film-anmeldelser

You vs. Wild

Netflix' andet forsøg på interaktive dramaer fejler på spektakulær vis.

Normalt er der meget at sige om en stor Netflix-serie, og så sandelig havde jeg en del på hjerte efter at have set Black Mirror-episoden Bandersnatch, som var Netflix' første forsøg på interaktivt fjernsyn. Du kan i øvrigt læse anmeldelsen her. Men med dette andet forsøg, en interaktiv overlevelsesfortælling, hvor du vælger én ud af to muligheder for at avancere Bear Grylls' eventyr, så er det svært at finde synderligt meget interessant at sige.

For efter at have set et par episoder af Netflix' nye episoder af Bear Grylls' You vs. Wild, kan det med det samme siges, at dette "choose-your-own-adventure" bestemt ikke lever op til formatets potentiale.

You vs. Wild

Mens Grylls' tidligere show Man vs. Wild i det mindste føltes autentisk (på trods af senere at være gennemgået flere kontroverser for at være falsk og iscenesat) virker You vs. Wild på intet tidspunkt farligt eller troværdigt. Formatet er med til at fjerne enhver følelse af risiko, og det er derfor særdeles vanskeligt at blive investeret i, hvilken retning man sender Grylls i. Ryger han i grøften, får man muligheden for at gå tilbage til sidste valg, og gøre det om med det samme. Derefter går man den anden vej med ordene "så du synes jeg skal gøre dette?" Nej, Bear Grylls. Men det andet resulterer i game over. Dette vil sige, at det værste der kan ske er, at man mister 30 sekunder af sit liv på at se ham fejle. Og dette er desværre ikke ligeså underholdende som det lyder, for uanset hvor meget man forsøger, kan ens valg aldrig lede til, at han bliver krokodillemad (spoiler).

Så når ens følelse af autonomi er blevet berøvet, hvad sidder man så tilbage med? Noget der føles som en blanding mellem Dora the Explorer og wannabe Steve Irwin vel. Det hele føles utroligt plat og ligegyldigt, og det er svært at gætte, hvilken målgruppe, der når igennem hele sæsonen. Der er nærmest intet plot og bestemt ikke nok indhold til, at man havde set det uden de konstante valg. Det hele føles ret ufærdigt.

You vs. Wild

Det havde været federe, hvis ens tidligere beslutninger havde indflydelse på fremtidige (som der er lidt af helt i starten) eller man måtte gå langt tilbage, hvis man fejlede. En eller anden form for gravitas havde som nævnt været stærkt værdsat og kunne være med til at højne ens indlevelse. En mulighed kunne være at gøre formatet mere spillignende, og få det til at være tidsbaseret som det gode gamle Dragon's Lair-franchise. Optagelserne er jo filmet, og med implementeringen af antal liv og en tidsbegrænsning ville man måske være mere investeret i at få Grylls levende igennem til næste episode.

Som det ser ud nu, er serien nærmest (endnu en) demoversion, der forsøger at illustrere Netflix' choose-your-own-adventure formats (potentielle) værdi. Det virker derfor lidt som det medfølgende spil til en ny konsol, a la Wii Sports, der skal lære en at bruge motion control eller Minesweeper, der i 90'erne skulle lære brugerne at højreklikke. Så når der nu er så meget indhold på Netflix, anbefales det hellere at skippe denne serie og i stedet gense noget andet for fjerde gang.

Annonce
03 Gamereactor Danmark
3 / 10