film-anmeldelser

Game of Thrones Sæson 8 - EP1: "Winterfell"

Game of Thrones' sidste sæson er officielt starter, og her får du anmeldelsen af det første afsnit.

Gamereactor anmelder hvert afsnit af den afsluttende Game of Thrones-sæson, og her vil vi ikke kunne undgå at komme ind på potentielle spoilers. I hvert fald har vor film- og serieanmelder Mathias ikke i sinde at holde sig tilbage fra at diskutere afsnittets indhold. Under billedet her følger anmeldelsen af det første afsnit - Winterfell. Nu er du advaret.

Game of Thrones - Season 8

Game of Thrones er nu startet igen med et brag af en første episode. Eller det ville jeg ønske jeg kunne sige. Desværre skete der ikke særligt meget i åbningsepisoden, og episoden føltes nærmere som en lunken opsamling på de forrige syv sæsoner, end noget der skal bygges videre på. Episode 1 er derfor dedikeret til at få os ind i rytmen igen. Men eftersom sæson otte er begrænset til seks episoder er dette tempo desværre langt fra optimalt.

I stedet for at starte i femte gear, får vi en masse fanservice, i form af karakterer, der møder hinanden for første gang i mange år og bliver fortalt en masse ting, vi seere allerede kender til. Selvfølgelig er det vigtigt, at karaktererne bliver opdaterede omkring plottet, der er hændt andetsteds, men det er ikke noget vi seere behøver at gennemleve to gange. Episode 1 kan derfor hurtigt karikeres til at være en blanding af en Youtubes recap og reaction video. Og ikke den bedste en af slagsen.

Game of Thrones - Season 8

Udover tempoet og pacingen er nuancerne i denne episode også forkrøblet, og de subtile bemærkninger vi førhen var garanteret fra karakterer som Varys og Tyrion er ikke meget skarpere end Cercei's frisure. Dialogen er generelt reduceret til one-liners, og selv fornævnte reunions føles enten alt for lange eller alt for korte, med afslutninger der stopper brat. Den måde episoden er klippet på virker som et underligt puslespil, der desværre aldrig rigtigt bliver samlet. I stedet får vi en masse snak om, hvad der skal ske i næste scene. Og så ser vi det. Og så hører vi en anden forklare, hvad der lige er sket. Dette er stikmodsat tempoet vi er vant til fra de første sæsoner, hvor man blev smidt ind i handlingen, uden livliner eller forklaringer. Det måtte man gætte sig til, hvad karakterernes motivationer var. De havde ikke alle en exposition buddy.

Hvis det ikke er tydeligt endnu, skal det konstateres, at jeg hører til gruppen, der klart synes bedst om de første sæsoner. Sæson 1 - 5 var absolut fantastiske efter min smag, mens det i større grad var tydeligt, at instruktørerne David Benioff og D.B. Weiss manglede George R. R. Martins kildemateriale i de senere sæsoner. Dialogen er mere klodset skrevet, og når Tyrion (spillet fantastisk af Peter Dinklage) i sæson 6 eksempelvis siger "That's what I do. I drink, and I know things", synes det hele at være en parodi af sig selv. Det samme gælder i denne episode. I stedet for karakterudvikling, komplicerede politiske intriger og bedrageri får vi i stedet et par enkelte one-liners, ligesom vi desværre er vænnet til fra de forrige to sæsoners episoder. Og ja, det er da også meget sjovt, at han kommenterer på, at Varys ikke har nogen testikler, men vi er altså i ottende år, og i modsætning til serien, er vi altså blevet ældre. Der skal mere til for at få os til at grine. Der burde skulle mere til, for at fortjene skærmtid.

Game of Thrones - Season 8

Det hele virker som nævnt særdeles unuanceret. Det samme gælder plottet og de tilhørende "twists". Førhen blev alle taget med bukserne nede, da The Red Wedding pludselig udspillede sig, men nu alting utroligt let opnået, da eksempelvis Ramsay Bolton eller Petyr 'Littlefinger' Baelish bliver dræbt. Det virker ikke tro mod de fantastiske første sæsoner, der nærmere var et politisk drama sat i en fantasiverden end omvendt. I stedet for at bruge en sæson til at bygge et plot op, og høste en fortjent belønning, forsøges der konstant at score en tidlig belønning. Det føles sjældent som om der bliver arbejdet for noget. Det samme lider sæson ottes første episode i stor grad af, hvor der virkelig bliver lagt få byggeklodser til grundsten for resten af sæsonens plot. Man kunne let skære episoden ned til fem minutter, eller decideret have det hele foregå off-screen uden, at man ville føle sig snydt. Det er som nævnt udelukkende fan service (/fløde) når vi ser Arya og Sandor Clegane (The Hound) genforenes. Det er fuldstændigt lige gyldigt for det større plot. Og sådan er det ærligt talt med 90% af episodens indhold. Det er beklageligt at have ventet så længe på noget, der ikke fremskynder plottet.

Game of Thrones - Season 8

Så hvad kan vi forvente fra de næste fem episoder af denne serie, der har været revolutionerende på så mange måder? Udover at have vundet et hav af Emmyer (47 stks. pr. dags dato) har serien sluttet segregationen mellem TV- og filmskuespillere og ændret begrænsningerne for serie budgetter. Med en pris på 15 mio. amerikanske dollars (svarende til næsten 100 mio. danske kroner) burde det dog også kunne forventes, at hver episode er spektakulært. Men udover en del mere halvkedelig CGI-dragetid end vi er vant til, var denne actionløse episode svært skuffende.

Jeg håber kraftigt på, at pacingen bliver bedre i de næste episoder samt, at en af karakterernes bortgang bliver retconned. Det ville være fantastisk, hvis man fandt ud af, at Littlefinger ikke var død, men en Faceless Man havde taget hans sted. Eller et eller andet. Overrask mig. Vis mig nu noget, som man ikke kan lugte fem episoder væk. Det er i al fald hvad jeg håber på med denne sæson. Men giv lyd, hvis jeg er i fåtallet.

5 / 10
06