Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

film-anmeldelser

Vi anmelder de første seks afsnit af Netflix' Disenchantment

Matt Groening giver os hans første nye serie siden Futurama, og kvaliteten er lige i skabet.

TwitterRedditGoogle-Plus

At have The Simpsons og Futurama, to af de mest indflydelsesrige animerede voksenserier, på CV'et må føles rart, men det må mildest talt også være lidt af et pres. Dog er det præcis hvad Matt Groening kan gøre, og netop det pres har også gjort, at han for alvor har udvalgt sine projekter med omhu. Faktisk har han ikke kastet sig over et helt nyt, stort projekt i et nyt univers siden Futurama debuterede på FOX i 1999.

Så derfor er det svært at få armene ned, i det vi faktisk står med en stor, ny, spændende animeret serie fra Groening, som til og med debuterer på Netflix med en hel sæson på én gang, der ankommer d. 17 august. Vi fik for nylig muligheden for at se den første halvdel af sæsonen, som foregår i et fantasy-univers med depressive alfer, promiskuøse prinsesser, sarkastiske dæmoner og alt derimellem. Velkommen til Disenchantment.

Disenchantment

I Disenchantment følger vi den fulde, bedrøvede og skægge prinsesse Bean, der tvinges til at blive gift med en arrogant prins fra et andet kongerige. I hendes flugtforsøg støder hun ind i den irriterende og uskyldige alf Elfo, og formår endda at skabe et bånd med dæmonen Luci - en underholdende trio af karakterer er født.

Aller først er det vigtigt at forstå at Disenchantment både ligner og lyder som et klassisk Groening-produkt, og det vil sige at enten elsker eller hader du allerede The Simpsons og Futurama, så vil du højst sandsynligt føle det samme her. Humoren er tør, og selvom der er indspark af det bizarre og sarkastiske, så er det stadig mere old school end både Family Guy og South Park, der begge dyrker det langt mere hårdkogte, det kontroversielle for at skabe latter. Den letteste måde at beskrive det på er at hvorimod du ikke alt for tit griner højlydt under Disenchantment, så har du et smil på læben fra start til slut, og gnægger ukontrolleret også.

Disenchantment

Men det virker, og kvaliteten af karakterernes udvekslinger er skyhøj fra første afsnit af. I løbet af sæsonens første halvdel arbejder Disenchantment også både med et langt mere begrænset karaktergalleri end vi er vant til med Groening, og serien er ét lineært historieforløb, så der er rig mulighed for at skabe en udvikling her, en mulighed som for alvor udnyttes.

Selve kvaliteten af animationerne er dog mere broget, og det er tydeligt at se at holdet bag enten ikke har haft nok midler eller tid til at færdiggøre projektet helt og holdent. Det er ikke tydeligt hele tiden, men til tider kommer man til en scene hvor enten baggrunde eller bipersoner virker en kende ujævne i stregen. Det er rimelig distraherende.

Disenchantment

Når det så er sagt, så tyder alt på at selvom Netflix uden tvivl har betalt kassen for at sikre den næste store serie fra en af filmbranchens mest legendariske skabere, så er pengene givet godt ud. Hvorimod Bojack Horseman eller F is for Family begge appellerer til nichepublikummer, så er Disenchantment stort, ambitiøst og lavet til alle. Der er fart på, der er en klar Groening-identitet, og det ville ikke overraske os hvis dette kunne blive et gigantisk hit for Netflix.

Og seriens kvalitet gør heldigvis også, at de fortjener det.

8 / 10