Dansk
nyeste
Atrás

Sjov og off-topic

Alt det sjove og alvorlige - fra spiljokes til filosofi

Hvorfor gaming stadig ikke er modnet

The Pez Dispenser
The Pez Dispenser
http://www.cracked.com/article_18571_5-reasons-its-still-not-cool-t
o-admit-youre-gamer_p1.html

Har sjældent set en artikel med så mange gode pointer. Jeg tror jeg er enig i stort set det hele. Ville nok bare udbygge kritikken rundt omkring, særligt ved historie fortællingen mangler han at komme helt ind til benet. Men artiklen er et kig værd, han har bestemt fat i noget.

Felix The Reaper!
EnvironmentalHazard
EnvironmentalHazard
Han argumenterer godt, det må man sige. Jeg er især enig med:

#2. We're Still Obsessed by Shiny Gadgets
og
#1. We Have Some Serious Entitlement Issues

Folk (se gamere) er simpelt hen for fokuseret på grafik. Grafikken burde aldrig komme i første række, jeg vil altid foretrække et solidt gameplay og en god historie. Det sidste punkt er vel også gældende for film- og musikindustrien. Folk har åbenbart for lidt samvittighed, til at lade være med at downloade ulovligt, når det er så let.

"It's break time now, yes? Yes? Maybe? No. Back to work"
Xalio
Xalio
Er enig med punkt 5, 1 og specielt 4.

Men jeg synes nu, at der begynder at komme bedre og bedre historier i spil. GTA IV havde, efter min mening, en meget god historie, og en god måde at fortælle den på.
Problemet med historier i spil er, at der for det meste, ikke er 'rigtige' forfattere, som skriver historien, som det jo er for film og bøger.

I spil styrer man også selv hovedpersonen, hvor man i film, 'bare' ser på, hvad hovedpersonen nu end laver. Så derfor skal der hele tiden ske noget i computer spil, for at det ikke bliver for kedeligt. Og det er også meget svære at kommunikere historien ud til spilleren, da den skal flettes sammen med nogle gameplay elementer, for slet ikke at tale om, at det er meget svært, at få spilleren til at føle sig draget med ind i historien pga. personerne i spil er computer lavet, og ikke rigtige menneske ligesom i film.

Spiludviklere bruger også oftest største delen er deres finansielle resourcer på den grafiske del og alt teknologien omkring spillet, så der til sidst ikke er de helt store penge til at lave århundredes historie.

Jeg kan ikke rigtig se, hvor han vil hen med punkt 2. :/

Citerer EnvironmentalHazard:
Folk (se gamere) er simpelt hen for fokuseret på grafik. Grafikken burde aldrig komme i første række, jeg vil altid foretrække et solidt gameplay og en god historie.

Enig, men det er meget svært, at skabe hype omkring, hvor god en historie er i et spil, eller hvordan gameplayet er. Det er derimod meget nemmere, at skabe hype omkring et spil, hvis spillet har god grafik.
Heavy Rain er et af de eneste spil, der har skabt hype om, hvordan man spiller det (hvis vi trækker Wii-spil fra), og det er kun fordi spillet også havde fantastisk grafik.

Twinkling
Twinkling
Citerer Xalio:
Problemet med historier i spil er, at der for det meste, ikke er 'rigtige' forfattere, som skriver historien, som det jo er for film og bøger.

Det er ikke helt korrekt. Selvfølgelig har de da ansat rigtige manuskriptforfattere, dog kan jeg da forestille mig at udviklerne selv har rigtig meget at gøre med skabelsen af historien, men jeg er overbevist om at der er en manuskriptforfatter med inde over - et eller andet sted i processen.

Flere og flere af de store giganter i filmbranchen er inde over spilverdenen - et godt eksempel er Steven Spielberg og hans store interesse for bl.a. Project Natal.
- Et spil, skrevet af Spielberg, der benytter sig af Project Natal? JATAK!!

- Female achievementdigger!
Xalio
Xalio
Citerer Twinkling:
Det er ikke helt korrekt.

Sorry. Skulle have skrevet det i datid.

Awsomeoggy
Awsomeoggy
historier i spil fungerer ikke. GTAIV's historie er bare en undskyldning for neverending action. de "dybe" karakterer er bare tegneseriefigurer. RD Redemption er ddet samme. folk påpeger inspiration fra store filmwesterns, men den inspiraiton er kun overfladisk. jeg tror historierne er så dårlige fordi det er meget svært at blive følelsesmæssigt engageret i spil. når man spiller spillet vil man netop gerne have action, at der sker noget hele tiden, men det er ikke nødvendigvis hvad hovedpersonen i spillet vil. valg i spil har ingen konsekvenser for en selv. derfor fungerer de ikke. Man kan ikke overføre Taxi Driver til spil.
jeg skrev en blog:
http://www.gamereactor.dk/blog/awsomeoggy/63650/

GR's Minecraftere ® Oh, he's very popular Ed. The sportos, the motorheads, geeks, sluts, bloods, wastoids, dweebies, dickheads - they all adore him. They think he's a righteous dude.
dres-dk
dres-dk
Hvad er det i vil have? En film eller et spil? Spil egner sig ikke til at fortælle de samme historier, som en film eller en bog gør det. Jeg synes man glemmer hvad et computer spil er, og hvad det kom fra.
Historien er alt afgørende i en film eller en bog. Er historien dårlig, så falder filmen eller bogen fuldstændig fra hinanden. Historien er altså den vigtigste faktor her.

Med spil forholder det sig anderledes. Her er Gameplay den vigtigste faktor. Et spil kan have den mest rådne, simple historie, men hvis gameplayet er helt i top, så kan spillet også være godt. En god historie kan gøre et spil bedre, og i nogle spil genre, som RPG'er og Adventures, er historien næsten lige så vigtig som gameplayet. Men det er nu stadig gameplayet, der er det vigtigste. Er gameplayet dårligt, så kan spillet ikke redes på historien.

Da computerspil kom frem, da var der stort set ingen historie. Pong, Pac-man og Mario er 99% ren gameplay, tilsat en lille banal historie for at sætte spillet i gang.
Efter store episke titler som Metal Gear solid, Resident Evil og Final Fantasy, gik deres sejrs gang i 90'erne, så er det som om, at alle udviklere mener, at samtlige spil skal stræbe efter den filmiske oplevelse, tilsat en lang historie. Dette er fint nok, for nogle spilgenre. Men det passer jo slet ikke ind i alle genre.

Platform genren er efter min mening blevet fuldstændig ødelagt af det. Tag f.eks. det nyeste Sonic spil til Xbox 360. Ok, historien er rædsom. Men hvorfor skal der overhovedet være en lang episk fortælling i et Sonic spil?
Sonic spil havde i gamle dage, den samme primitive historie, som Mario. I stedet for prinsesen, skulle du rede dyrene fra fjenden. Resten af spillet var ren platform spil, uden alle mulige pauser. De nye Sonic spil er fyldt med ligegyldig filmsekvenser og latterlige pauser, hvor historien skal fortælles. Man burde dog fokusere 100% på at lave godt gameplay istedet for.

Mario Galaxy er et godt eksempel, hvodan et moderne platformspil skal skrues samme, Historien er stadig den samme som altid. Red prinsessen fra Bowser, og så ellers bare gå igang. Det er rent gameplay hele vejen igennem.
Spilanmeldere verden over hylder lige nu Mario Galaxy 2, netop fordi det er så simpelt i sin tilgang. Less is more, skriver de, når de beskriver den simple historie.

Nintendo's legendariske spildesigner, Miyamoto, har alle dage været imod alt for meget historie i computerspil. Det er ikke det det kommer an på, siger han.
Jeg synes en god historie høre hjemme i adventure spil og RPG'er, men ellers vil jeg give ham ret. Fokuser mere på det geniale kreative gameplay, og så tag historien derefter.

Tager man f.eks FPS genren, så er det begrænset hvilken historie man kan binde op på et gameplay, som egentlig bare går ud på at nakke så mange fjender som muligt. Action Film der handler om det samme, Rambo 4, Commando, Desperado etc. Deres historier er heller ikke videre originale, og historierne minder jo om dem man ser i FPS spil. Men FPS gameplayet er nu engang primissen for denne slags spil, og så må historien tilpasses derefter. På samme måde, som jeg mener at platform genren slet ikke tillader lange episke fortællinger, hvis det er skal være et godt platform spil.

Lamp
Lamp
dres-dk - Jeg har svært ved at læse teksten, når der ikke er mellemrum, mate!

Citerer Awsomeoggy:
historier i spil fungerer ikke. GTAIV's historie er bare en undskyldning for neverending action. de "dybe" karakterer er bare tegneseriefigurer. RD Redemption er ddet samme. folk påpeger inspiration fra store filmwesterns, men den inspiraiton er kun overfladisk. jeg tror historierne er så dårlige fordi det er meget svært at blive følelsesmæssigt engageret i spil. når man spiller spillet vil man netop gerne have action, at der sker noget hele tiden, men det er ikke nødvendigvis hvad hovedpersonen i spillet vil. valg i spil har ingen konsekvenser for en selv. derfor fungerer de ikke. Man kan ikke overføre Taxi Driver til spil.
jeg skrev en blog:

Ej, jeg synes det er lige i overkanten. Spil kan fortælle historier på forskellige måder.

Tidligere kendt som "Chair" og "Lawnmower"
The Pez Dispenser
The Pez Dispenser
---)Dres-dk
Et tip, sæt afsnit hver gang du laver linie skift. Det plejer at virke nogenlunde.

Felix The Reaper!
Awsomeoggy
Awsomeoggy
Citerer Lamp:
dres-dk - Jeg har svært ved at læse teksten, når der ikke er mellemrum, mate!

Citerer Awsomeoggy:
jeg skrev en blog:

Ej, jeg synes det er lige i overkanten. Spil kan fortælle historier på forskellige måder.

ok de kan godt fortælle historier, men jeg mener ikke at spil der skal sælges med profit kan fortælle komplekse historier som faktisk er interessante isoleret set, netop fordi spilbranchen er bundet økonomisk.

GR's Minecraftere ® Oh, he's very popular Ed. The sportos, the motorheads, geeks, sluts, bloods, wastoids, dweebies, dickheads - they all adore him. They think he's a righteous dude.
Emiliatrix
Emiliatrix
Citerer Awsomeoggy:
historier i spil fungerer ikke.

Rockstar er heller ikke et godt eksempel her, imho. ^^ De har aldrig nogensinde kunnet finde ud af at fortælle en ordenlig historie. Skræmmende nok er det bare blevet endnu værre siden de rent faktisk er begyndt at prøve på at fortælle "seriøse" historier.

De spil, hvor det går rigtig helt imho, er de, der prøver at imitere tidligere blockbustere/Hollywoods. Der er masser af perleeksempler på, hvor galt det kan gå, f.eks. Fall of Man II, Gears of War (begge!), Call of Duty MW (kunne blive ved, suk...)

De spil, der på den anden side mere eller mindre ignorerer hollywoodfilmene, som alt for mange spiludviklere desværre ser som forbilledet indenfor historiefortælling, kan det derimod gå strålende. Portal, Warcraft (simpelt, men sjovt), Max Payne, Ra2, NoLF, (ok det var langt ude, men os' pænt sjovt).

Jeg er i hvert fald af den opfattelse at spilhistorier sagtens kan virke, så længe de tør virke på deres egne premisser.

Let the festivities commence...
The Pez Dispenser
The Pez Dispenser
Et godt eksempel på at det kan virke er I have no mouth but i must scream af Harlan Ellis. Men det er så også lidt mere et eksperiment end det er et egentligt spil.

Dog stadig rigtigt godt, man sættes virkeligt i nogle ubehagelige situationer som man ikke rigtigt har lyst til at reagere på. Men man skal tage sine valg, hvilket bare gør det endnu mere deprimerende at følge.

Rigtigt godt eksempel på hvordan man bruger spil mediet til noget interessant.
Desværre er det et af de eneste eksempler jeg kender, hvor det gøres virkeligt godt. Og desværre hæmmes spillet lidt af dårligt stemme-skuespil. Hvilket dog kan fikses ved at fjerne stemmerne.

Men ellers så er mediet en ørken. Der er spil som uncharted 2, som forsøger sig med noget action og ender ca på niveau med national treasure. Sikkert fint nok, men det er stadig bare popkorn underholdning. og interaktivitets niveauet er minimalt. Det er ikke den slags der får folk til at tage mediet seriøst, jeg savner noget med mere kød på, der søger at eksperimentere med historie fortælling, som ikke antager at folk kun har 2 brikker at flytte rundt med.

Venter spændt på der kommer noget, der kan få selv folk som Roger Ebert til at åbne øjnene op for potentialet. Jeg forstår godt hans kritik af mediet, hvis man vælger at kigge på det narrative i alverdens spil. Det er sørgeligt set ved siden af alle andre medier. En gang imellem kommer der noget som heavy rain, men desværre hæmmes det af ønsket om at kopiere film. De spil der hædres for deres historier er jo ofte blot en kopi af noget som rent faktisk havde status i andre medier. Heavy rain er en pragtparade af alle gode og dårlige klicheer fra thriller genren. Mass effect er overfladisk James Blish fusioneret med star trek.

Gta Iv og red redemption er alle gangster og western klicheer proppet ned i et spil. Fint nok som underholdning, men det bliver aldrig mere end det.
Som awsomoggy siger, så skyldes det desværre nok at branchen er bundet økonomisk. Der er gået alt for mange penge i skidtet, og der er desværre ikke plads til særligt meget kunstnerisk udfoldelse mere. Ærgeligt da vi ellers lige har fået teknologien til at lave noget fedt.

Felix The Reaper!
Emiliatrix
Emiliatrix
Citerer The Pez Dispenser:
så skyldes det desværre nok at branchen er bundet økonomisk.

Det er vel nærmest kun litteratur, der ikke er bundet økonomisk i høj grad? Filmmediet har jeg indtryk af også er, meget endda.

Tillagt 2010-05-28 20:32:
Det skal også siges, at det jeg definerer som "en god" historie hverken behøver være samfundskritisk, en tåreperser eller noget, der sætter brugerens moral på prøve. Jeg vil egentlig bare underholdes, så længe det varer. Humor er et stort plus, og gør for mig mere, end nogen af de førnævnte.

Let the festivities commence...
The Pez Dispenser
The Pez Dispenser
Citerer Emiliatrix:
Det er vel nærmest kun litteratur, der ikke er bundet økonomisk i høj grad? Filmmediet har jeg indtryk af også er, meget endda.

Den branche er i det mindste så stor, og film er ikke så resurse krævende nødvendigvis. Folk med faktiske visioner om at skabe noget kunstnerisk og godt, kan skrabe penge sammen og samle folk til at realisere deres idé. Hvis bare man har god sans for cinematografi og har et godt manuskript, samt nogle okay skuespillere. Så kan man opnå meget.

Spilmediet kræver meget mere, særligt hvis man vil opnå det fulde potentiale.

Felix The Reaper!

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!

Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.