film-anmeldelser

After Life

Ricky Gervais er tilbage med en serie om at være ulykkelig. Mathias har kigget nærmere på den.

Selvom Ricky Gervais' nye serie har modtaget blandede vurderinger fra "de professionelle" er den blevet mødt af ros fra folket. Dette kan enten forklares ved, at Gervais' forhold til (Hollywood-)-pressen har influeret vurderingen, grundet sine infamøse Golden Globes-taler, men det kan også blot være endnu et eksempel på, at kritikerne dårligt repræsenterer størstedelen af seere. Det kan let forestilles, at anmeldere fokuserer på en masse aspekter (og småting), som den gennemsnittelige seer simpelthen er fuldstændigt lige glad med. Uanset hvad det skyldes, skal det med det samme indrømmes, at jeg hopper på folkets bandwagon. Jeg synes seriens tre timers (korte) spilletid var utroligt let at binge i en omgang.

Serien er som nævnt ikke særligt lang, og består kun af seks episoder. For at citere Gervais selv, er de "lidt mere fokuserede på kvalitet frem for kvantitet i England" (sagt i spøg i reference til den amerikanske The Offices mange sæsoner). Udover at være kendt fra den britiske The Office har Gervais også lavet og spillet hovedperson i komedieserier som Extras og Derek, hvorfra han da også genbruger cast i After Life. Det er tydeligt, i alles interaktioner med Gervais, at de har en god relation, hvilket resulterer i, at selv de mest morbide scener fremstår varme og overkommelige. Sagt på en anden måde, bliver det aldrig ubehageligt eller uudholdeligt sørgmodigt, på trods af at serien handler om en selvmordstruet enkemand lidende af svær depression.

After Life

Plottet er der ikke meget af, og kan næsten opsummeres som ovenstående sætning. Hovedpersonen Tony mister sin kone til cancer, og ser ikke nogen grund til at fortsætte livet uden hende. Fordi han ikke er interesseret i at leve, mister han alle hæmninger, og fortæller altid sandheden til alle han støder på (lidt modsat konceptet i The Invention of Lying, som Gervais også står bag). Dette medfører en del morsomme interaktioner og tirader, hvor han verbalt overfalder børn, en postmand og andre fra nabolaget og arbejdet. Det kan med det samme mærkes, at Gervais bruger serien som en sæbeboks til at få nogle af sine holdninger fra sin standup og personlige liv annonceret. Det betyder nok til dels, at man nok skal være en vis mængde fan af manden for at kunne nyde serien til fulde, men for mig er disse øjeblikke uden tvivl nogle af seriens højdepunkter.

Hvis serien skulle kritiseres for noget, ville det være, at mange af karaktererne er overfladiske og svære at holde af, med mindre man kender dem andetstedsfra. Birollernes tiltalen lever højt på, at man får et lille kick af at kunne genkende skuespillerne og sige "nå det er ham fra den der. Ej hvor sjovt." Personlig udvikling og nuancer er der kun plads til i Gervais' karakter, hvilket er lidt synd, for der er faktisk nogle interessante muligheder med mange af rollerne. Det skal tilføjes, at det nok ikke lige er skuespillet, man skal sætte de højeste forventninger til, men sådan er det nu oftest i komedieserier.

After Life

I modsætning til Gervais' førnævnte serier og filmen The Invention of Lying, er After Life langt lettere fordøjelig og er på trods af sine grå toner og heftige fokus på depression langt mindre monoton og repetitiv. Den har et cast, der er sat utroligt godt sammen og spiller godt med Gervais, samt et koncept, der virker i stand til at udvikle sig. Grundet seriens korte længde, er der desværre ikke helt plads til den største forandring, men andet kunne argumenteres at have taget lidt for let på de mørke og seriøse toner, som serien alligevel formår at behandle på en respektfuld måde.

Generelt er After Life utroligt god til at forblive tro mod de seriøse emner den adresserer mens samtidig at være mere underholdende end serier med tyndere indhold og budskab. Serien er særdeles veleksekveret og det er tydeligt, at Gervais selv er komiker og har en fortid i genren, som han bestemt drager nytte af. Jeg er i al fald spændt på seriens mange muligheder for udvikling i den næste sæson og synes at den kun kan komme for langsomt.

7 / 10