Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
nyeste
Atrás

Sjov og off-topic

Alt det sjove og alvorlige - fra spiljokes til filosofi

Mike's guide til at skrive en blog

Mike JezZ
GR®
Mike JezZ
Der er mange dygtige bloggere inde på GameReactor. Jeg prøver selv på at være en flittig blogger, og tage emner op om hvad der foregår samt mit syn på spilverdenen. Det er vigtigt at have en idé om, hvad det er du vil skrive om, samt have en flot præsentation der er letlæselig for læseren. Jeg vil prøve at lave en guide om hvordan du kan skrive en god blog, samt gøre den flot og interessant.

Denne tråd skal kun ses som en hjælp til nye bloggere, og man behøver selvfølgeligt ikke at følge mine forslag slavisk. I sidste ende er det dig der skriver indlægget, og du skal skrive det med de ord du føler for. Jeg har blot lavet en guideline for hvad der er godt at bringe med i bloggen.

1. Hav et emne
Det er altid spændende at læse hvad andre brugere tænker og føler. Nogle gange kan det desværre være forvirrende, hvis et blogindlæg omhandler om for mange forskellige ting. Hvis du beslutter dig for at skrive om et bestemt spil som for eksempel Titanfall, så hold dig primært til det. Det gør intet at nævne andre spil for for eksempel at definere en genre, konkurrerende titler, eller lignende. Det vigtigste er, at du ikke forvirre din læser. Du kan altid skrive et blog indlæg om andre emner senere, eller samme dag hvis du ønsker dette.

En rød tråd er vigtig i et blogindlæg, dog skal du ikke føle dig begrænset.

2. Uddyb hvad du mener
Eftersom vi alle er individer, har vi forskellige meninger. Alligevel kan vi blive enige om mange ting. Nogle mener for eksempel, at Killzone er et af de bedste skydespil der nogensinde er lavet, mens andre kun vil ty til at spille World of Warcraft da de elsker at nedlægge store fjender i hobetal og få lækkert skinnende loot.

Det er altså helt fint, hvis du mener Grand Theft Auto V er det fedeste spil online. Men hvis du uddyber hvorfor, og altså kommer med nogle grunde - så bliver din blog automatisk mere interessant da der kommer holdninger bag, og ikke kun hvor vi allesammen sidder og nikker i rundkreds til "GTA V er fedt online. The End".

3. En fangende overskrift
Når jeg blogger, prøver jeg at finde en interessant overskrift. En overskrift, der passer til det overordnede emne, men som stadig efterlader lidt mystik. Hvis overskriften afslører for meget, så virker den ikke så magisk, og man kommer måske til at afsløre for meget. Så istedet holde det simpelt og enkelt.

Jeg vil skrive tankerne bag nogle af mine overskrifter til mine blogs:

Anmeldelser - subjektiv fakta
Den handler kort og godt om folk der dømmer anmeldere for ikke at være enige i dem. Folk der er uenige i dårlige anmeldelser går ofte til angreb på anmelderen, som om en anmeldelse er mere fakta end mening. Derfor kaldte jeg bloggen "subjektiv fakta" for at blande kontrasten mellem subjektiv og fakta sammen. Der er ikke en ting der hedder subjektiv fakta, da subjektiv er op til anmelderen om hvad han mener med spillet.

Nostalgia: Bullfrog part 2 - Being bad has never felt so good. Denne blog omhandler Dungeon Keeper franchisen fra Bullfrog, hvor titlen var "mottoet" for Dungeon Keeper. Kendere af serien ville ikke være i tvivl om hvor det kommer fra, mens det evt. kan tiltrække nogle læsere da det er en linje der kan fange - mystikken om hvorfor det er godt at være ond, og hvilket spil er det jeg kan være ond i?

Efter jeg begyndte at blogge på et "seriøst" plan i april, er jeg begyndt at tænke meget over overskrifter. Det er dog begyndt at komme naturligt til mig, da jeg er begyndt at hurtigt kunne føle for om en overskrift fanger eller ej. Dog er det forskelligt hvilke overskrifter der fanger hvem, og i sidste ende kan det være jeg egentligt kun fanger mig selv - men at tænke over at lave en god overskrift kan nemt give klik.

4. Afsnit, afsnit, afsnit!
Ingen gider at læse en wall of text, og jeg har set mange miste læsere på dette. Ofte indeholder wall of texts ret gode holdninger og stillinger - problemet er bare, at det er svært for læseren at komme igennem. En klump af ord kan føles meget tungt, så det er godt at knække teksten, der hvor man går igang med et nyt punkt. Kig for eksempel på min punkt 3 igen. Det er delt op i 4 afsnit (I google docs er det dog, jeg ved det ikke lige pt. når det kommer ind på forummet) - og det gør det mere letlæseligt og nemmere at huske hvor man kom til, hvis øjnene flakker væk i få sekunder.

4. Brug overskrifter i afsnit
En overskrift plejer at indikere godt om hvad dit blogindlæg handler om. Men en god idé kan være at have overskrifter til dine afsnit. Det gør bloggen smukkere, og fortæller læseren om hvad han er kommet til i bloggen.

For eksempel skrev jeg tidligere en blog ved navn en uge med Vita, hvor jeg også har delt op i afsnit. Jeg har dog ikke brugt det så meget i lige den blog - men omkring halvvejs i bloggen bruger jeg overskriften "indie games, indie games everywhere", da jeg ved at der kom meget tekst omkring indie spil.

Et bedre eksempel er dog nok min anmeldelse af Pokémon X/Y, der på trods af at være en anmeldelse, bruger overskrifter nøje.

Du skal dog også have en naturlig følelse for, om en overskrift til et afsnit ville passe ind. Jeg bruger det ikke altid, men når der kommer noget bestemt jeg gerne vil fange, laver jeg en lille "catchy" overskrift.
5. Brug dine værktøjer til teksten
Vi får stillet forskellige værktøjer frem til at fremhæve tekst på vores blogge. De er lette at finde, men jeg vil alligevel lige opsummere dem her:

Der er indsat "*" inde i koden for at vise, hvilke koder der kan bruges. Fjerne "*" for at få koden til at virke.

Fed skrift er gode til overskrifter eller ord der skal bemærkes (skrives ved at skrive [b]tekst[/b]

Kursiv tekst er gode til udenlandske ord, eller navne og titler (skrives ved at skrive <*i>tekst<*/i>

Understreget tekst fremhæver skrift (skrives ved at skrive <*[u>tekst<*/u>

Spoiler poiler poiler:Hvis du skal gemme tekst skal du bruge spoiler (skrives ved at bruge <*spoiler>tekst<*/spoiler>

NY! Indsæt video i din blog!

Hvis du vil indsætte video i din blog, kan du gå ind på GRTV, finde en video af det spil du vil fremvise, trykke på "share video", og kopiere det link der fremstår som "embedded", og smide det ind i dit blog indlæg. Dette har jeg fx. gjort i psplus for 06/14 bloggen.

Det er desværre ikke muligt at få flere billeder ind i bloggen end det du selv uploader.

Sæt dit billede hvor du vil

Du kan sætte dit billede hvor du har lyst til, i din blog. Du skal bruge [bild] (igen med "<" ">" i stedet), for at justere det.

Det var det! Det er min basis guide for hvordan du kommer godt igang med at blogge. Det er en simpel dækning om at komme godt igang - skriveriet og resten af opsætningen er op til dig!

Mike JezZ

mkushye
mkushye
Rigtig god guide, som i sig selv godt kunne havde været en blog

Lidt konstruktiv kritik kunne være at bruge <*b>slet stjernerne for at få koden til at virke<*/b> i stedet for at lave brackets, de kan godt forvirre mere end at gavne, kunne jeg forestille mig.

It's my party, and I'll cry if I want to.
CimTrifius
CimTrifius
Alene det, at du orker at skrive det ned, og at det står på en så overskuelig måde, fortjener stor ros. Lad os håbe, at det får flere folk til at gribe til tastaturet.

~ "No cloud, no squall shall hinder us."
Mike JezZ
GR®
Mike JezZ
Citerer mkushye:
Rigtig god guide, som i sig selv godt kunne havde været en blog

Lidt konstruktiv kritik kunne være at bruge <*b>slet stjernerne for at få koden til at virke<*/b> i stedet for at lave brackets, de kan godt forvirre mere end at gavne, kunne jeg forestille mig.

Godt forslag, det er indført istedet for

Citerer CimTrifius:
Alene det, at du orker at skrive det ned, og at det står på en så overskuelig måde, fortjener stor ros. Lad os håbe, at det får flere folk til at gribe til tastaturet.

Takker Ja idéen var også at hjælpe nye bloggere, så man eventuelt får en idé om hvordan man opbygger en blog bedst muligt.

minisnor
minisnor
Glimrende guide og flere af punkterne kan med fordel overføres til andre skriftlige opgaver.

For en god ordens skyld vil jeg dog tilføje 2 punkter mere:

6. Skriv din blog i word eller et andet tekstprogram

En god blog kan nemt tage lang tid at skrive, så du kan med fordel skrive den i et tekstprogram som f.eks word, da det giver et bedre overblik over teksten mht. afsnit og komposition. Derudover er det meget nemmere at redigere i din tekst, da du kan gemme undervejs.

7. Gennemlæs din blog for stavefejl, forkert grammatik og lange sætninger.

Når du nu har brugt tid og energi på at skrive din blog, så er det da synd, hvis den er fyldt med fejl og svage formuleringer. En tekst uden stavefejl og grammatiske fejl er meget nemmere at læse og dermed en bedre oplevelse for læseren.

Nogle af de mest typiske "fejl":

Nutids-r Dette er generelt en af de hyppigste fejl blandt danskere, da vi ofte kan have svært ved at høre forskel. Hint: Brug et verbum som f.eks at cykle/jeg cykler, der er nemmere at høre forskel på og erstat det med verbum i teksten.

Lange sætninger Prøv som udgangspunkt at begrænse sproget til hovedsætninger og bisætninger efterfulgt af et punktum. Hvis du får brug for indskudte sætninger, så begræns det til 1 indskudt sætning. Hvis der er mere end en indskudt sætning, kan argumentet som regel opdeles i to hovedsætninger med et punktum. Dette får din blog til at virke mere fokuseret og to-the-point.

Bazzinga!
Mike JezZ
GR®
Mike JezZ
Kom gerne med flere idéer Jeg kan desværre ikke rette mit tidligere indlæg længere, da GR har sat en "timer" for hvor lang tid der går før man ikke længere kan redigere.

Missing Avatar
Viggo
Spændende læsning med gode ideer

www.tjekbil.dk/slutseddel

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!