Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Log ind medlem

Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
nyeste
Atrás

Hardware

Kabler, skærme, harddiske, joypads, teknik

Guide: Samle din egen computer

Nemonic
Nemonic
Guide til at samle din egen computer.

Den er selvfølgelig gratis at downloade og bruge, dog skal redigering eller udgivelse på hjemmesider først igennem mig.

Håber i kan bruge guiden.

Se/download guiden her:
http://www.ioh.dk/Computer-guide.pdf

Synes du der mangler noget, så skriv jeres ønsker om tilføjelser i denne tråd.
Om det er relevant eller ej for guiden, vil jeg bedømme, ligeledes om hvor langt jeg vil gå i dybten rent tekninsk.
Husk på, at man skal have lidt kendskab til hardware inden man begiver sig i kast med at samle sin egen.

Personlig, anbefaler jeg at lade fagfolk klare arbejdet for dig ;)

Guiden er vejledende, alt efter hvilket hardware man vælger, kan det varierer.

Guiden er opdateret 24/02/2008
Mere overskuelig, CPU montering, RAM montering og lidt om bundkort montering er tilføjet, samt lidt ekstra om ledningerne

Jeg tager intet ansvar for ødelagt hardware, software, værktøj eller andet der kan drages fra denne guide

Nemonic - www.ITblog.dk, vi deler vores viden!
-Stange-
-Stange-
rigtig god guide men kan den bruges til alle slags sammel selv computer

[Team Falster Gaming]
-Stange-
-Stange-
og du fik også skrevet det på forståeligt dansk

[Team Falster Gaming]
The_Dude
The_Dude
fin guide og nærmest de komponenter jeg har købt :o men der mangler noget om CPU montering og et billede med kølerpasta på kunne jeg godt bruge

Y can't metroid crawl ?
Psykocyber
Psykocyber
Super guide!

Ville dog gerne have noget om hvordan man monterer selve bundkortet.

Janki
Janki
jeg får helt lyst til at prøve at samle en computer selv.. så langt er stadig ikke kommet i mit computer liv

With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
Nemonic
Nemonic
Citerer Psykocyber:
Super guide!

Ville dog gerne have noget om hvordan man monterer selve bundkortet.

Det kommer jeg lidt ind på, med selve monteringen.

Citerer The_Dude:
fin guide og nærmest de komponenter jeg har købt :o men der mangler noget om CPU montering og et billede med kølerpasta på kunne jeg godt bruge

Det er rigtigt, det mangler der faktisk...
Den bliver tilrettet ;)

Citerer Stange xD:
og du fik også skrevet det på forståeligt dansk

Yep

Citerer Stange xD:
rigtig god guide men kan den bruges til alle slags sammel selv computer

ja, der kan selvfølgelig være variationer, men som udgangspunkt kan den.

Citerer The_Dude:

Der er et billede med paste på.
Men jeg skiller den lige ad en af dagene, og tager et billede af monteringen af CPU'en og opdatere guiden

I er velkommen til at ligge den op som sticky ;)

Missing Avatar
Soap
Guiden er da meget god, men jeg synes ikke det er godt nok forklaret efter hvor tingene skal ligge ?
Og han skal også uddybe det med kortslutningen lidt for det er jo den værste ting der kunne ske

Sidder nu med min nye PC!
Nemonic
Nemonic
Citerer Soap:
Guiden er da meget god, men jeg synes ikke det er godt nok forklaret efter hvor tingene skal ligge ?
Og han skal også uddybe det med kortslutningen lidt for det er jo den værste ting der kunne ske

Uddybe det med kortslutningen? Ej common.... Er det ikke logisk at hvis et stykke jern/metal rammer bundkortet og giver forbindelse til bundkortet og dermed kortslutter det?

Skal vel ikke ligefrem uddybe hvordan elektronik fungere

Hvad mener du med hvor tingene skal sidde, jeg har taget billeder af tingene, det burde være tilstrækkeligt,
som skrevet forudsætter guiden at du har lidt kendskab til det.

Jeg er pt. igang med at skrive lidt mere om CPU'ens montering, forventes klar i løbet af weekenden.

tesoo
tesoo
jeg synes personligt der mangler lidt om hvilke ledninger der skla sidde hvor

Det er svært som nybegynder bare at plugge en helt masse til uden at vide hvad ;)

Tesoo FTW :D PS tag: Sgefle
Missing Avatar
Soap
Citerer tesoo:

Det er svært som nybegynder bare at plugge en helt masse til uden at vide hvad ;)

Det er noget i den stil jeg mener med placering

Nemonic
Nemonic
Citerer tesoo:

Citerer Soap:
Citerer tesoo:jeg synes personligt der mangler lidt om hvilke ledninger der skla sidde hvor

Ahh okay, jeg kommer ind på CPU Fan, og lidt ind på det 12v stik til CPU'en, samt det 20/24 pin til bundkortet.

Jeg skriver også lidt om SATA og IDE, samt de små stik til fronten.

Jeg kan godt skrive en hel masse hvor de skal side, men der er ingen grund til det, da det er meget forskelligt fra bundkort til bundkort.
Det bedste er, når man samler den, hvis man ikke har rutinen/erfaringen, simpelthen at kigge i sin manual, der er det beskrevt med en tegning.

Dette vil jeg nævne i guiden også, og sætte et billede ind af en sådan oversigt.

Missing Avatar
Soap
Citerer Nemonic:
Citerer tesoo:

Citerer Soap:
Citerer tesoo:jeg synes personligt der mangler lidt om hvilke ledninger der skla sidde hvor

Ahh okay, jeg kommer ind på CPU Fan, og lidt ind på det 12v stik til CPU'en, samt det 20/24 pin til bundkortet.

Jeg skriver også lidt om SATA og IDE, samt de små stik til fronten.

Jeg kan godt skrive en hel masse hvor de skal side, men der er ingen grund til det, da det er meget forskelligt fra bundkort til bundkort.
Det bedste er, når man samler den, hvis man ikke har rutinen/erfaringen, simpelthen at kigge i sin manual, der er det beskrevt med en tegning.

Dette vil jeg nævne i guiden også, og sætte et billede ind af en sådan oversigt.

Det er sikkert meget nemt at sætte delene ind i PC'en (Men det kræver vel også at man har lidt styr på det med computer og hvor de forskellige ting skal sidde, det lyder måske dumt, men jeg ved ikke hvor grafikkortet skal sidde for jeg har aldrig set ind i en computer
Men det kunne være jeg skulle prøve det .

NOXdk
NOXdk
Du kan prøve at se guiden... det er den lange port, som grafikkortet skal sidde i...

Men det finder du hurtigt ud af når du står med det.

Nemonic
Nemonic
Som sagt Soap, så kræver min guide at man har lidt kendskab...

Som Nox skriver, så kan du simpelthen ikke tage fejl når du står med det i hånden.

Nemonic
Nemonic
Guiden er opdateret,
Mere overskuelig, CPU montering, RAM montering og lidt om bundkort montering er tilføjet, samt lidt ekstra om ledningerne.

Held og lykke

MODS: Kan vi evt. lave den til sticky? er sikker på at der er mange der kunne bruge en guide.

ismet
ismet
mig og mine venner ville engang prøve at skille en computer ad og samle den uden for kabinettet...

vi fik slef revet de her:

Så kommer turen til de små kabler, som bevirker at computeren kan tændes, reset'es og den lille diode som
lyser når computeren er tændt.

omtalte kabler ud

der var cirka 5 kabler der skulle sættes hen over en masse metal pinde der sad lige ved siden af hindanden... slf. kunne vi ikke få sat dem rigtigt på igen så computeren kunne ikke tænnes... lige indtil vi fandt på at rode mellem metal pindende med en skrutrækker

Nemonic
Nemonic
Korrekt, man kortslutter de to pinde, ligesom tænd/sluk knappen gør.

Men slå manualen op på Internettet og få dem sat korrekt på - Det kan muligvis ses på bundkortet også.

Missing Avatar
Soap
Jeg fatter ikke en skid

Incubus
Incubus
Citerer Soap:
Jeg fatter ikke en skid

Det har vi fattet

Go guide, men det der hvide på cpu'en er kølepasta ikke ? Hvis det er, så skal der da slet ikke så mange mængder af det på da det bare vil give dårligere varmeafgivelse. Less is more you know ;)

# Hey Babe I'm an astronaut and I'm on a mission. A mission to see Uranus.
Nemonic
Nemonic
Citerer Incubus:
Citerer Soap:Jeg fatter ikke en skid

Det har vi fattet

Go guide, men det der hvide på cpu'en er kølepasta ikke ? Hvis det er, så skal der da slet ikke så mange mængder af det på da det bare vil give dårligere varmeafgivelse. Less is more you know ;)

Til dels rigtigt,
Pastaen skal dække hele metal delen - Ligesom det gør.
Men, der skal så lidt på som muligt, dvs. du skal finde den balance hvor du har mindst på men stadig dækker det hele.
Hvis metallet har direkte forbindelse til kølerprofilen, kommer den ikke af med varmen og bliver overophedet.

Så, det er til dels rigtigt, men den mængde jeg har smurt på er passende, men det er svært at se på billedet Men så tyndt lag som muligt.

SpaceMonk
SpaceMonk
... Vej ud foroven, bagi som normal, mega heatsink med en mega FAN monteret under.. Er det bare mig eller er det der en ret elite afkøling? Smart at
Strøm forsyningen sidder seperaret under resten. Tager det, man får en ret elite PC ud af det her. Dog kunne man vel godt købe et nyere grafik kort med højere specifikationer? Vi skal jo forberede os til ALAN WAKE

"Everything in music, is a reflection of who we are in creation" - Jeremy Soule
SpaceMonk
SpaceMonk
Syntes det kunne være meget dejligt hvis du kunne sige hvor du har købt delene

"Everything in music, is a reflection of who we are in creation" - Jeremy Soule

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!