Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
nyeste
Atrás

Sjov og off-topic

Alt det sjove og alvorlige - fra spiljokes til filosofi

Hvad læser du nu?

MSThychosen
MSThychosen
Havde fødselsdag forleden i den anledning fik jeg mig bind 2 af tidligere nævnte Endgame Jeg er endnu ikke begyndt, da jeg er i gang med en bog der hedder 1000-årsriget en fortælling fra en ældre vikings syn, og hans livshistorie fra han er 13 og ind til videre, 19 knægten her er en flabet ung mand, som starter sit liv som træl, og det at han har for vane at tale mere end han burde, pådrager ham mange prygl gennem bogen
en fantastisk og humoristisk bog, der virkelig rammer mit vikinge-gen spot on!

den inddrager meget(RIGTIG MEGET) ægte fakta, og ægte personer (Bjørn Jernside, Rollo, Gorm, Harald, Ragner (Ragner dog et sagn) ) og fortællinger om togter og andet Viking agtigt!
forfatteren har taget sit udgangspunkt i den danske historie, og har skrevet sin egen fortolkning af vores lands tidligere historie, som ikke er skrevet ned
spændende, fangende, og ikke mindst sjov

Mine knæ er lavet af finere glas, end hvad dronningen drikker af!
Ak-master
Ak-master
Mod alt forventning har jeg lige haft mig en kort læseperiode.
Løgneren Jakob
Tysk anden verdenkrigs fortælling om en fyr i en jødisk (bevogtet) ghetto. Han kommer i besiddelse af informationer omkring russernes avancement. Han fortæller selvfølgelig gladeligt nyhederne videre, men bliver af visse årsager nødt til at forklare sin besiddelse af dem med en skjult radio derhjemme. Og pludselig venter alle nu på flere nyheder, som Jakob ender med at fabrikere for at gøre folk tilfredse. Bestemt værd at læse.

For Whom the Bell Tolls
Hemmingway har unægteligt en unik måde at skrive på. Hvis man har set Midnight in Paris, så snakker han i filmen præcis, som han skrev i virkeligheden. Simpelt og 'ægte'. Det kan egentligt godt blive lidt irriterende og næsten selvhøjtideligt til tider, men må indrømme, at jeg var overraskende fanget af fortællingen.

Den Kroniske Uskyld
En ældre dansk sag som de fleste nok har hørt om. Nu har jeg så også rent faktisk læst den. Den kan læses af alle, men det er stadig en ungdomsbog. Den er egentligt ret lang, i forhold til hvor relativt lidt der sker. Men kendte intet til selve historien, så blev lidt overrasket omend den egentlig er rimelig forudsigelig.

Men så kom jeg til at gå i gang med Nils Lyhne, og hold da op den er lettere langhåret. Meget poetisk og malerisk sprog. Lige lidt for meget til min smag, så den bliver jeg nok ikke færdig med lige med det samme.

This post is 99% beef and the rest exaggeration
MSThychosen
MSThychosen
Hold da kæft Ak-master, du har da haft dig lidt at se til! Bogen om jøden , lyder som en jeg måske skulle prøve en dag

MSThychosen
MSThychosen
Jeg fik læst 1000 årsriget færdig - en drøn god historie, den vil jeg varmt anbefale alt i den bog er velskrevet.. det eneste minus, må være at kapitlerne ofte strækker sig meget langt.. det længste var måske 60-75 sider langt.. svært at nå på en bus tur, når man er typen der læser fra kapitel til kapitel

Jeg er nu gået i sving med Endgame : Himmelnøglen.
ikke lige så god som den første, jeg synes det som om der mangler lidt ekstra viden/baggrunds viden, på diverse ting omkring al historien, slægterne, skaberne osv.. jeg er i et stykke lige nu, hvor det føles som om forfatteren er blevet lidt tidspresset, og derfor føles niveauet lidt lavere hele vejen igennem.. Dog stadig ufatteligt god og spændende! Et minus er dog SPOILER SPOILER SPOILER at regeringen åbenbart har kendt til dette ældgamle og ellers hemmelige spil om Jordens overlevelse, i nogle år.. det var for mit vedkommende en kedelig drejning, da jeg var vild med ideen om at alt dette hemmelige og gamle Værk, foregik fuldstændig forbi det gennemsnitlige menneske.. at det kun var de 12 slægter der vidste hvad der skulle ske, og at de fortsat ville holde det for dem selv..
SPOILER SLUT

alt i alt, Endgame Himmelnøglen - spændende og fangende bog, lidt lavere i niveau end bind 1, men jeg satser på at forfatteren slutter trilogien af med et brag (og forhåbentlig et twist) til start februar, når Bind 3 udkommer
jeg glæder mig!

Montross
Montross
Citerer Trollmeister97:
Jeg fik læst 1000 årsriget færdig - en drøn god historie, den vil jeg varmt anbefale alt i den bog er velskrevet.. det eneste minus, må være at kapitlerne ofte strækker sig meget langt.. det længste var måske 60-75 sider langt.. svært at nå på en bus tur, når man er typen der læser fra kapitel til kapitel

Jeg har længe haft lyst til at gå i gang med en vikinge-bog. 1000 årsriget lyder som et godt bud. Hvem har skrevet den? Og er der flere bind?
Har også haft en der hedder "Svend tveskæg - danernes sidste viking", men nu må vi se hvad det bliver til

"You're worth enough... dead."
MSThychosen
MSThychosen
Montross:

Jeg havde samme følelse.. har ledt længe, og har snævret udvalget ind. Erik Menneskesøn kunne jeg bare ikke relatere til på samme Måde, som da jeg var 13 år og læste dem første gang..
1000 Årsriget er skrevet af Tony Gulløv, for mig en ukendt forfatter, men en jeg bestemt er glad for at have stiftet bekendtskab med
han er lige nu igang med Bind 2, jeg tror der kommer et bind 3 også, da historien er fortalt fra en gammel kendt (vil ikke spoile hvem) vikings side og erindring. han er omkring de 20 år i slutningen af bund 1, så jeg har svært ved at se meningen i af afslutte de næste 40 år (måske..) på kun ét bind mere så tror jeg det bliver alt for forhastet
Men jeg synes bestemt bogen er al tiden værd, og jeg er lykkelig over min søster sagde jeg skulle prøve den da jeg ellers havde kig på nogle fra en engelsk forfatter..

Ak-master
Ak-master
Efter at have genlæst beskrivelsen af Nils Lyhne blev jeg atter engang nysgerrig, så jeg begyndte igen og kom også relativ hurtigt igennem den. Utrolig flot skrevet.

Det viste sig at min læseperiode ikke var ovre endnu!! Så forsatte med et par bøger mere:

Forbrydelse og Straf
Af den såkaldte russiske mester Fyodor Dostoyevsky. Spændende psykologisk krimi/drama om en fattig russisk studerende med højtravende idealer og en betændt samvittighed.

The Caves of Steel
Robot-roman af Isaac Asimov. Jeg fik jo nævnt ham tidligere, hvor jeg endnu engang også blev mindet om, at jeg endnu ikke har læst nogle af hans robot-romaner. Dette er den første af hans. Den er lidt middelmådig omend den bliver forholdsvis reddet af nogle overraskende twists and turns. Men ja, novellerne er meget mere anbefalelsesværdige.

alex2life
alex2life
Vil super gerne få set videre på GoT, men synes at jeg skal læse bøgerne først :I

Så fik læst Storm of Swords færdig her for en uge siden og er nu startet på A Feast for Crows

Min reaktion på det meste af Game of Thrones/A Song of Ice and Fire: "Oh fuck" - Det er ret vildt så langt og stort et plot han har formået at skabe

(Og er også imponeret over at jeg selv kan holde styr på det meste af det ;P)

Lad os samle alle nazister/nynazister/white supremacists/white nationalists/alle andre der deler den slags holdninger i en stor raket og skyde den direkte ind i solen!
Ak-master
Ak-master
Citerer alex2life:
Vil super gerne få set videre på GoT, men synes at jeg skal læse bøgerne først :I

Er allerede ved at køre død i tv-serien (mangler stadig 5 afsnit), så jeg kan slet ikke overskue at kaste mig over bøgerne. De er aaaalt for lange og mange.

Efter Stampe og Aalborgs anbefaling har jeg læst
The World According to Garp
Det er selvfølgelig en humoristisk bog, men den er slet ikke morsom nok i mine øjne. Jeg var også relativt ligeglad med hvordan det gik karakterne, så bogen imponerende mig desværre ikke synderligt. Om end der stadig er nogle ganske sjove bits i bogen her og der. En af mine favoritter er "Mrs. Ralph". - "What did you just call me?" hehe

alex2life
alex2life
Citerer Ak-master:
Er allerede ved at køre død i tv-serien (mangler stadig 5 afsnit), så jeg kan slet ikke overskue at kaste mig over bøgerne. De er aaaalt for lange og mange

Haha - Må indrømme at de også intimiderede mig lidt da jeg så sideantallet, og nummer 4 gjorde det samme selvom jeg burde være forberedt på det

Lad os samle alle nazister/nynazister/white supremacists/white nationalists/alle andre der deler den slags holdninger i en stor raket og skyde den direkte ind i solen!
MSThychosen
MSThychosen
Uuuhhh Alex! Game of Thrones er nu meget gode, og efterhånden er serie og bog to vidt forskellige fortællinger
Ak:
sæson 6? for sæson 6 følte jeg også var stilheden før stormen.. den kom aldrig heeeelt i gang, og den trak hele Plottet, de eskalerede dog i afslutningen

MSThychosen
MSThychosen
Jeg fik endelig læst Endgame : Himmelnøglen færdig

den hang noget i det, i midten af bogen, noget jeg også skrev om men de sidste 150 sider reddede det hele for mig! den sluttede med et godt og velskrevet plot twist, og de sidste 50 sider læste jeg i ét.. kunne simpelthen ikke lægge den bog fra mig i så god en slutning
nu må jeg nok bare vente utålmodigt til det sidste bind i serien udkommer.. det skulle dog komme i slut Januar - start februar så det går lige

MSThychosen
MSThychosen
Jeg er næsten færdig med en bog kaldet - Proxima - den er skrevet af Stephen Baxter, og jeg anede intet om bogen, forfatteren eller genren... but i love it!

Jeg var forbi den lokale Arnold Busck og fik en masse lækre råd fra ekspedienten, hun foreslog 3 bøger, og heriblandt var Proxima.

Proxima foregår i fremtiden, den omhandler at mennesket skal kolonisere den første planet uden for vores eget solsystem.. og plottet kører mellem 2 forskellige faktorer, forskere, og vores kære kolonister.
Jeg vil næsten ikke fortælle mere om den, da jeg virkelig spoiler det mindste ved at fortælle om diverse ting.
Men hvis man nogensinde har haft i sinde at kunne tænke sig at læse et "eventyr" der foregår i rummet, så saml Proxima op - 450 siders ren guf!
Det eneste jeg er ked af, er at jeg ikke købte efterfølgeren med det samme...

Mit mål i 2017 er at læse mindst 4 nye genre, og jeg kan krydse en af nu. jeg vil forhåbentlig når året er omme kunne krydse alle 4 af, men ellers har jeg et andet mål der lyder på mindst 35 bøger.
indtil videre ligger jeg på 9 bøger.. Når jeg kommer igennem Proxima kan jeg krydse den 10. af ...

Synes bare bøger er så lækre - se det som et kig ind i hovedet på et andet menneske! en del af forfatteren liv og fantasi. mon man skulle prøve sig med at skrive en bog en dag... ?

Ak-master
Ak-master
Men hvad var genren så? Det lyder jo bare som sci-fi. Og hvad er planerne i forhold til de andre tre genrer?

Tænker ikke selv så meget i genrer. Kan selvfølgelig godt lide sci-fi/fantasy, men ellers er det ikke noget jeg tænker meget over. Det meste er vel i og for sig drama foruden hvad der så ellers måtte snige sig ind.

Er pt. igang med Stranger in a Strange Land - sci-fi af Robert A. Heinlein.
Bogen er vist overvejende skrevet igennem 50'erne, hvilket sjovt nok er ekstremt tydeligt i dialogen. Dialogen er nemlig ofte som taget ud af klassiske Hollywood (screwball) komedier. Det er en virkelig mærkelig oplevelse. Som at læse en gammel Hollywood film.

MSThychosen
MSThychosen
Hehe Ja sci fi med en snert realisme.. Men også genren er også over i thriller og så konceptet med at starte forfra
Regner med en selv biografi, noget krimi, og så en gyser bog måske

Tillagt 2017-03-24 19:43:
Jeg læser som regel altid fantasy.. og nu ville jeg prøve at udvide min horisont, lad os håbe det går bedre til end når folk prøver at få mig på rap musik vognen

Det lyder godt nok som en mærkelig oplevelse Ja

Har du noget Du kan anbefale?

Men jeg glæder mig til at gå i gang med de andre bøger jeg købte - 2 1'ere i nogle fantasy serier, og 2'eren til 1000-årsriget, jeg håber på jeg får købt mig de andre efterfølgere, til henholdsvis Endgame, og de to andre fantasy serier, til når jeg skal på min første ferie ! gran Canaria er destinationen

Ak-master
Ak-master
Citerer Trollmeister97:
Hehe Ja sci fi med en snert realisme.. Men også genren er også over i thriller og så konceptet med at starte forfra

Lyder stadig som noget, jeg blot ville kalde sci-fi. hehe

Jeg har selv læst en enkelt biografi. Første gang jeg gik i gang med den, blev jeg ikke færdig. Anden gang var dog lykkens gang (er ret sikker på, at jeg startede forfra). En bog om Eminem. Forfatteren fulgte ham i perioden 99-02, hvilket resulterede i nogle spændende beretninger. Men bogen havde også massivt fyld af al muligt ligegyldigt lort, såsom salgstal, wiki-information og andet bawl, jeg kunne læse andre steder. Hvis jeg bare ville høre en tør genfortælling af mandens livshistorie, slår jeg ham sgu bare op på wikipedia.

Jeg begyndte senere på en biografi om Elton John, og den var endnu værre, så den har jeg for længst opgivet. Jeg har godt nok kun (meget lidt) erfaring med biografer om kunstnere/musikere, men jeg har stort set opgivet hele genren. Hader desuden også historier bygget på virkelige hændelser.

MEN hvis du vil prøve noget andet end fantasy/sci-fi, så kan du jo evt. give dig i kast med nogle af de gamle veteraner - så kan du samtidig også få krydset nogle klassikere af listen.

Hvis jeg skal anbefale dig én bog, så bliver det Hærværk af danske Tom Kristensen. Den er gu'r.

MSThychosen
MSThychosen
Jaaa måske, men lad mig nu leve i idéen om det også et andet

Jeg har nok tænkt mig at prøve nogle fodbold spilleres biografier, Steven Gerrard, Agger, Lionel Messi..

Jeg har det også sådan at jeg gider ikke læse en wiki bog..

hvilke er de gamle veteraner?

den Vil jeg da skrive bag øret, Tak!

Joeyvind
Joeyvind
Citerer Trollmeister97:
Jeg har nok tænkt mig at prøve nogle fodbold spilleres biografier Steven Gerrard

YNWA - You never win anything

Ej spørg til side; vil anbefale bogen Fodboldbossen af Adam Møller Gomaa - spændende bog om Sportsdirektørens rolle bag kulissen.

Har du husket at føle dig krænket idag?
Ak-master
Ak-master
Citerer Trollmeister97:
hvilke er de gamle veteraner?

Well, sådan nogle som Søren Kierkegaard, Proust og Sj... nah, just kidding.

Men derimod navne som Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Harper Lee, George Orwell, Mark Twain, Dostojevskij og Virginia Woolf. For at nævne nogle jeg selv har stiftet bekendtskab med.

MSThychosen
MSThychosen
Joey:
til det Kan jeg kun sige... korrekt det ser dog lovende ud med Klopp

uh, Mark Twain - synes der er kommet mange gode ord ud af munden på ham, så måske man skulle stifte bekendtskab med et af hans værker

Magnus Laursen
GR®
Magnus Laursen
'The Unbearable Lightness of Being' af Milan Kundera.

Filosofisk kærlighedsroman med masser af sex og kontinuerlige refleksioner over psykologien bag samme. Rammerne er russernes invasion af Tjekkiet, tilbage i slutningen af 60'erne. Hedder 'Tilværelsens Ulidelige Lethed' på dansk, men det grænser til en fejloversættelse, jævnfør bogens tematikker.

Other M.
Ak-master
Ak-master
@Magnus
Man fristes jo til at spørge (i kraft af dit studie osv.) om, hvad du synes om Enten/Eller, eller om du har nogle foretrukne filosoffer og dertilhørende værker. ?

Jeg har selv zero erfaring med den slags, omend jeg må indrømme at mit år med Idehistorie på gymnasiet tændte for noget.

Stampe128
Stampe128
Geir Tangen - Maestro
Jeg har aldrig været til krimi, men fik anbefalet den her, da den efter sigende "har det hele". Hvis den har det, så fik jeg i hvert fald endelig bekræftet, at jeg faktisk har en altomfattende aversion mod krimiromaner.

Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Har læst første bog og er lidt over halvvejs i anden bog. Æder det råt! Fantastisk skrevet, vildt original og skidesjov.

---

Og lidt tegneserier.

Nailbiter 1-5
Helt vild fed læsning.
Handler om en by der har opfostret det højeste antal psykopatiske seriemordere i USA, og om nogle folk, der prøver at finde ud af, hvad årsagen kan være. Det bliver rimelig okkult og voldeligt på sen fede måde. De fem første bind holder niveau.

Descender 1-2
Ok spændende sci-fi om en ung drengerobot (companion robot), der viser sig at have en forbindelse til en massakre, hvor nogle massive rumskibe udslettede 80 % af klodens befolkning.

Tillagt 2017-03-26 16:53:
Glemte Jonathan Safran Foer - Her er jeg.
En af de der underfundigt begavede, amerikanske storromaner som har en masse vigtige tanker og pointer pakket ind i langsommeligt og kedeligt familiedrama. Alt for lang.
(Lidt ligesom Jonathan Frazens Korrektioner, efter min uforbeholdne mening selvfølgelig).

Ak-master
Ak-master
Citerer Stampe128:
Hitchhiker's Guide to the Galaxy

Dejlig bog! Var så betaget af den, at jeg øjeblikkeligt efterfølgende købte resten - som én enkelt bog. Kom bare aldrig i gang med den. Måske fordi den så så ubehageligt stor og tyk ud (ingen jokes!).

Ang. (mainstream) krimier, har jeg det som udgangspunkt ligesom dig. Det er sgu for kedeligt og forudsigeligt. Omend jeg ikke har givet genren mange chancer.

Stampe128
Stampe128
Citerer Ak-master:
Dejlig bog! Var så betaget af den, at jeg øjeblikkeligt efterfølgende købte resten - som én enkelt bog. Kom bare aldrig i gang med den. Måske fordi den så så ubehageligt stor og tyk ud (ingen jokes!).

Jeg synes helt bestemt du skal gå i gang med bog 2.
Det er rigtigt, at det kan være lidt uoverskueligt og frygtindgydende, men det kører sgu rimelig hurtigt, når man først er i gang.

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!