LIVE
logo hd live | Battlefield V - Firestorm Update

film-anmeldelser

The Equalizer 2

Grumpy old McCall jævner atter uligheden på gadeplan, mens The Equalizer opsøger potentialet som filmfranchise.

Man skal immervæk have nogle år på bagdelen, hvis man kender The Equalizer som andet end en ny franchise fra den moderne filmfabrik. Storbyens enegænger Robert McCall optrådte oprindeligt i en tv-serie fra 80'erne. Manden som skabte balance i uligheden, når uskylden blev svækket af uoverkommelige, kyniske kræfter. Som en slags enmands A-Team i noir-skyggernes hemmelighedsfulde mystik. Rekonstruktionen på det store lærred hørmede af en hul mangel på bedre idéer, men resultatet fandt både en niche og en bedre omsætning end ventet. Den første Equalizer iscenesatte oplagt veteranen Denzel Washington som den lavmælte og overlegne gadedommer, mens formen adopterede serieformatet med parallelle forløb af flere udfordringer. Ikke noget mesterværk eller en konkurrent til Ethan Hunt. Men... den kunne noget.

The Equalizer 2

I stil med den filmiske følgesvend Taken opsøger The Equalizer også franchise-potentialet - både for at tjene og spare penge. Denzel har indøvet sin rolle og formen er anlagt til en ny omgang udligning. Filmen gør det samme som sidst, men smider flere jetoner på bordet og kommer lidt uheldigt fra start. Først med en unødvendig dæmonisering af muslimer, og bagefter en bitter odor af sponsorer, da McCall bruger sin stjernestatus som ambassadør for Lyft. Den pink app lyser op i mørket, mens McCall assisterer ofre og scorer gode Lyft-ratings. Det er et uvedkommende rov efter branding der bare skal overstås, indtil kontrakten med Lyft er indfriet og den reelle historie kan tage fat.

McCalls liv bliver gjort kompliceret fra flere vinkler - og flere parallelle historier - men den største aktie går på et team af lejemordere i Bruxelles og en kvindelige kollega der kommer galt af sted i undersøgelserne. En udsigt af gradvist eskalerende uvejr rumsterer bogstaveligt talt i baggrunden, da McCall agerer som antibiotika mod en ny, større virus af moralsk ubalance. Førhen fornemmede man en vis afsky for primitive projektiler og konfronterende kamp, men presset driver den ensomme hævner mod mere konventionelle skydevåben og håndgemæng - hvilket dæmrer lidt for opfindsomheden og skruer op for volden. Heldigvis er Denzel Washington en rustik skuespiller, så hans one-liners, prædikener, knytnæver og overlegne adfærd leveres med en tålelig og beskeden modenhed. Det kendetegner en kvalitet uden at sprænge rammerne.

The Equalizer 2

Ligesom gammel, dyr vin er The Equalizer 2 nødvendigvis ikke for alle. Den appellerer til en moden tilskuer, som vil værdsætte den jordbundne storby-noir, stramme kompositioner og arven fra tv-seriens format. Mens Mission Impossible vækster på stunts og Taken brækker håndled med tre klip i sekundet, søger The Equalizer 2 mod et old school filmformat med personcentreret krimi-underholdning som opgave. For nogle sikkert en kedelig og forsimplet omkring nævekamp, men for andre et ekko fra Charles Bronson og 80'ernes uciviliserede hævnfilm. The Equalizer 2 vil ikke ændre verden, men den kan noget, og er et værdsat afbræk fra nutidens rastløse adrenalin fix.

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen er suppleret med det klassiske ekstramateriale: Slettede og udvidede scener, samt en række making-of dokumentarer i den typisk kortfattede og promoverende form.

7 / 10