Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
nyeste
Atrás

Sjov og off-topic

Alt det sjove og alvorlige - fra spiljokes til filosofi

Det sorte hul i det danske sprog

Bonzaii Sheep
Bonzaii Sheep
Jeg og en ven sad og snakkede og pludselig kom vi frem til et sort hul i det danske sprog..

Hvad er det modsatte af "Dyb"?!
Når man snakker vand er det jo "Lavt" men hvad med en grotte?

Vi gættede selv på "Lille" men det er jo ikke fyldestgørende.

Har i svaret vi mangler eller er det i sandhed et sort hul??

Light a man a fire and he'll be warm for the day.. Light a man ON fire and he'll be warm for the rest of his life
Suduki
Suduki
Det modsatte af dybt må da være højt?

Når det er et hul må det jo være et bjerg der er det modsatte.

Take a chill pill.
Olecranon
Olecranon
Mit bedste bud ville være højt jævnfør ordsproget:

højt at flyve, dybt at falde.

Men du har ret, den er lidt lakrids!

Bonzaii Sheep
Bonzaii Sheep
Jamen højt giver da ikke rigtig mening i grotte eksemplet? En dyb grotte er jo dyb på et horisontalt plan...i just don't know anymore..

Light a man a fire and he'll be warm for the day.. Light a man ON fire and he'll be warm for the rest of his life
Suduki
Suduki
Citerer Bonzaii Sheep:
Jamen højt giver da ikke rigtig mening i grotte eksemplet? En dyb grotte er jo dyb på et horisontalt plan...i just don't know anymore..

Oftest når en grotte er dyb, betegner man længden af den. Så i det tilfælde må det være kort.

Der er ikke rigtig et ord for det på dansk, men "shallow" på engelsk er nok det tætteste man kan komme.

Take a chill pill.
Lee West
Lee West
Overfladisk... En overfladisk grotte, lyder en smule sært, men ikke desto mindre bruger man det om andre geografiske emner, der er modsat dyb. Vi bruger det oftest om andre "huller" som sår og skrammer.

:)
Sejborg
Sejborg
Hvis det er en lille grotte, ville jeg nok bare kalde det en hule/hulning.

"Once you realize what a joke everything is, being the Comedian is the only thing that makes sense."
Tupiaz
Tupiaz
Citerer Lee West:
Overfladisk... En overfladisk grotte, lyder en smule sært, men ikke desto mindre bruger man det om andre geografiske emner, der er modsat dyb. Vi bruger det oftest om andre "huller" som sår og skrammer.

I grottens sammenhæng ville jeg bruge udkanten og kan også bruges generelt. F.eks du er i udkanten af fjendens territorie eller du er dybt i fjendens territorie. Jeg viil dog mene at udkanten og overfladisk er de to modsætning der kommer nærmest.

Citerer Suduki:
Citerer Bonzaii Sheep:Jamen højt giver da ikke rigtig mening i grotte eksemplet? En dyb grotte er jo dyb på et horisontalt plan...i just don't know anymore..

Oftest når en grotte er dyb, betegner man længden af den. Så i det tilfælde må det være kort.

Der er ikke rigtig et ord for det på dansk, men "shallow" på engelsk er nok det tætteste man kan komme.

Hvilket så vil være overfladisk. F.eks "a shallow person" bliver til "en overfladisk person".

Signatur er overvurderet.
mkushye
mkushye
Citerer Tupiaz:

Hvilket så vil være overfladisk. F.eks "a shallow person" bliver til "en overfladisk person".

Men "shallow" betyder ikke kun overfladisk F.eks ved "Shallow waters", det er ikke overfladisk vand, det er vand som ikke er dybt... Lavt vand(?)

It's my party, and I'll cry if I want to.
Sejborg
Sejborg
Citerer mkushye:
Men "shallow" betyder ikke kun overfladisk F.eks ved "Shallow waters", det er ikke overfladisk vand, det er vand som ikke er dybt... Lavt vand(?)

Lavvandet.

"Once you realize what a joke everything is, being the Comedian is the only thing that makes sense."
Missing Avatar
Emerion57
Hvad er modsætningen så når vi taler om en dyb reol? Her er kort måske et meget godt bud Suduki, mest fordi det ikke går imod høj/lav og smal/bred. Det lyder ikke helt rigtigt, men det er måske kun fordi folk ikke bruger det. "Kan du vise mig en reol med kortere dybde" lyder jo faktisk bedre end "... en mindre dyb reol" Hmmm?!
Efter det bliver mainstream og vi bliver mere dovne kan man så skære "dybde" fra, og vi står tilbage med "... en kortere reol" ahahha

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!