film-anmeldelser

Downsizing

Matt Damon er 12 cm høj i en satire om Jordens overbefolkning. En kløgtig komedie som taber momentum.

• Tekst: Torben Andersen

Det er ikke første gang, vi mennesker er skrumpet ind på film, og ofte har reduceringen af legemet været motiveret af spørgsmålet om eksistens. Et af de tidligste eksempler er The Incredible Shrinking Man fra 1957, om radioaktive stråler der krymper en alfahan, og gradvist må han erkende sin distance til verden omkring sig. I The Fantastic Voyage fra 1966 blev vi skrumpet så meget ind, at vi opdagede et mikrokosmos i menneskets indre. I Honey I Shrunk the Kids, fra 1989, blev filosofien fejet væk til fordel for ren komik og effekter. Senere tog Marvel atter patent på krympe-videnskaben i Ant-Man, med en filmisk leg om dynamikken ved størrelser. Kort sagt: Skrumpede mennesker har længe været et tilbagevendende tema på film, og nu har instruktør Alexander Payne, der fik os til at elske pinot noir i Sideways, meldt sig til miniputterne med sin egen satiriske vinkel på mikro-mennesker.

Downsizing

I en nær fremtid opdager norske videnskabsfolk en metode til at krympe mennesket til cirka 12 cm. Som det første bliver succesen hyldet som redningsplanke for hele menneskeheden. Overbefolkningen kan kværnes, ressourcerne kan strækkes væsentligt længere og vores affald vil fylde en brøkdel. Det kan blive en meget større Jord bosat af små mennesker, så processen kommercialiseres. Små, sikre samfund bygges til at huse de mennesker der frivilligt melder sig til Downsizing-programmet, mest fordi middelklassen kan leve som superstjerner i en mikroverden. Det er også middelmådigheden og småligheden der driver Paul Safranek og hans hustru til Downsizing. Et nyt liv for en bedre verden, men under parodiens idyl vakler den gode vilje.

Alexander Payne vil tydeligvis fortælle noget om vores globale verden, med en satirisk karisma som filmsprog. Der er en latterliggørende distance til videnskabens messias, med en fodnote under miraklerne: Vi er ikke reddet. Vi har blot forlænget garantien. Der er rigtig gode pointer og film-projektets helhed gløder af originalitet. Desværre føles mange af pointerne som uslebne eller uafsluttede. Downsizing begynder med udsøgt karisma, men efterhånden som vi følger Paul Safranek på rejsen gennem sociale hierarkier og skyggesiden af minimering, begynder projektet at miste momentum og skifter alt for ofte blikretning. En underfundig ide med en behagelig kejtet form føles gradvist udvandet og vores tanker siver måske væk mod forskudsopgørelse og vasketøj.

Downsizing er et godt eksempel på projektet som glemte at fokusere på resultatet. Idéen er spiret og begyndelsen gøder jorden, men oplægget søger et fokuspunkt og ender med at handle om alting og ingenting. Filmen føder ikke den eftertænksomhed som en social satire burde gøre, og vi står lidt med tom mave bagefter. Hvor var kalorierne egentlig henne? Det er en mærkelig og abstrakt film, så måske skal Downsizing fordøjes og bearbejdes. Måske er der flere lag i løget end umiddelbart. I så fald tager jeg fejl, men den umiddelbare intuition fortæller, at Downsizing mangler mindst en god træskolængde.

Downsizing

Ekstramateriale:

Vi har anmeldt 4K Ultra HD udgaven som også indeholder blu-ray version. Derudover en håndfuld promoverende making-of dokumentarer på middel niveau.