i øjnene". Sådan stod jeg i den kolde luft foran biografen, forvirret og konfus efter at have set The Last Jedi. Chokket var ikke umiddelbart men blev vendt og drejet med indre monologer, for hvad var det som var hændt 2,5 time forinden? Var det religiøs blasfemi? Var det endnu en Phantom Menace? Hvad fanden var det? Jeg måtte søge trøst i de sociale mediers spoiler-rum, som jeg havde undgået forinden, delte oplevelsen, læste andres indsigter, søgte en nøgle til forklaring, men der var intet som kunne mildne uroen. Den mytologi jeg havde båret på det meste af livet slog revner og vreden blev eksplicit. Jeg skældte ud, forbandede Rian Johnson langt væk. Chokfasen havde grebet om mig.

Star Wars: The Last Jedi

Reaktionsfasen
"Den anden fase kan kaldes reaktionsfasen. Du kan nu erkende det, der sket. Du er ulykkelig, afmægtig og tynget af sorg og fortvivlelse. Eller du føler vrede og meningsløshed. Du har erkendt, at noget frygteligt er hændt i dit liv og du prøver måske på at finde forklaringer og skyld". Jeg begyndte at hænge gevaldigt med hovedet, for det var ikke blot én film som ramte autoværnet. Det var mit håb som slukkede. Efter Lucas-fadæsen med de tre prequels havde JJ Abrams atter pustet håb i tanken om en ny autentisk Star Wars trilogi. For the fans! Kyniske Rian Johnson pustede lyset ud igen. Der var ingen vej tilbage, ingen tidsmaskine kunne ændre dette, efterladt uden optimistiske forventninger til trilogiens sidste kapitel. En defekt der aldrig kan fikses - et sår som aldrig heler. En kold, mørk vinter af Star Wars-sorg.

Bearbejdningsfasen
"Den tredje fase kaldes bearbejdningsfasen. Du begynder at bearbejde dine oplevelser og din sorg. Du gennemgår måske en gang imellem det skete over for dig selv og andre og reagerer måske med angst og sårbarhed, men kan efterhånden se mere nuanceret og realistisk på det, der er sket. Du begynder også at få et mere fremadrettet syn på din tilværelse og din egen rolle i den store sammenhæng". Chokket og traumen listede gradvist ud af mine nervebaner. The Last Jedi var efterhånden et slukket minde, og min verden blev fyldt op med andre, gode filmoplevelser. Jeg kunne stadig blive sporadisk sur over situationen, men hey - det er jo bare en film og måske ikke så vigtigt. Livet går videre og filmminder er heldigvis ikke som en harddisk. De gamle Star Wars-film overskrives ikke af de nye. Uden ligefrem at forstå reaktionen eller søge ind i årsagerne, var oplevelsen efter Star Wars encyklopædiens dekonstruktion kommet på behørig afstand.

Star Wars: The Last Jedi

Nyorienterinsgfasen
"Den fjerde og sidste fase kaldes nyorienteringsfasen. Den strækker sig i realiteten over resten af livet. For selv om de sår, som krisen og sorgen påførte dig er helet og ikke springer op igen, vil der stadig være ar, som kan føles på sjælen. Intet bliver som før, men du har lært at leve med det, som skete og du kan nu som regel tale om det neutralt og afklaret". Her står jeg nu under blu-ray udgivelsen af The Last Jedi. Ikke med chok, traume, vrede eller ligegyldighed, men, med en nyopstået nysgerrighed og selvrefleksion. Før stod jeg midt i ruinerne, mens onde Rian Johnsen svingede nedbrydningskuglen over mit hoved, men nu betragter jeg ruinerne på afstand. Måske var det en nødvendig genfødsel for fankulturen, som snart har brugt en menneskealder på at opbygge en perfekt logik i Star Wars og hyldet fænomenet som en verdensomspændende religion.

The Last Jedi er nærmere Star Wars-nihilisme med kikkertsigtet rettet mod de fanskabte sammensvejsninger som har skabt mytologien. På to en halv time er helligdommen brændt til grunden, fans korser sig og masserne bliver irrationelle. Den filmiske mejetærsker tromler over alle de spørgsmål vi søgte svar på, og i stedet efterlader et trøstesløst tomrum - hvor der er plads til refleksioner. Hvordan anmelder man en film som denne og opsummerer det hele med ét tal? Det er ikke dovent håndværk eller formstøbt metervare fra Disney-fabrikken. Det er ikke den sjælløse animationsfilm vi sov til i Phantom Menace. Nej, nogen har vitterligt ment noget med det. Det er en idealistisk læring som aktiverer os - måske også presser os ud af vores comfort zone. The Last Jedi er ikke den bedste Star Wars-film nogensinde, men det er måske den vigtigste...?

Ekstramateriale:
Refleksionerne efter rulleteksterne fortsætter på ekstramaterialet, hvor Rian Johnsen træder ud af skyggen og beskriver sine intentioner i nogle fantastisk konstruerede dokumentarer. Både indsigtsfulde og professionelt. Det ligger fint i tråd med den nye optimisme opstået efter biografpremieren og burde være obligatorisk materiale for alle fans der selv har følt forstyrrelsen i kraften.

8 / 10