film-anmeldelser

Shazam!

DC arbejder ikke længere på et sammenhængende filmunivers, men deres film bliver bedre og bedre.

Distinktionen mellem Marvel- og DC-film har længe været rimelig nem at karikere: Marvel-film er sjove tyggegummifilm uden for meget dybde, mens DC-filmene er mørkere og tager sig selv så seriøst, at de knap er mulige at nyde. Så hvad gør man med en film, hvis præmis måske er lidt vanskeligere at gøre til en grusom superheltefilm? Filmen Shazam! omhandler nemlig en dreng, der forvandles til en voksen superhelt via magi, når han råber navnet Shazam, uden at ændre mental alder. Denne præmis lyder vanskelig at gøre til en grusom superheltefilm og for en gangs skyld, forsøger DC ikke at gøre det alligevel. Shazam! vælger ikke at tage sig selv for seriøst, og resultatet er ret super.

Filmen omhandler som nævnt en ung dreng, Billy Batson, der får magiske kræfter af en troldmand, hvilket betyder, at han pludselig står i en voksen superheltekrop (spillet af Zachary Levi). Hvad gør han med dette? Præcis det som alle andre unge drenge ville gøre. På trods af at besidde Solomons visdom, bruger han primært kræfterne til at fjolle rundt og lave diverse Youtube-film. Og det er en kæmpe del af filmens charme, at den er utroligt nede på jorden både i forhold til plot men også udvikling af karakteren. Shazam! er utroligt campy på mange måder, og der er også en del tid dedikeret til statisternes reaktioner, hvilket får den til at virke som om den udkom samme år som Sam Raimis Spider-Man (2002).

Shazam!

Shazam! er instrueret af David Sandberg, der tidligere har lavet "gyser"-film som Lights Out og Conjuring-spinoff filmen Annabelle. Fortiden i gysergenren kommer ham dog ikke i vejen for at holde en lettere tone i det meste af filmen, og i stedet fokusere på de mere humoristiske aspekter. Der er endda også enkelte referencer at finde til bl.a. filmen Big (med Tom Hanks) og sin egen Annabelle, der kort er med i baggrunden. Som nævnt er der ikke mange tidspunkter, hvor filmen tager sig selv alt for seriøst, hvilket er længe tiltrængt fra DC efter makværket der var Suicide Squad.

Nu er formålet ikke at starte en fankrig i kommentarfeltet, men det kan umuligt være dagens mest kontroversielle postulat, at Marvel Cinematic Universe velfortjent har siddet tykt på superhelte-franchiset siden Nolans Batman-trilogi sluttede i 2012. Og dette er blandt andet grundet, at instruktørerne af DC Extended Universes film er blevet udskiftet halvvejs og ekstremt begrænset i deres kreative frihed, hvilket har resulteret i flere film, der er underlige blandingsprodukter. Både Justice League og Suicide Squad er kraftigt influeret dårlig administration fra DCs ledelse, der har forsøgt at få del i Marvels målgruppe, ved at tilføje forcerede reshoots med fokus på at lette stemningen. Hvis Joss Whedon ikke havde erstattet Zack Snyder i Justice League, kunne det let forestilles, at mange af scenerne fra Batman v Superman havde givet mere mening. Det kunne potentielt have resulteret i en trilogi, der var sammenhængende, både plotmæssigt og stilistisk. Det tyder senere interviews med Snyder i al fald på.

Shazam!

Det er altså ikke et problem at have en mørk og gritty superheltefilm, men det er et problem når man samtidig forsøger at lave en komedie - og dette ikke er vedtaget fra starten. Hvilket tydeligvis ikke er tilfældet med Shazam!, der ikke har lidt under en stærk revidering, men i stedet har inkorporeret og er opbygget omkring humoristiske karakterer, scener og jokes, der får filmen til at virke både let at se og nyde.

De hårde klip er fantastiske til at få humoren frem, og Levi som den finurlige superhelt gør det hele enestående. Han er utroligt charmerende og tiltalende og det er svært ikke at smile når han smiler skævt mod kameraet. Meget af humoren er lidt plat og barnagtigt, men det hele er så corny, at det bare er en del af charmen. De har virkelig ramt plet med filmens campy tone, synes jeg.

Shazam!

Det supplerende cast er også ret godt og Shazam! er en af de efterhånden mange undtagelser på dårligt børneskuespil. Kemien mellem Levi og fosterbroderen Freddie spillet af Jack Dylan Grazer er ret fantastisk og nogle af filmens suveræne højdepunkter. Generelt er filmens broderlige tone bare utroligt let at synes om, og mange af scenerne får en til at grine højlydt, hvilket er et sjældent fænomen efterhånden. Derudover er soundtracket helt i top, der primært består af moderne numre, med enkelte kliché klassikere. Det er igen et godt mashup mellem gammelt og nyt.

Skal man alligevel kritisere filmen for noget, og ja det skal man da når den ikke får 10/10, er det nogle mindre ting, man desværre har hørt før. Karakteren Billy Batson og Shazam, har intet tilfællles. Det virker derfor ikke som om, at det fortsat er Billy, der er Shazam, men derimod en helt anden person. Drengen er meget mere seriøs i sin fremtoning, mens voksne Levi leverer en morsom og barnagtig præsentation, der er meget mere underholdende og excentrisk. Levis fremtræden er som nævnt en af filmens største juveler, men man kunne godt have bundet de to karakterers personligheder bedre sammen. Skurken er desuden tro mod Marvel-traditionen utroligt endimensionel, og med de samme kræfter som Shazam, hvilket desværre er noget man har set lidt for mange gange.

Dette er også den største kritik jeg kan give filmen: selvom den på sin vis er revolutionerende som DC-film, er der ikke meget nyt over den. Man står stadig tilbage med en halvgenerisk superheltefilm, med et klimaks og en generel skabelon, vi nærmest kan citere i søvne. Om end er dette en bedre version end mange af de tidligere superheltefilm, men der tilføjes ikke meget nyt til formularen. Derudover skal det lige kort nævnes, at DCs CGI-budget vist blev spenderet på Aquaman, eftersom skyggemonstrene i Shazam! til tider ligner noget fra en generation 2 konsol. Dette kan dog argumenteres til tider at være en del af charmen, der er med til at give filmen sin 90'er-stil.

Shazam!

Sidst kan det diskuteres, hvorvidt denne ændring af DC-tone og skabelon medfører, at vi så sidder med en Marvel-film gemt under en DC-maske. Det synes jeg ikke helt er tilfældet. Selvom filmen gør mange af de samme ting rigtigt som Marvel (og nogle af de dårlige, som nævnt har Shazam! også en generisk superskurk med samme kræfter som helten) har filmen alligevel en del flere seriøse og direkte overraskende mørke scener, end man kan finde i selv de mørkere Marvel-film. Selvom disse scener bryder den humoristiske tone som filmen tidligere har etableret, passer de i modsætning til DCs tidligere film ret godt ind. De mørkere scener er med til at få en til at tro, at indsatsen er højere end i de typiske Marvel-film, hvor nærmest ingen dør. Jeg synes, at David Sandberg har været utroligt god til at ramme formularen lige plet.

Jeg står i al fald i den beklagelige situation, at jeg er nødsaget til at tilføje endnu et eksempel til listen over DC-film, der ikke er ringe.

7 / 10