Da Fortnite først så dagens lys, var det et spil hvor fokus var holdarbejde mod indkommende fjender, men populariteten kom først for alvor da Battle Royale-spiltypen udkom i form af en gratis udgivelse.
Faktisk var det ikke det oprindelige hold der skabte Fortnite: Battle Royale, men derimod Unreal Tournament-holdet hos Epic Games, grundet deres mange års erfaring med spiller-mod-spiller indhold. Desuden blev Battle Royale-delen skabt på kun to måneder, hvilket må siges at være utroligt når man tænker på hvad det har gjort for genren, og ikke mindst spilserien.
Epic's Ed Zobrist udtaler omkring udviklingen af spillet:
"We started working on this just about the time Save the World was coming out. Two months in development, launched in September 26. So let's do some math: Save the World, the PvE game, launched July 21. [Battle Royale] comes out September 26."
And it was the Unreal Tournament team that popped over to pick up the charge for us to basically put originally what we thought would be a PvP version inside our PvE game."
Battle Royale-delen var oprindeligt tiltænkt som en mindre PvP-del der skulle tilføjes til grundspillet, og det var blot to uger inden spillets udgivelse, at Epic Games besluttede sig for at spillet skulle være free-to-play, og ikke en del af den samlede pakke.
Fortnite har været under udvikling siden 2011, og selvom en stor del af arbejdet allerede var gjort, så er det stadig imponerende at holdet skabte en så solid og velfungerende udgivelse på blot to måneder.